Rörig DSB-sändare

SA2CLC

Well-Known Member
Hej alla.
Kände suget att bygga nåt ur "rör-högen".
Blev en lite DSB-sändare för 80m.
Försökte mig på ett bygge utan speciella prylar. Alltid saknas ju en transformator, differentialkondensator eller så, och försökte komma ifrån
detta den här gången. Gick sådär. Försökte driva slutstegsrörens skärmgaller utan mellantransformator. Först provade jag att koppla audiosignalen
från push-pull triodernas anoder med kopplingskondensatorer, och visst, det funkade, men med extremt låg uteffekt. Hängde på två st 6v6, kopplade som katodföljare mot en choke med mittuttag (kopierat från Altec Lansing 1570b). Nu blev spänningssvinget mycket mer användbart, men fortfarande för lågt (ca 3w uteffekt).
Hittade en okänd trafo i junkboxen. Både lindningarna hade mittuttag. Kopplade lindningen med högst resistans som sekundär, den med lägre resistans som primär.
20w uteffekt.
Rätt nöjd med resultatet.
20210227_210825.jpg
DSB transmitter.jpg
 
Jag led också av rörsug för ett par år sedan. Det blev en CW/AM-sändare för 80 m, kristallstyrd och med 6J5, 6SL7 samt två st 6V6. Uteffekt så där ca 10 watt.
 
Har själv en rörhög som behöver kopplas upp.

Koppla på :)

Inser att jag måste bygga ett finare spänningsaggregat. Det jag kör med nu är lite för ofiltrerat.
Har rätt fina transformatorer att bygga från, frågan är vilka spänningar man ska satsa på.
En högspänning, justerbar upp till ca 6-700v, ostabiliserad, justeras med en liten vridtransfomator.
0-300v, stabiliserad
-300-0v bias
Glöd
 
Såg en del fel i schemat som jag åtgärdat
Jag såg det men sa inget. Du kanske kör extrem lågeffekt:)

Det är alltid svårt med spänningarna när man labbar med rör.
Har själv provat med en buck konverter 12V-6,3V för glödspänningen. Det löser ett av problemen.
Även till högspänningen har jag testat switchat men kan inte bestämma mig för en slutlig lösning.
Tyvärr är alla moderna IC inhysta i väldigt små kapslar vilket gör labbandet nästan omöjligt.
 
Även här görs i isoleringens tid onödiga byggen med delar från förrådet. Jag fyllde ett skrotchassi med komponenter för rörspänningar. Hsp-trafon har två uttag och med val av kondensator- eller drosselingång efter likriktaren finns valet 700, 830, 1080 eller 1260 V mätt utan belastning. Lsp-trafon ger 160 och 330 V utan belastning, dessutom 258 eller 150 V stabiliserat med glimrör, -108 V stabiliserat, 35 V för reläspänning samt 6,3 och 5 V för glödström. Vikt 14 kg.
likriktarfront.jpg

"Rörsuget" manifesterade sig nyligen i en LF-förstärkare på 15 W med 6L6 i push-pull, även den på skrotchassi med panel från tidigt 1950-tal. Två 6SL7 ger tonkontroller och fasvändning till slutrören. Jag var nyfiken på vad utgångstransformatorn dög till och den ger "tillräcklig fi".
15-W-LF.jpg
 
Jag har oxå ett tomt schassi med kåpa efter en telefon förstärkare för snabbtelefon och funderar på
vad jag ska göra med det tur nog så är det inte så mycket bor hål i fronten som ställer till problem för
placering av komponenter
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,1 MB · Views: 3
  • image.jpg
    image.jpg
    1,1 MB · Views: 3
Köpte nyss ett gäng med komponenter ifrån Belganet data elektronik till ett annat projekt sk nos komponenter och dom håller
på och avvecklar företaget så det gäller att ligga på ifall man ska ha någonting därifrån som inte redan är
slutsållt ur surplus listan det sägs att det ska komma en ny lista med det som är kvar på lagret.

sm0ydo
 
Även här görs i isoleringens tid onödiga byggen med delar från förrådet. Jag fyllde ett skrotchassi med komponenter för rörspänningar. Hsp-trafon har två uttag och med val av kondensator- eller drosselingång efter likriktaren finns valet 700, 830, 1080 eller 1260 V mätt utan belastning. Lsp-trafon ger 160 och 330 V utan belastning, dessutom 258 eller 150 V stabiliserat med glimrör, -108 V stabiliserat, 35 V för reläspänning samt 6,3 och Jag var nyfiken på vad utgångstransformatorn dög till och den ger "tillräcklig fi".
View attachment 6729
Härligt Lennart.
Det där med utgångstransformatorer funderar jag kring. Har 2st Centrum rörslutsteg med EL34 i push-pull, där högtalarimpedansen anges till 50ohm.
Skulle det fungera med 8ohm högtalare?
 
Mera nyttigt för rörsugna.
En trafo för glödspänning.

Hittade en gammal transformator för 220V till 4 x 6V.
I dag har vi ju 230V så denna trafo ger då 6V + 5% alltså 6,3V!
Kan vara läge att leta efter äldre 6V transformatorer.
 
Härligt Lennart.
Det där med utgångstransformatorer funderar jag kring. Har 2st Centrum rörslutsteg med EL34 i push-pull, där högtalarimpedansen anges till 50ohm.
Skulle det fungera med 8ohm högtalare?
Känns bekant... Är de 50-Wattare? Tror att den utimpedansen brukade beskrivas som "50 V linje" till en slinga med högtalare i nåt PA-system som en skola eller liknande. Det satt väl små anpassningstrafos i högtalarna. Jag hade ett par liknande, men jag köpte anpassningstransformatorer 50 Ω till 8 Ω till själva stärkarna. Dyra men bra! Ett annat sätt, som jag skulle ta till idag, är nog att bygga högtalarlådor med en kvartett mindre åttaohmare och hoppas att 32 Ω är tillräckligt nära 50 Ω.
 
"Har 2st Centrum rörslutsteg med EL34 i push-pull, där högtalarimpedansen anges till 50ohm.
Skulle det fungera med 8ohm högtalare?"

Om förstärkarna inte är av hifi-typ ligger högtalarlindningen ytterst och skulle efter isärbladning kunna lindas om, motkopplingskomponenter får anpassas därefter. Om trafon däremot är sektionslindad med ett antal serie- eller parallellkopplade sekundärlindningar blir det besvärligare. Prova för skojs skull med en nättrafos primäruttag för 220 V och 110 V, dvs. en autotransformator från 50 till 12,5 ohm till seriekopplade 6-ohmshögtalare

Lennart
 
Hur kan jag mäta bärvågsundertryckningen i sändaren?
Har ingen spektrumanalysator eller SDR, men oscilloskop.
 
Oscilloskopet duger bra för att jämföra modulationsvissling med bärvågsresten utan modulering. En mottagares S-meter brukar visa något så när rätt mellan S9 och S9+30 dB.

Lennart
 
2 EL34 i push-pull vill ju ha 6600 ohm på anoderna.
Om du lastar 50 ohm utgången med 8 ohm så blir det ju 1000 ohm på anoderna.
Lite väl jobbigt för dom rören.
Men däremot tre triodstrappade EL34 i parallell single end med något lägre spänning, typ 350V, skulle kunna funka bra, fram med linjal och datablad och kolla om det går!
 
Hur kan jag mäta bärvågsundertryckningen i sändaren?
Har ingen spektrumanalysator eller SDR, men oscilloskop.
Jag har inte använt SDR eller andra instrument när jag trimmat balanserad blandare förrän för något år sen, då i SSB-sändare. Tidigare har jag lyssnat med mottagare, de som varit för handen från Trio 9R59 till TS-2000. Men jag saknar balanseringsjustering för bärvågen i din design. I balanserade blandare brukar det finnas justering för både amplitud och fas och båda krävs för att få tyst på bärvågen. Kanske en 10 k pot mellan gallerläckorna och släpskon till jord för amplituden, en trimkondensator på ena gallret och en fast med halva värdet på det andra.
/Jan
 
Men däremot tre triodstrappade EL34 i parallell single end med något lägre spänning, typ 350V, skulle kunna funka bra, fram med linjal och datablad och kolla om det går!
Men är det inte risk att det blir en maffig viloström i den kopplingen...? Större än för originalsättningen, och om det ska vara single-end får man ju risken att trafons kärna mättas magnetiskt. Kärnor för P-P brukar ju inte ha nån luftspalt. Men det går ju att blada om i bästa fall.
 
Back
Top