Rörförstärkare

Lars BDZ,
Kan vi få ett ljudprov från din förstärkare.
Anledningen att jag frågar är att jag i dag köpte en Fender Strata till min dotter och hon tycker att rörförstärkare "låter bättre" (jag har inte påverkat henne)

Äntligen får pappa bygga en gitarrförstärkare:D kanske enligt ditt schema.

/Micke
 
Last edited:
Micke, en Strata utan rörförstärkare fungerar inte som det är tänkt.

Lasse, din design påminner om ett av Angela amps byggen. Men, har du byggt för rent ljud eller rördist? Knäpp fråga undrar säkert nån, men icke oväsentlig för en gitarrist eller munspelare som -UKE.
 
Last edited:
Hej appropå gitarrförstärkare med val av olika tonkontroller

Mesa Boogie gjorde gitarrförstärkare som hette dual rectifier = dubbla likriktare

mvh Lasse sm0ydo
 
Micke, en Strata utan rörförstärkare fungerar inte som det är tänkt.

Jodå. Med en fuzzface så fördärvar man ljudet tillräckligt för att kunna använda vilken förstärkare som helst :) .
Själv byggde jag en "Fendersimulator". Den låter faktiskt ganska likt en Fenderförstärkare (Jag körde med en Superreverb, blackface, i drygt 20 år).
 
Mesa Boogie Dual rectifier.....

Ja här kan man välja vilket likriktarljud man föredrar.

rectifier.jpg

Om allt är riktigt dimensionerat bör väl inte likriktaren höras:confused:

/Micke
 
Appropå rörförstärkare ........ saknar mitt gamla 145 Leslie ........

Jag har ett 122 Leslie till min Hammond A-105... och släpper det aldrig... :) även ett 145 finns som reserv och används idag till Hammond M-100...

/Lasse
 
Tonkontrolldelen i min AX84 gitarrförstärkare påminner om tonkontrolldelen i Fenderläge
på ditt schema.Jag kan inte lägga upp schemat och byggbeskrivningen filen är på
ungefär 250kb

mvh Lasse sm0ydo
 
Micke, en Strata utan rörförstärkare fungerar inte som det är tänkt.

Lasse, din design påminner om ett av Angela amps byggen. Men, har du byggt för rent ljud eller rördist? Knäpp fråga undrar säkert nån, men icke oväsentlig för en gitarrist eller munspelare som -UKE.

Tja, som jag skrev så är bygget i första hand till min bror, en inbiten Strata-gubbe med "twang-stil", så förstärkaren lär få leverera mest odistade toner...
Men den naturliga rör-disten finns ju där och EF86 kan skjuta på bra med drivning, så att driva EL34 till klippnivån är inga problem.

GLD efterlyser ljudprov. Det skulle väl gå men är nog ganska intetsägande, då skillnaden mellan olika rörförstärkare nog upplevs mer av musikanten än lyssnaren... det är oftast hur man spelar som ger "soundet".

Mesa Boogie Dual Rectifier. Rena nyset tycker jag och säger som GLD att olika likriktare inte borde "låta". Ett marknadstrick! Fast en dåligt konstruerad nätdel med mycket svaj på spänningen, kan ju påverka ljudet. Det finns mycket skrock i den här nästan "religiösa" branschen. T ex att kondingar med en viss färg skulle låta bättre... :)

/Lasse
 
Mesa Boogie Dual rectifier.....

Ja här kan man välja vilket likriktarljud man föredrar.

View attachment 2419

Om allt är riktigt dimensionerat bör väl inte likriktaren höras:confused:

/Micke

Gitarrister brukar gilla rörlikriktare. Och de har faktiskt inverkan på ljudet beroende på inre resistansen som gör att anodspänningen kommer att variera beroende på belastningen. En brist som ger en viss komprimerande effekt på ljudet. 5Y3, 5U4 och GZ34 ger lite olika ljud där 5Y3 ger svajigast spänning.

Här kan man nog lika gärna använda vanliga halvledardioder och simulera de olika rören med varierande seriemotstånd. Fram för lite experiment. Sedan finns säkert de som blir lyckliga bara av åsynen av ett extra rör och tycker det låter bra av den anledningen.
 
Gitarrister brukar gilla rörlikriktare. Och de har faktiskt inverkan på ljudet beroende på inre resistansen som gör att anodspänningen kommer att variera beroende på belastningen. En brist som ger en viss komprimerande effekt på ljudet. 5Y3, 5U4 och GZ34 ger lite olika ljud där 5Y3 ger svajigast spänning.

Här kan man nog lika gärna använda vanliga halvledardioder och simulera de olika rören med varierande seriemotstånd. Fram för lite experiment. Sedan finns säkert de som blir lyckliga bara av åsynen av ett extra rör och tycker det låter bra av den anledningen.

OK, jag förstår.
Som hifi-nörd så försöker man givetvis bygga bort sådana effekter.
Det ska bli spännande att bygga gitarrförstärkare, det är ju raka motsatsen till hifi:)

/Micke
 
SM7TJC: Jodå. Med en fuzzface så fördärvar man ljudet tillräckligt för att kunna använda vilken förstärkare som helst .

Nej. Även om man lyckas komma i närheten av ljudbilden så är det en helt annan känsla att spela via en överstyrd rörstärkare jämfört med via processat ljud. Det här är något som känns tydligt när man spelar. Jämför med hur två jämförbara akustiska instrument har olika karaktäristik, hos det ena känner man dess själ medans det andra kan kännas dött.

En kamrat till mig är heltidsmusiker sedan 30 år. Han har en ful gammal semiakustisk gitarr och en lika ful rörhäck, bägge från 50-talet. Han berättade att han ofta får frågan om varför han spelar på så fula ålderstigna grejor. "Men ska jag köpa ny gitarr och förstärkare måste jag också köpa en massa såna där pedaler och finesser för att försöka få det att låta som det redan gör.."

SM3UKE har rätt i att man numer också försämrar nätdelarnas prestanda eftersom de har påverkan på ljudet. Gitarr med kipp liksom så kanske nån radioamatör fattar... Eller snarare rå växelströmston.
 
Man bör väl se förstärkaren som en del av instrumentet och syftet blir så gott som alltid att förstärkaren tillför någon egenskap. Hifi-världens strävan att inte tillföra eller dra bort något ligger i en annan värld. Ett exempel på något som HiFi-nörden skulle se som fullständiga galenskaper är Lesliet där det som kommer ut är synnerligen påverkat.

Ansluter man en CD-spelare till ett Leslie låter det ganska bedrövligt medan en orgel får ett fantastiskt lyft, något som man måste uppleva i verkligheten för att inse. Den lilla tonen får helt enkelt liv på ett skönt sätt. Finns förstås simulatorer för det också men givetvis låter den äkta varan bäst.

Hittade en lesliebild på nätet som visar hur det kan se ut där inne. Helt klart grundar sig välljud inte på verklighetstrogen återgivning - rotation är det centrala. :cool:
 

Attachments

  • leslie147_back.jpg
    leslie147_back.jpg
    67,2 KB · Views: 1.413
Har haft begränsad tillgång till nätet i helgen då vi varit bortbjudna men oj vad det rasslat till i tråden! :) Kul! Ett imponerande intresse för något som väl inte har så mycket med amatörradio att göra... :D

/Lasse
 
Tack för en riktig flashback.
Sådana där har jag lagat några när jag höll på med "orkesterelektronik".
Det blev inte mycket golvutrymme kvar i min lilla verkstad.
 
"Systemeringen" för mitt eget Audioslutsteg med rör fortgår. Då det rör sig om "HiFi" så blir det ett reglerat HSPnätagg med 6080 (6AS7GT) som serierör, 85A2 som referens samt ett diffsteg med ECC82. (Grunden hämtas från något gammalt Tektronixoscilloscope). Alternativ 1 är att köpa allt separat, men jag anar att frakten på Hammonds transformatorer inte är direkt billig såvida det inte finns lager i UK. Alternativ 2 är Ritter från Tyskland.
 
Fina grejer Ulf! Så du köper inte transformatorer av Edgar, som du rekommenderar i tråden? ;)
Vilken rörbestyckning har du valt i övrigt? Ska bli intressant att höra mer om ditt projekt!

73/Lasse
 
Kan någon av herrarna uttala sig om detta rör och huruvida det är något att räkna med i audio sammanhang? Råkar ha ett "antal" av dessa ståltuber....
 
Jag har inte valt inköpskälla ännu. Hammond skall ha "cred" för att dom tillverkar både trafar och klassiska (snygga) rörförstärkarlådor. Trafarna är dessutom tidstypiskt kapslade som de gamla Dynacostegens. Ritters trafar vet jag inget om, men de kör naket med exponerade lödplintar.

Jag anar att (flyg)frakten från USA påverkar priset. Tysk VAT är lägre och man slipper ev tullkostnad. Men som sagt - jag har inte kollat priser och jag har absolut inte uteslutit Hammond/Edgar.

BTW så såg jag att Hammond har övertagit Peter W Dahls transformatortillverkning ( Peter W. Dahl Co. ) Jag har aldrig beställt något från detta företag, men jag har förstått att det varit något av en hovleverantör till slutstegsbyggare. Själv beställde jag från Transformatorteknik i Åmål på den tiden det begav sig, men några ledsna kommentarer har jag fått om att deras priser gått upp ganska mycket.

När man söker på nätet inser man att ett stereosteg med exvis 2x (2x KT88), trafar, låda etc kostar i storleksordningen 6-8 k att bygga. Och då är inte dom där "koboltpolystyrenkapslade med kvävgas tempcyklade" kondensatorerna inräknade.

Dags att börja renovera min gamla distorsionsanalysator...

Edit: Kollade in "Tube-Town". Det var en riktig höjdare! Vad glad man blir när man ser hur många som delar antika intressen...

Edit II: Jag har ingen aning om hurpass bra ett C3* fungerar i audiosammanhang. Har man mängder av dom, och dessutom socklar så är det väl bara att "give it a go". Men jag vågar påstå att vill man bygga och ha kvalitet på ljudet så bör man nog ha möjlighet att mäta frekvensgång, stegsvar, distorsion etc.
 
Last edited:
Back
Top