Rördata för 6jb6?

SM0VPJ

Well-Known Member
Hej!

Har försökt hitta uppgift på vad som är maxfrekvens på ett st. 6JB6 elektronrör.
Jag har hittat flera sidor som anger data typ max ström, max spänning etc, etc men ingen som anger vad maxfrekvensen är.

Kanske nån där ute har en eminent bok där data på maxfrekvens framgår:confused:
eller kanske någon har en länk till lämplig sida för att finna detta mystiska värde.

73 // Janne
 
6JB6 är inget HF-rör, utan ett amerikanskt linjeslutrör för TV. Sådana rör har ganska höga inre kapacitanser samt långa inre förbindningar, vilket gör att deras övre gränsfrekvens blir ganska begränsad.

När Sylvania på 60-talet undersökte HF-egenskaperna för denna rörfamilj fann man att egenresonansfrekvensen låg i området 120 - 150 MHz, och därmed ligger gränsfrekvensen för effektiv förstärkning i häraden 30 - 40 MHz. När rör av denna typ användes i t.ex. Drake TR-4 så såg man en minskning av uteffekten av c:a 10 - 20% på readan på 28 MHz-bandet, jämfört med 3,5 MHz.

Detta beror primärt på att rörkapacitanserna kommer att börja leda en allt större reaktiv ström förbi de aktiva regionerna i både driv- och utgångskretsar vilket försämrar förstärkningen.

ARRL-handbokens rörtabell anger övre gränsfrekvensen till 30 MHz.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Tackar för ett snabbt svar, Karl-Arne!
Jag skulle kanske ha frågat hur högt upp i frekvens någon har använt röret. Anledningen till min fråga är att jag har ett PA av märket Kris Big Boomer där det på baksidan sitter en klisterdekal där det står att det endast är tillåtet att använda PA't på 10 M och 6 M bandet och rören som sitter i är just 3 st 6JB6,och ett driv rör som jag inte minns beteckningen på. Jag har ett svagt minne av att jag vid något tillfälle provade att använda det på 6 M men utan större framgång.

Om det beror på något rören eller på att PA't behöver modifieras för att fungera på 6 M vet jag ännu inte. Tanken var att vara förberedd ifall man nu släpper upp för mer effekt på 50-52 MHz, visserligen är jag inte i behov av ett PA på 6 M utan det är mest att jag är nyfiken på att prova om det går utan att det krävs allt för stor ombyggnad/modifiering av PA't.

Man får väl lita på ARRL's uppgifter angående gränsfrekvensen, men samtidigt undrar jag varför det står som det gör klisterlappen där bak?

73 // Janne
 
Ja jösses. Ett sådant PA har jag varit ägare av. Dock bytte jag bort det mot ett litet fint mobil-pa för 144 MHz. Hur eller hur så anger manualen http://www.limmared.nu/download/manualer/slutsteg/big_boomer_new.pdf som jag hittade hos Manuel på Limmared.nu att PAt är avsett för 25-35 MHz.

Upptäckte just att det fanns två versioner. Finns tydligen en version för 10 och 6 meters banden. http://www.limmared.nu/download/manualer/slutsteg/big_boomer_old.pdf Även denna manual hittade jag på Limmared.nu
 
Last edited:
Hej Ulf!

Tack för länken till manualerna. Jag har sett dom tidigare men tyvärr finns inget schema till "old" versionen så jag kan inte jämföra med mitt exemplar, däremot börjar jag tvivla på mitt minne!

Scrollade igenom komponentförteckningen på old versionen och ser att rören heter 6LQ6 och inte 6JB6 som jag skrivit tidigare! Så jag får väl söka info på 6LQ6 istället, HI.
Det blir att rota fram steget i helgen och ta av locket för att friska upp minnet när det gäller beteckningen på rören som sitter i. Kanske är det så att ena varianten har 6JB6 och den andra har 6LQ6? Det hade vart intressant att se skillnaden på stegen.

73 // Janne
 
Hittade igen referatet av Sylvania-undersökningen i Radio & Television 5/1965, där värden för både 6JB6 och det snarlika 6JE6 som är ersättningstyp till 6LQ6 anges.

Det är så höga kapacitanser i 6LQ6 så att verkningsgraden på frekvenser över 25 - 30 MHz med 3 rör i parallell blir ganska dålig.

För att få någon effektförstärkning att tala om på säg 50 MHz får man tillgripa "knep" som t.ex. serieavstämda ingångs- och utgångskretsar.

Detta PA är egentligen avsett för 27 MHz, men för att tillverkaren skulle undvika juridiska problem i bl.a. USA försågs det med en lapp som sade att det endast fick användas på 28 och 50 MHz amatörbanden.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top