"Rörsuget"

SM0GLD

Vänsterhänt
För att kunna konstruera med rör och hög spänning krävs rätt transformatorer.
Jag blev rekommenderad att slakta ett gammalt Tektronix oscilloscope för att hitta användbara transformatorer.
Nu hittade jag inget sådant i förrådet men väl en gammal HP 330B.

front.jpg
Denna gamla klenod har stått till sig ett bra tag nu.
Hela lådan känns som perfekt för ett slutsteg.

back.jpg
Inte var den särskilt smutsig heller för att vara från 50-talet.

internal.jpg
Visseligen var nättransformatorn lite klen för mitt projekt men den fina 4-gangade vridkondingen med skala ser väldigt användbar ut.

Nu till frågan.....
Ska jag slakta distorsionsanalysatorn eller inte?
 
Jag slaktade min för många år sedan för att ha transformatorn som en del i ett nätagg för KWM-2, det har jag dock ångrat. Vänta med slakten tills du vet vad du vill åt och inte kan hitta sådant på annat håll. Vilka likspänningar och strömmar behöver du?

Lennart
 
Det fanns en gång en möjlighet att kontakta svenska tillverkare och göra beställningar utan att det kostade astronomiska summor och det fanns för inte så länge sedan små företag som kunde linda saker åt en på beställning (men man behövde då ge dem en bobin och ha en kärna tillgänglig) så om apparaten i sig själv är värd nåt, kanske en undersökning av alternativ kan var motiverad.
 
Då behöver du en hsp-transformator på minst 25 cm2 och 550-600 V, glödtransformatorn blir enklare att hitta. Längst nere i botten av mitt transformatorlager finns sådana bamsingar men de kräver förstås visuell inspektion och avhämtning.

Lennart
 
Då behöver du en hsp-transformator på minst 25 cm2 och 550-600 V
Ja om man ska likrikta med rör annars klarar man sig med 460V.
Med 230V (isolationstransformator) och dubblarkoppling borde det funka.
Jag har en 1kVa och en 5kVa. lite väl stora för ändamålet:)
 
Diverse Tektronix Transformatordata finns bla. här:


Finns också en link till sajten "W140.com"
(Namnet kommer från att ägaren ägde en Mercedes S-klass från 90-talet. Byggserien gick internt under namnet W140...)

Så här ser ett av undertecknads till nyskick restaurerade 545A från 1962 ut. Instrumentet räddades från skrotcontainern. Få drifttimmar men lytarna var öken-torra efter att instrumentet ha stått i förråd i 40 år.

545.jpg
 
Nä..slakta inte, får den inte plats skänk bort den annars spara den till sämre tider..

Lämpliga transformatorer hittar man bland annat här:
fragjanzuerst.com
https://www.roehrentechnik.de/ (tillfälligt stängt för tillverkning pga covid)
https://www.transformers.uk.com/ (de har ett minimiantal om jag minns rätt)

Rörsuget är ett gift, ett trevligt gift. :D
 
Nä..slakta inte, får den inte plats skänk bort den annars spara den till sämre tider..
Gav bort min HP-608D. Den var för stor och tog för mycket plats.
Det skulle jag inte gjort. Den hade också en bra trafo:confused:
 
Nättrafos och utgångstrafos finns även att hitta hos Hammond. Nordstrom Audio har en del modeller:
Det är visserligen fokus på musikbranschen, men det finns en del rejäla grejer där.
 
Tubetown för Hammonds sortiment och dom var i alla fall då det begav sig ganska prisvärda. Inte bara transformatorer utan även byggmekanik "The Dynaco Style". Till chassiet inhandlades även ett svartlackerat perforerat lock. I tider av "modernism" är det både litet konstigt men ändå beundransvärt att det tydligen finns en marknad. Någon på Hammond gillar rörbyggare...

F2a_AMP.JPG

Så här ser ett av mina byggen ut. Ett audio dubbelslutsteg med esoteriska pentoder "F2a" (Siemens mfl. 60-tal) i PP. Bygget är litet fusk i det att utgångstrafarnas anodsidor inte riktigt har den av rörtillverkaren angiven optimal lastimpedans.
 
Har man inget att bygga från grunden kan man alltid fixa något gammalt.
Dynaco_1x.jpg
Detta är en "fådd" Dynaco där någon ignorerat att filterkondingen gett upp. Det rökfyllde en hel institution på en skola. Nättrafon blev totalförstörd. Jag har haft diverse missfoster till transformatorer som plockats ur diverse slaktobjekt. Dynaco måste ha haft supraledande tråd eller magiskt magnetmaterial för ingen trafo med vettiga egenskaper har fått plats inne i lådan.
Dynaco_2x.jpg
Det har fått bli "ett påhäng" där bak. En lite lagom Hammondtraf köpt från Tubetown. Eftersom jag ändå spenderade en hel del pengar på den ordern så köpte jag också ett NOS EM84 för väldans massa pengar så köksradion äntligen fick ett magiskt öga som var synbart utan att total mörkläggning krävdes. Lite jobb återstår med Dynacoförstärkaren som har två EL84 per kanal. Lärdomen av den här förstärkaren: byt filterlyt innan det blir katastrof. Nättrafon hade i alla fall gjort ett gott arbete för att skydda nätsäkringen mot förstörelse. Nu finns säkring för anodspänning.

Gösta_Bx.jpg
Den här matar ett Leslie. Två EL34 ger ca 35W. En produkt från en svunnen tid då firmanamn kunde innehålla skumma svenska bokstäver.
Gösta Bäckström GM128. Funkade från början men har fått nya elektrolyter samt "that capacitor" för vardera slutrörens styrgaller är bytta. Det är
säkert många refrängsångerare/-orskor som hörts på svenska folkparker och dansbanor via sådana här apparater. En stor fördel är att den har normala utimpedanser förutom "linjespänning" som annars brukar förekomma på sådana här apparater. Gissar att den är från tidigt 60-tal.
 
thumbnail_20210311_161313.jpg

Ett pågående slutstegsbygge (ja, två då eftersom det är monoblock..) med EL84 triodstrappade i pushpull med ECC81 som fasdelare. Transformatorerna är från TBT.


thumbnail_20210311_161817.jpg

Jag behövde mäta rör idag men givetvis så tyckte provaren att det var dags att kasta in handuken,
detta markerades med en liten ljusblixt och ett knäppande ljud. Kvällens utmaning blir att lokalisera reservdelar i någon av alla mina flyttkartonger :)
 
Tubetown för Hammonds sortiment och dom var i alla fall då det begav sig ganska prisvärda. Inte bara transformatorer utan även byggmekanik "The Dynaco Style". Till chassiet inhandlades även ett svartlackerat perforerat lock. I tider av "modernism" är det både litet konstigt men ändå beundransvärt att det tydligen finns en marknad. Någon på Hammond gillar rörbyggare...

View attachment 6759

Så här ser ett av mina byggen ut. Ett audio dubbelslutsteg med esoteriska pentoder "F2a" (Siemens mfl. 60-tal) i PP. Bygget är litet fusk i det att utgångstrafarnas anodsidor inte riktigt har den av rörtillverkaren angiven optimal lastimpedans.

F2a hör definitivt till mina favoriter när det gäller poströr, D3a och C3g har jag några exemplar av som skall komma till nytta nån gång i ett försteg..
 
Läste i någon tidskrift att David Hafler på Dynaco handlindade utgångstransformatorerna men jag vet inte om
det var i början

mvh sm0 ydo
 
Back
Top