Robotklippare som INTE stör, har du tips?

Jag har en granne på landet som kör robotklippare, vet ej från vilken tillverkare - ska fråga, men har inga störningar - ca 100m ifrån mig. Har ni någon vetskap från de som stör och hur lång räckvidd störningen når?

/Sven.
 
En sen kommentar angående robotproblemet. Efter en uppdatering av antennfarmen i trädgården, med ny och högre LW, ny vertikal och en dipol för 15, 10 m, ökade den störningen som jag "alltid" haft. Ett knastrande som delvis lindrades av NB men som alltid funnits där. Har lusat allt annat i huset, men inte en tanke på robotslingan. En 5 år gammal Husqvarna. Såg en notis om problem med våra radiokontrollerade klockor och googlade direkt på robot, HAM, störning. Hör till saken att jag har slingan igång alltid, sommar som vinter. Drog kontakten för laddstationen ute i friggeboden och gick in och slog på pytsarna. Voalá. Det mesta helt borta. Det lilla som är kvar kommer från grannen, som också har samma robot.
Så nu funderar jag på lösningen. Antingen stänga av och anpassa shacket och roboten mot varandra, tidsmässigt. Eller Mickes fina filterlösning ovan. Blir nog både och.
//Bengt
 
Snabblösning jag använde innan jag byggde filtret, jag satte helt enkelt en microbrytare som slingsignalen gick genom, när roboten gick in för laddning bröts slingan och det blev "tyst" i radion.
 

Attachments

  • IMG_20200526_170905.jpg
    IMG_20200526_170905.jpg
    2,8 MB · Views: 40
Då är lite filterkomponenter på väg ner från Electrokit, så nu blir det filter på de begravda LW-antennerna. Tack för inläggen. Åter en bekräftelse på vikten av ett forum för erfarenhetsutbyte.
PS Som bonus fick jag uppdatering i natt på mina Mainflingen styrda klockor DS
//Bengt
 
Ett "erfarenhetsinlägg".
Vi har en IMow, gräsgrön (från Stihl..).
Den går förbi utanför fömstret, inga hörbara störningar.En disconeantenn jag använder sitter 5m ovanför laddstationen. Inget hörs.
vet dock inte principen för begränsningskabeln..
Noll problem m a o.
 
Jag har idag installerat min nya klippare, det blev en Mcculloch S600 (Huskvarna/Gardena) den ger inga synbara eller hörbara störningar vad jag kan se så här långt
 
En känner sig som en robot när jag och min handkörda Husqvarna cylinderklippare kör över gräsplätten, det underbara ljudet och fina klippet därtill. Snart dags för en tur igen. Inga radiostörningar här i alla fall.

/Sven.
 
Den stora fördelen med dessa robotklippare är den i stort sett akustiska tystnad som dom går runt och betar på ägan. En stolle med handdragen cylinderklippare/motorgräsklippare eller åk-klippare med buller + avgaser kan också ses som "störande" i sommarfriden.. - Fast på ett annat vis.

/Sven.
 
Eller hur låter tändsystemet från en Briggs&Stratton i radion!? Att störa eller störas - det är frågan? - Alltid är det nåt!!

/Sven.
 
Ny säsong med gräsklippare...
Härom veckan hittade en Grouw M900 hit, som visade sig ha störningar upp till ca 10 MHz i form av knatter. Mätningar på 3,6 MHz visade på pulser 25 dB över bruset med 14 ms repetition, samma vid några olika bandbredder. Med oscilloskopet direkt på slingan hittade jag en kraftig puls i slutet av vad som ser ut som synk 30 V följt av signalering. Pulsen är på 60 V åt motsatt håll och ca 60 ns bred. Jag vet ju inte hur drivkretsen ser ut, men efter lite funderande så är det nog slingan som ger ifrån sig pulsen när strömmen bryts. För att inte få resonans så satte jag en konding i serie med motstånd parallellt med slingan, det blev 220 nF och 5 ohm (hade inget 6,8 ohm så blev 2 st 10 ohm i parallell). Det blev tyst i mottagaren och ingen spik på oscilloskopet. Och gräsklipparen verkar fungera som förväntat. För att inte bränna basenheten när jag sänder sitter 4,7 nF skivkonding direkt på anslutningarna och jag tänker även sätta dit en cm-drossel innan jag vågar sända, antennen sitter ca 15 m ovanför.
Tillverkaren Schou är meddelad liksom Elsäkerhetsverket. Samma tillverkare hade en Worx Landroid som fick försäljningsförbud 2016. det får bli lite miljöanpassning av snubberkretsen och en sladdstump för CM-drossel med ferrit, men hittills sitter komponenterna ihoptvinnade direkt i slingkontakterna.
 
Min knattrade även när klipparen laddas. Har du sänt och den klarat sig räcker nog snubberkretsen med konding o motstånd.
/Jan
 
Jag skaffade en Husqvarna Automower 305 för ett tag sen och märker inga störningar. Nu är min Beverage ca 30m därifrån och riktat åt ett annat håll så det gör kanske en del. Jag ser att det finns en del under 100 kHz som möjligtvis blir lite starkare när klipparen går. Den går att ställa i "ECO-mode" vilket gör att den stänger av slingan under laddning. Nu har jag bara drygt 100 m2 gräsmatta så den går bara 3 dagar i veckan. Och många grannar har ju också klippare. Men bättre mätning planeras under sommaren...

1622058937482.png
 
Kör med Mickes filter, se ovan, sedan ett år. Samma klippare, Huskvarna, nu mer än 6 år gammal. Dessutom är en 80m LOOP, i fyrkant runt huset, uppe som huvudantenn. Filtret funkar perfekt och loopen gjorde att grundbruset på 80m sjönk från 7 till 4 på S-metern. Bor inne i stan. Slingan stängs med timer på natten, så att radioklockorna också får sin uppdatering. Så nu är det projekt "mobil HF" med ett par olika antenner, en 40m ändmatad LW och en Limpro-80 vertikal, och fast monterad transiever i skåpbilen som gäller. Provkörning startar nästa vecka och "riktig" test under v26 uppe i skogarna i Dalarna. //Bengt
 
Mina störningar inte bara sjönk, de försvann fullständigt och det utan något egentligt filter på slingan. Min teori är att strömmen i slingan fortsätter att gå när strömmen från basenheten bryts och när spänningen blir för hög skapas en puls när något begränsar den, förhoppningsvis någon komponent avsedd att begränsa. Med konstlasten för HF blir aldrig spänningen för hög. Utan motståndet förbrukas inte energin utan det blir antagligen dämpad svängning.
Jag kopplade in FT-817 utomhus på vanliga dipolen och lyssnade samtidigt som jag kopplade in och ur nätspänningen. Jag kunde inte ens förnimma störningar med snubbern inkopplad, S7 utan snubbern.
Lycka till med tester i Dalaskogarna, jag bor i ett villaområde i Falun.
/Jan
 
Back
Top