Röhrenbausätze & QRP

SM0NCL

Well-Known Member
QWL med lite nyemission i vacuum,
en replika och en QRPer i nytappning.

Bausatz/ KIT info
snygg replika med sidenmatt finish, screentryck och hög charmfaktor.

index
modern variant på kretskort, dock utan charmfaktor ;)
 
QWL med lite nyemission i vacuum,
en replika och en QRPer i nytappning.

Bausatz/ KIT info
snygg replika med sidenmatt finish, screentryck och hög charmfaktor.

index
modern variant på kretskort, dock utan charmfaktor ;)
Något sådant som jag skulle ha haft om jag tog cert på 1960-talet som 12-åring, i stället för på 1970-talet som 22-åring.
 
Något sådant som jag skulle ha haft om jag tog cert på 1960-talet som 12-åring, i stället för på 1970-talet som 22-åring.

Nostalgiskt!
Sådant byggde jag på 50-talet, fast delarna var från skrotade radioapparater från 30-40talet.:D
 
Hej hur låter en sån här cw sändare på kortvågen chirpar den eller?

mvh Lasse sm0ydo
 
Hej Ingvar SM7 EQL hade en byggbeskrivning med ett radiorör i QTC för några år sedan

6L6 tror jag det var den var inte kristalstyrd och drev rätt bra innan den blev varm

och stabiliserade sig chirpar den ?

mvh Lasse
 
Jag förutsätter att man hänger på ett 7 poligt lågpassfilter efter en sådan sändare.
de
FPD
 
För att slippa det sjupoliga filtret bygger vi en PP-sändare i KRAS utbildningsverksamhet. Den sändaren byggs nästan helt av surplus och kostar bara lite loppisfynd för några kronor, jämfört med 2000 kr för byggsatsen i den tidigare länken.
Se bilder från kursen här hos SM7UCZ.
 
Den en-rörs 6L6 sändare jag gjorde var kristallstyrd och gled i frekvens vid nyckling mer ju mer uteffekt man tog ut ur sändaren, drog man ner uteffekten gled den inte så farligt, men den hade alltid ett litet frekvensglid.

Tur att kristallen höll! :rolleyes:
Man bör ha ett separat osc.-rör.
 
Finns det bilder på era gamla rörbyggen???

har ett sånt rörbygge med 1st 6L6 - men eftersom jag är rätt färsk så är det bara från 80talet som 18åring.
Min första sändare blev en Heathkit DX-60B. Det var roligt att bygga ihop den.
 
Min Paraset med 6V6 ger 4 watt ut i 50 ohm på 3.5 MHz. Andra övertonen är uppmätt till -65 dBc. Detta med en enkel tankkrets och linkkopplad utgång. Man kan sannolikt undertrycka övertonerna ytterligare om en elektrostatisk skärm mellan tankkrets och link införs. Det är främst den kapacitiva kopplingen som ställer till trubbel med övertonerna.

En sändare med enbart Pi-filter är ett sämre val medan en Pi-L krets som var vanlig i t ex fartygssändare i regel ger tillräcklig övertonsdämpning.

/Bengt
 
Finns det bilder på era gamla rörbyggen???

har ett sånt rörbygge med 1st 6L6 - men eftersom jag är rätt färsk så är det bara från 80talet som 18åring.

Jag en rörsändare som den på länken här, fast med 2 rör i sändaren oscillator-rör/EC90 och ett PA-rör/EL84 fast en pierce-oscillator.

Nätdelen är vid sidan om. Den ger 9W ut på 80m och fungerar på första övertonen med 3,5MHz kristall på 40m och på 20m med första övertonen från en 7MHz kristall. Har kanske kört 3-400 QSO med den och kör med den ofta.
 
Last edited:
Back
Top