Rör-förstärkare. C2 beter sig underligt

SM0NOR

Well-Known Member
20210322_205321.jpgHej!
Jag håller på och rotar litet med den här gamla skönheten. Mest i terapisyfte :). Jag har slängt TV-rören och satt i en GI7B. Spänningsdubblat till 2,2KV på anoden. Trafon var överslagen från början, så jag har plockat ned den och lindat av HV-lindningen ned till överslaget och sedan lindat på igen med ny tråd. Funkar fin-fint. Men det rasslar litet väl mycket om kärnan efter nedplockningen. Fråga 1: finns det något bra knep för att få tyst på den? Är det att plocka ned den igen och göra ren kärnan med något lösningsmedel och sedan plocka ihop den igen?

Fråga 2: C2 beter sig underligt. Jag testkör med ca 5 watt och får ut ungefär 100 watt. Jag har testkört en kort stund med 50w in och då ger den mellan 500 och 600 watt. Ganska förväntat med andra ord. Men, jag får bäst effekt ut med C2 helt öppen (minikapacitans) vilket ju är helt fel. Det blir likadant oavsett om jag testar på 20M eller 40M. Helt öppen ger bäst effekt ut. IA= 200mA vid 5 watt i driv. Denna gamla skönhet har ingen mätare för gallerström :).

Det skumma är att är när jag mäter med VNA så ser det helt OK ut. Ett motstånd på ca 3,2Kohm mellan anod och jord för att simulera lasten. SWR-kurvan på VNA:an är fint U-formad och impedansen kan jag lägga på 50 ohm över hela bandet. Jag får tydliga utslag på VNA:n och det känns "normalt" när jag justerar C1 eller C2.

Så, vad kan få C2 att bete sig så här? Det ser bra ut simulerat med VNA men som sagt, det är märkligt i konstlast eller antenn under riktiga förhållanden...
 

Attachments

  • 20210313_184456.jpg
    20210313_184456.jpg
    3 MB · Views: 22
Lamellerna i en trafo är belagda med ett isolerande skikt för att det inte ska uppstå virvelströmmar i järnkärnan. Att tvätta dem med nåt lösningsmedel kan leda till att skiktet försvinner, vilket är obra. Att dra ihop lamellpaketet rent fysiskt är nog det bästa, annars kan man nog "impregnera" med nåt som stelnar, som fernissa eller så, om man inte tänker sig att ta isär kärnan igen.
 
Jag stryker ett tunt lager lack på kärnplåtarnas ena sida innan jag bladar ihop dem, det minskar både transformatorbrum och risk för ökade virvelströmmar på grund av att den ursprungliga isoleringen förstördes vid isärplockningen.

När du har ändrat förhållandet mellan anodspänning och anodström måste pifiltret ändras till andra komponentvärden, rätta värden för t ex QL=12 finner du i ARRL´s handbok.

Lennart
 
Jag stryker ett tunt lager lack på kärnplåtarnas ena sida innan jag bladar ihop dem, det minskar både transformatorbrum och risk för ökade virvelströmmar på grund av att den ursprungliga isoleringen förstördes vid isärplockningen.

När du har ändrat förhållandet mellan anodspänning och anodström måste pifiltret ändras till andra komponentvärden, rätta värden för t ex QL=12 finner du i ARRL´s handbok.

Lennart

Vad använder du för lack? Och avråder från att tvätta bort den gamla lacken som SM0UAN förslår?

Angående pi-filtret så har jag räknat om det så klart. Och kontrollmätt med LC-meter. Och som jag nämnde ovan också simulerat den nya anodlasten med motstånd och mätt med en VNA. Så, det hela är fortfarande mysko.

/Uffe
 
Och det är inte så att lite övertoner spökar, alltså angående C2-avvikelsen? Röret klarar ju väldigt hög frekvens.
 
Jag kanske uttryckte mig dumt: jag menar att man inte ska tvätta lamellerna, eftersom lackskiktet kan skadas/försvinna - det behövs där det är.
 
Jag har nu tagit en tappning för 10 meter för att se om det beter sig annorlunda där. Med VNA:n kan jag se resonansen flytta sig upp eller beroende av hur jag ställer C1 och var jag tappar L. C2 ändrar SWR upp eller ned. Med korsvis justering så ser det jättefint ut på instrumentet och jag kan dippa in t ex 28.400 till SWR 1.3 och 50 ohm.

Dags för nytt smoke-test... jag glömde dock 3.3K-motstånded mellan anod och jord, så kvällens test slutade i en liten smäll med gnista då jag slog på HV :). Självklart med locket på. Jag kör aldrig HV i öppet bygge!!
Ny tag imorgon :)
 
Back
Top