Rörig DSB-sändare

6xEL34 (triode) i push-pull paralell klarar låg impedans på anoderna. :)
Ett problem med att använda 50V utgången är att resistansen i den lindningen troligtvis är aldeles för hög d.v.s. lindningen tål ingen lågimpediv belastning. Om utgångslindningen har mindre än 0,5ohm så kan det funka.
 
6xEL34 (triode) i push-pull paralell klarar låg impedans på anoderna. :)
Ett problem med att använda 50V utgången är att resistansen i den lindningen troligtvis är aldeles för hög d.v.s. lindningen tål ingen lågimpediv belastning. Om utgångslindningen har mindre än 0,5ohm så kan det funka.
även frekvensgången lär bli knas.
 
Men är det inte risk att det blir en maffig viloström i den kopplingen...? Större än för originalsättningen, och om det ska vara single-end får man ju risken att trafons kärna mättas magnetiskt. Kärnor för P-P brukar ju inte ha nån luftspalt. Men det går ju att blada om i bästa fall.
Jo, det är riktigt, PP-trafosar skall inte köras DC genom, jag tänkte mer på vad som skulle kunna driva en så pass låg primärimpedans.
 
Fick se en liten miss i reläspänningsdelen. Dioden från jord ska förstås ladda upp ingångskondensatorn, så flytta den till ingångskondensatorn. Parallellt med utgångskondensatorn blir det ingen ström att ta hand om. Som schemat är ritat kommer ingångskondensatorn att laddas upp baklänges så snart man försöker dra ström ur anordningen.
/Jan
 
Jo, det är riktigt, PP-trafosar skall inte köras DC genom, jag tänkte mer på vad som skulle kunna driva en så pass låg primärimpedans.
En liten anpassningstrafo från 50 ohm till 8 ohm är nog det bästa alternativet.
Eller använd trafon som en modulationstransformator enl schemat.
Med samma tomgångsström i modulatorrören som i PA-röret så blir nettoströmmen i transformatorn = 0
G50_SCH.jpg
Jag har också en sådan trafo med 50 ohm utg av fabrikatet AGA.
 
Back
Top