Rörhållare till QBL 5/3500

SM3BDZ

Well-Known Member
Jag har sedan många år tillbaka använt Philipsröret QBL 5/3500 i några slutsteg. Ett robust rör som tål rätt oöm behandling. Oftast är det fråga om begagnade rör, "pulls", som man kommer över. Det finns behov att testa dessa direkt i slutsteget, men det har inte varit alldeles enkelt då det inte finns någon rörhållare som innebär att man enkelt kan lyfta ur röret för att plugga i ett annat.

Jag, och många andra, har anslutit rörpinnarna med skruv-clips, skärmgallerring med någon typ av fingerstock och anoden via skruv i toppen av röret. Det säger sig själv att det blir en rätt permanent installation av röret.

För ett par veckor sedan kom jag över ett nytt rör och bestämde mig för att i samband med rörbytet bygga om och kabelsanera steget. Efter 18 års labbande och användande blir det lätt lite si och så med kabeldragning och lödningar.

Började då fundera runt möjligheten att bygga en rörhållare som medger enkelt byte av rör.

Efter lite labbande framkom så en lösning som fungerar alldeles utmärkt för mig. Följande behövs:

1 st teflonark 2mm.
1 spiro-rör diameter 103 mm, längd 40 mm
1 st fingerstock för skärmgallerringen.
1 st kontaktbleck för anodanslutning
4 st kontakthylsor för rörpinnarna. håldia 9 mm.

Bild-illustrationer:

Jag hade 4 st topp-anodkontakter i junkboxen med rätt håldiameter
http://privat.bahnhof.se/wb623968/qbl/6001s.JPG

Teflonarket rullas till ett rör, längd 80 mm, innerdiameter 90 mm och utgör isolerad bottenstos. I detta skruvade jag fast spiroröret, som bottendel av stosen. I första försöket fäste jag kontakthylsorna på en bit pertinax enl. bilden
http://privat.bahnhof.se/wb623968/qbl/3002s.JPG

Det var ingen bra lösning. Då jag trycker in kylluften i botten av stosen så skulle pertinaxplattan orsaka allt för stort mottryck. följande lösning framkom då istället

http://privat.bahnhof.se/wb623968/qbl/5002s.JPG

Med två pertinaxbitar på högkant och i kors minskar luftmotståndet radikalt!
http://privat.bahnhof.se/wb623968/qbl/5001s.JPG

Slutligt utseende med anslutningar och fingerstock för skärmgallerring och avkopplingar monterade

http://privat.bahnhof.se/wb623968/qbl/7001s.JPG

Enkelt att montera avkopplingskondensatorer för skärmgallret direkt mellan fästskruv och plåtstos!
http://privat.bahnhof.se/wb623968/qbl/7002s.JPG

Hållare och rör stående upprätt. Monteras med anoden uppåt. Bredvid står skorstenen som nu ska kapas till lämplig längd.
http://privat.bahnhof.se/wb623968/qbl/7003s.JPG


Kanske har jag kunnat bidra med lite inspiration för er som möjligen går i liknande tankar. Att byta rör tar nu inte längre tid än att lyfta ur röret och sätta i ett nytt, någon minut...

73 de Lasse

Edit: Hur gör man för att få med bilderna direkt i dokumentet?
 
Last edited:
Lasse!
Mycket intressant! Jag kanske får skaka liv i mitt projekt.
En annan sak...jag vet Du använder teflonark från ett tidigre lager men om man behöver skaffa på marknanden....är det någon av läsarna som vet var man skaffar teflonark??
 
Lasse!
Mycket intressant! Jag kanske får skaka liv i mitt projekt.
En annan sak...jag vet Du använder teflonark från ett tidigre lager men om man behöver skaffa på marknanden....är det någon av läsarna som vet var man skaffar teflonark??

Denna firma hjälpte mig att lösa mitt problem http://www.aesseal.se/
Jag behövde en bit på 75mm i diam. med ett centrumhål på 25 mm
dom stansade det åt mig och ville ha 50 Kr för det, biten var 0,25 mm tjock.

Kanske dom kan hjälpa dig med det du behöver?

73 /Janne
 
Bra tips Lasse. Men måste du inte lossa och dra åt skruvarna i bottenhylsorna vid rörbyte? Och vem tillhandahåller denna förnämliga tjocka teflon?

Lennart
 
Hej Lennart! Nej, jag har tagit bort låsskruvarna och ansluter som du kanske ser på bilderna med 2 st parallella försilvrade kopparband, c:a 10mm breda. Det visar sig bli bra kontakt mellan hylsa och rörpinne pga de spänningar som blir av monteringstoleranserna. Pertinaxbitarnas fastsättning flexar en aning så att hylsorna anpassar sig till rörpinnarna. Det är nog nödvändigt om det inte ska bli skev belastning på pinnar och "seals"! Totalt spänningsfall mellan polskruv och rörpinne blev 20mV och det är ju inte mycket att bråka om...

Teflonet fick jag tag på för många år sedan av en kille som jobbade på sågverk. Inom industrin används ofta teflon till lager av olika slag.

/Lasse
 
Last edited:
Tja, det enda som skiljer från de flesta andra HF-slutsteg är att det inte är gallerjordat i klass AB1 eller körs gallerdrivet i klass AB2. Jag upptäckte en gammal design av framlidne G2DAF, G.R.B. Thornley, som jag tyckte såg intressant och intelligent ut.

Principen bygger på att man driver en tetrod på styrgallret som då är likströmsmässigt jordat och att skärmgallerspänning genereras genom likriktning, och i förekommande fall spänningsmultiplicering, av en del av driveffekten.

Skärmgallerspänningen kommer således att följa modulationens envelope. Fördelarna med arrangemanget är framförallt enkelhet, man behöver inget skärmgaller- eller biasaggregat, samt att steget blir lättdrivet i jämförelse med gallerjordat och AB2.

Arbetspunkten för röret i denna koppling går därmed inte att fastställa, då den är flytande.

Designen är ytterst kontroversiell och undertecknad har varit inblandad i ett antal olika diskussioner på amp-reflektorn bl. a.

Utöver vad som sagts ovan så är det inte något speciellt med steget. Jag kan inte påstå att det är så mycket bättre än något annat - men inte heller sämre!

Det är iallafall mina erfarenheter efter att ha använt kopplingen i olika steg i snart 20 år. En reflektion jag gjort är att kopplingen inte lämpar sig för alla rör. Framför allt inte med moderna högbranta fullblod som bara tål någon watt på styrgallret innan det förgasas!

Nej, rejäla glasrör ska det vara typ QBL, 813, 4-1000 eller liknande. Dessa är robusta och är förhållandevis linjära även när styrgallret hamnar en bit in i den positiva regionen, drar gallerström.

Det var min korta berättelse :)

73/Lasse
 
Last edited:
Hej !

En får tacke för den redogörelsen! Det har satt mina hjärnceller i rörelse.... :) Jag önskar att jag hade haft min "mördaranodherrejössesspänningstransformator" kvar. (som tyvärr någon råkade slänga.... :mad: ) Är det någon som sitter på en rejäl tingest så hör gärna av er.
 
Tack Morgan! Meningen är nu att även insidan ska bli lite vackrare...
Hur går det med dina planer?

73/Lasse
 
Hej !

Jodå, "sakletning pågår", hade en gång i tiden "monstertrafon Frankenstein", tyvärr försvann den i samband med byte av arbetsplats.
Jo, det var nog mycket som försvann då, eftersom jag inte kan hitta alla godsaker nu...

Använder du limpskivare som C1 i PI-filtret elller vacuumkonding?
 
Ja, jag använder en vanlig variabel C1, då jag hade en lämplig liggande när steget byggdes men naturligtvis är det bättre med vakumkonding. Det har jag i EBK-2.

Återuppbyggnaden fortskrider. Jag skickar med några bilder som visar en del av strömförsörjningen samt anoddrosseln som nu kommer att anslutas till lågohmiga sidan av pi-filtret.

/Lasse
 

Attachments

  • pwr 001.jpg
    pwr 001.jpg
    81,9 KB · Views: 254
  • pwr5.jpg
    pwr5.jpg
    84,3 KB · Views: 234
  • pwr6.jpg
    pwr6.jpg
    86,2 KB · Views: 368
  • tank.jpg
    tank.jpg
    55,9 KB · Views: 254
Last edited:
Back
Top