rörelsesensor

SA4BWM

Member
Hej.
När jag sänder med min komradio, så tänder grannens halogenstrålkastare med rörelsesensor direkt.
Kan man på något vis göra så den inte tänder? Min basantenn sitter ca 30 meter från lampan, med skymd sikt.
Jag sänder USB på 11metern med laglig effekt.
Kan en "dyr" antennkabel göra nån skillnad, eller kan man skärma sensorn på lampan...

Lampan är typ en sån här, med sensorn i en lite låda under lampan.
http://www.expressel.se/PICTURE/87697-3.jpg


Jag hoppas någon trevlig amatör vill hjälpa mig även fast det gäller 11metern :)
Tack för ett trevligt forum
 
Det är nog inget du skall eller kan göra på sändarsidan.
En radiosändare skall ju faktiskt stråla på den frekvens den är avsedd att stråla ut.

Ett en del av din effekt skulle bli ledningsbunden fram till lampan är osannolikt så lång väg.
Men prova med att köra din radioanläggning på bilbatteri och se om det hjälper. Man kan även testa om en bärbar sändare triggar lampan, kanske då på lite närmare håll.

Annars:
Be grannen att lämna tillbaka lampan där han köpte den. Och berätta för affären att den är en radiomottagare.

Man kan även titta om ljuskällan med rörelsesensor är CE märkt, i sådant fall skall den ju kunna samexistera med annan eleketronik, exvis en sändare i grannskapet. Kan den inte det är CE märket falskt.
Finns inget CE märke, så bör den återlämnas, då finns stor risk att elsäkerheten oxo är dålig.

de
Roy
SM4FPD
 
Kan inte en ferritkärna med lämpligt värde göra nytta på sensorns nätsladd?
Det beror klart på grannens insikt av problemet om du får chans att prova...

/ Ingvar
 
Du skrev inte vilken antenntyp du har och om koaxen passerar förbi i närheten av lampan. Kan nog förställa mig att en obalans i antennsystemet kan sprida en del RF i närheten av koaxen. En koax-balun (koax ihoprullad i lasso-form) vid antennen kanske kan vara värt att pröva.

Hmm... SSB på 11m är väl inte lagligt längre, oavsett effekt :confused:
 
Hmm... SSB på 11m är väl inte lagligt längre, oavsett effekt :confused:

På sidan 17 i PTSFS 2007:4 kan man läsa följande föreskrift för privatradio på 27MHz:
"vid amplitudmodulerad sändning med enkelt sidband är högsta effekt 4 W e.r.p. topp-till-topp-effekt"

73!
Jonas/SM5PHU
 
Last edited:
Men jag tror inte att lampan störs av sändarens specifikationer, övertonerna elelr spurrar är i sämsta fall en mycket liten del av gruntonen, exvis -10dB (skitdåligt) så är de oönskade signalerna en tiondel av grunmdtonens effekt dessutom då på en oavstämd antenn. Så vid störnigafall är det alltid gruntonen som är boven i dramat från TX.
Modualtionen har nog ingen betydelse. Men det är ju lätt att testa om AM FM eller SSB tänder lampan.

Även om det skulle vara dålig balans i kabel plus antenn, så strålar nog antennen mest i alla fall. Kanske i sämsta fall tio ggr mer än kabeln.

Visst är det väl tillåtet med SSB på 27 MHz, eller ??? Åtminstone på någon frekens??
I alla fall förekomemr SSB på 27,235 MHz och alla de kan väl inte sända olagligt.
 
EN 300 433-2 verkar svår att hitta gratis på nätet, men om den gäller för amplitudmodulering med dubbelt sidband och icke-undertryckt bärvåg borde den väl också kunna gälla för amplitudmodulering med enkelt sidband och undertryckt bärvåg.

Jag hittar ingenting som tyder på att SSB på 27MHz skulle vara förbjudet. Men nu var det kanske inte det tråden handlade om.

I övrigt ansluter jag mig till Ingvars förslag att linda upp sensorns nätsladd på en ferritkärna.

73!
Jonas/SM5PHU
 
Tack för alla svar gällande rörelsesensorn.
I nuläget är problemet ur världen. Grannen har bytt ut sin lampa & den tänder inte när jag sänder. Endera stör jag inte eller så är den inte påslagen.

Om problemet återkommer, får vi kanske testa ferritkärnan.

73 och hejdå
 
Back
Top