Robotklippare som INTE stör, har du tips?

Tack för ba info Håkan!
7 eller 8 kHz, är det en underbärvåg tro? Och att det finns en CW som fungerar som bärvåg??? Kanske vid 50 - 500 kHz
För 8 kHz även om den är fyrkantvåg borde väl inte innehålla så starka övertoner att de hörs upp i MHz området.


De
SM4FPD
 
Ja, LP filter har jag funderat på, det ska monteras så snart som möjligt, tänker lägga bryt frekvens runt 2Mhz då jag antar att man inte får påverka fyrkant vågens utformning, lägger man på ett för snävt filtret så omvandlas fyrkants vågen till sinus och det kommer garanterat inte klipparen o gilla.

Min klippare har hela tiden kontakt med slingan vilket gör det att stänger man av strömmen till laddaren eller bryter slingan så stannar klipparen direkt.
 
Jo det är sant att en bra fyrkantvåg består av väldigt många övertoner. Men i detta fall har man säkert inte lagt ner kraft på att skapa en perfekt fyrkantvåg. Lika lite kraft som att göra den övertonsfri, dvs med ett filter så den blir en sinusfrekvens. Det blir säkert vad det blir bara. Filter kostar kronor.....eller kanske en hel dollar.
Inte ens den finaste HiFi förstärkare, med effektbandbredd upp till många MHz, orsakar övertoner om den överstyrs så att musiken blir fyrkantvåg, dvs stör radio.
Det är därför jag misstänker att det finns en "riktig" bärvåg med underbärvågor 7 eller 8 kHz som i sin tur innehåller data, dvs pulser.

De
ÄssÄmFyraFotPeDahl
 
Jo det är sant att en bra fyrkantvåg består av väldigt många övertoner. Men i detta fall har man säkert inte lagt ner kraft på att skapa en perfekt fyrkantvåg. Lika lite kraft som att göra den övertonsfri, dvs med ett filter så den blir en sinusfrekvens. Det blir säkert vad det blir bara. Filter kostar kronor.....eller kanske en hel dollar.
Inte ens den finaste HiFi förstärkare, med effektbandbredd upp till många MHz, orsakar övertoner om den överstyrs så att musiken blir fyrkantvåg, dvs stör radio.
Det är därför jag misstänker att det finns en "riktig" bärvåg med underbärvågor 7 eller 8 kHz som i sin tur innehåller data, dvs pulser.

De
ÄssÄmFyraFotPeDahl
Det kan vara olika för olika fabrikat men vanligt är en effektFET som "nycklar" slingtråden med fyrkantvåg 7-8 kHz raka flanker inga filter. Med slingan på vcc. Då blir det övertonsrikt...
 
Praktikfall, utan EMC-mätning, bara hur det upplevs i shacket.
Två av mina grannar har denna sommar installerat klippare av märke: ROBOMOW 615 PRO.
Avståndet mellan grannens slinga och min tomtgräns är som närmast ca 5 m. Min yagi ca 3 m från gränsen och 25 m upp.
Inv V med ena benet ca 5 m från gränsen och 3 m upp i änden.
INGA STÖRNINGAR. Det finns alltså utrustning att tillgå, om man inte bara tittar på prislappen....
En annan granne hade köpt en Huskvarna förra sommaren. Den störde vansinnigt. Efter att jag printat ut Elsäkerhetsverkets försäljningsförbud och överlämnat till grannen presenterade han detta för försäljaren (som innan köpet försäkrat att klipparen inte skulle störa, vilket jag varnat för), fick grannen en "uppgraderad" version av klipparens styrelektronik. Störningarna upphörde.
Så, innan vi tar fram lödkolven och börjar "labba", kolla marknaden. Det finns kvalité att tillgå. OBS CE-märkning innebär ingen garanti i det här fallet ! Kräv återköpsgaranti om störningsfrihet inte garanteras och uppfylls !
 
Då det är robot klippning på gång så byggde jag ett enkelt shunt LP filer av en serie spole och två kondingar med brytfrekvens runt 4-5Mhz, och det gjode väldigt stor skillnad, då detta var bara ett snabbt test för att se om det funkade kommer jag att lägga lite mer jobb på nästa filter för att få ett brantare och något lägre i frekvens, ner mot 1-2Mhz brytfrekvens är tanken.

bilderna i länken visar hur det ser ut utan filter och med filter, andra bilden är filtret.

https://imgur.com/a/JnxROKG
 
Grannen har ännu inte köpt någon klippare (Se första inlägg i tråden.)

Ytterligare information om störningar (eller ännu hellre avsaknad av störningar) från robotklippare mottages med tacksamhet!

m.v.h.
SM5OCI Per
 
...kommer jag att lägga lite mer jobb på nästa filter för att få ett brantare och något lägre i frekvens, ner mot 1-2Mhz brytfrekvens är tanken.

Intressant! Har du gjort och testat version 2.0 ännu? Skulle gärna vilja kopiera eller om du vill sälja en till mig.
 
Provade ett par andra filter men den första var bäst, exprimenten fortsätta till våren när klipparen åker fram igen, får jag filtret att funka bättre meddelar jag här i tråden.
 
Så, då har jag nog fått till ett filter som funkar, ganska enkel konstruktion med två induktanser och en kondensator.
köpte färdiga toroider (50uH) på electrokit för 5,50 st , kondensatorn 2.7uF (bipolär) satt på högtalararfiltret som jag byggt på.
brytfrekvenser ligger troligen runt 20Khz

/Mikael
 

Attachments

  • IMG_20190512_135022.jpg
    IMG_20190512_135022.jpg
    3,6 MB · Views: 69
  • 2019-05-12 13_40_45-Window.png
    2019-05-12 13_40_45-Window.png
    457,2 KB · Views: 63
  • 2019_05_12_13_42_49_Crossover_Design_Results.png
    2019_05_12_13_42_49_Crossover_Design_Results.png
    5,8 KB · Views: 66
Den funkar precis som innan, ingen skillnad, laddaren har en slinglampa som lyser blått om ok och blinkar rött om avbrott, den blinkar med filter inkopplad men lyser med slingan påkopplad efter filtret.
 
Rykten säger att Husqvarna kan leverera ett uppdaterat kretskort med filter till dom som "skriker högst"
Troligtvis för dyrt att montera detta i alla maskiner.

Jag har analyserat HQ´s nya sling-kommunikations-system på jobbet.
Det störde kraftigt på bl.a. 160m.
I min rapport avrådde jag dom från att lansera detta system då det krävdes bättre och fördyrande filter.
Dom lade ner projektet men vem vet vad som händer framöver.
 
Hej.
Har 2 Husqvarnor som grannar och de är tysta men idag fick min 3:e granne en Honda och den stör på 1,9 Mhz och 3,7 Mhz när maskin är ute,när den laddar blir den tyst.
Påtalade detta för installatören som inte hade en susning om EMC men jag bad honom kontakta Hondas importör om problemet.
Störning avger ett orytmiskt knattrande och NB klarar ej av att få bort det
 
Hej.
Har 2 Husqvarnor som grannar och de är tysta men idag fick min 3:e granne en Honda och den stör på 1,9 Mhz och 3,7 Mhz när maskin är ute,när den laddar blir den tyst.
Påtalade detta för installatören som inte hade en susning om EMC men jag bad honom kontakta Hondas importör om problemet.
Störning avger ett orytmiskt knattrande och NB klarar ej av att få bort det

Igår byttes Honda Miimo 310 med digital kantslinga ut mot en version med analog kantslinga och nu kan jag bara ana störning på 3,7 Mhz med 82 m loopen som hänger rakt ovanför slingan(6m) med ena hörnet(får nog labba med lp-filter sen).
På 2x22 m dipolen som sitter mitt på min tomt (15 m till slingan) hör jag ingen störning på vare sig 1,9 Mhz eller 3,7 Mhz.
Så med min erfarenhet kan jag rekomenderaHonda Miimo 310 med analog kantslinga,den har funnits ett tag men nu har en ny modell kommit som jag inte vet något om.
Själv litar jag på min gamla Stiga park;)
 
Två grannar har skaffat robotklippare nu under semester så alla mina klockor som går på DCF77 har lagt av nu. Känt problem så inget verkar ha hänt på den fronten. Desutom kraftiga störningar på 2m med ca 300 kHz mellanrum. Kan inte skylla på klipparna än men det dök upp samtidigt. Nån "kass" switchad laddare kanske. Man blir bara trött...Går säkert att få ording på men allt tar ju sin tid…..
 
Den ena är en Husqvarna (på avstånd). Typ # ej än verifierad än. Den andra okänd. Men löses väl när folk väl är hemma igen från sem o annat...man vill ju inte klampa in i grannens trädgård...
 
Back
Top