1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Robotklippare som INTE stör, har du tips?

Discussion in 'Störningar' started by SM5OCI, Jun 15, 2017.

1. SM0HXO - Sven

SM0HXO - Sven Well-Known Member

Jag har en granne på landet som kör robotklippare, vet ej från vilken tillverkare - ska fråga, men har inga störningar - ca 100m ifrån mig. Har ni någon vetskap från de som stör och hur lång räckvidd störningen når?

/Sven.

2. SM7DSZ

SM7DSZ Mr Nisse Nudel

En sen kommentar angående robotproblemet. Efter en uppdatering av antennfarmen i trädgården, med ny och högre LW, ny vertikal och en dipol för 15, 10 m, ökade den störningen som jag "alltid" haft. Ett knastrande som delvis lindrades av NB men som alltid funnits där. Har lusat allt annat i huset, men inte en tanke på robotslingan. En 5 år gammal Husqvarna. Såg en notis om problem med våra radiokontrollerade klockor och googlade direkt på robot, HAM, störning. Hör till saken att jag har slingan igång alltid, sommar som vinter. Drog kontakten för laddstationen ute i friggeboden och gick in och slog på pytsarna. Voalá. Det mesta helt borta. Det lilla som är kvar kommer från grannen, som också har samma robot.
    Så nu funderar jag på lösningen. Antingen stänga av och anpassa shacket och roboten mot varandra, tidsmässigt. Eller Mickes fina filterlösning ovan. Blir nog både och.
    //Bengt

3. SA6BSS

SA6BSS Well-Known Member

Snabblösning jag använde innan jag byggde filtret, jag satte helt enkelt en microbrytare som slingsignalen gick genom, när roboten gick in för laddning bröts slingan och det blev "tyst" i radion.

Attached Files:

SM7NZB, SM5KYH, SM2OWW and 1 other person like this.
  4. SM7DSZ

SM7DSZ Mr Nisse Nudel

Då är lite filterkomponenter på väg ner från Electrokit, så nu blir det filter på de begravda LW-antennerna. Tack för inläggen. Åter en bekräftelse på vikten av ett forum för erfarenhetsutbyte.
    PS Som bonus fick jag uppdatering i natt på mina Mainflingen styrda klockor DS
    //Bengt

5. SM7HKH

SM7HKH Member

Ett "erfarenhetsinlägg".
    Vi har en IMow, gräsgrön (från Stihl..).
    Den går förbi utanför fömstret, inga hörbara störningar.En disconeantenn jag använder sitter 5m ovanför laddstationen. Inget hörs.
    vet dock inte principen för begränsningskabeln..
    Noll problem m a o.

6. SA6BSS

SA6BSS Well-Known Member

Jag har idag installerat min nya klippare, det blev en Mcculloch S600 (Huskvarna/Gardena) den ger inga synbara eller hörbara störningar vad jag kan se så här långt

7. SM0HXO - Sven

En känner sig som en robot när jag och min handkörda Husqvarna cylinderklippare kör över gräsplätten, det underbara ljudet och fina klippet därtill. Snart dags för en tur igen. Inga radiostörningar här i alla fall.

/Sven.

SM7NZB and SM3VLC like this.
  8. SM0HXO - Sven

Den stora fördelen med dessa robotklippare är den i stort sett akustiska tystnad som dom går runt och betar på ägan. En stolle med handdragen cylinderklippare/motorgräsklippare eller åk-klippare med buller + avgaser kan också ses som "störande" i sommarfriden.. - Fast på ett annat vis.

/Sven.

9. SM0HXO - Sven

Eller hur låter tändsystemet från en Briggs&Stratton i radion!? Att störa eller störas - det är frågan? - Alltid är det nåt!!

/Sven.

Share This Page