"Rörsuget"

Avdelningen "Kommande projekt, eller bara samla damm"

20210312_175307.jpg
Aga förstärkare. EL84, linjeapparat, 30v, 2w. Enligt utsago förförstärkare från en biograf.
20210312_175351.jpg
Odeon förstärkare. Två pentoder (kom inte ihåg vilka det är) i push-pull. Inbyggd mellanvågsmottagare, 4-8-16ohm högtalarimpedans. Smygkörd med vridtrafo, nya kondensatorer så vore den prima.
16155690591769090177698803863450.jpg
16155690930704479082153242298927.jpg

Centrum förstärkare och extra slutsteg.EL34 push-pull i båda. Står 50ohm, 50w på skylten. Gillar Lennarts förslag att linda en ny sekundär på utgångstrafon.
 
Här är mitt bidrag till rörsuget när jag nu får tid med det en återställare av apparaten kan ju vara bra
men det verkar att vara gjort efter ett Mullard schema
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,3 MB · Views: 14
  • image.jpg
    image.jpg
    1,3 MB · Views: 14
Jo man ser på undersidan att den är ombyggd med extra komponenter lödda på kopparbanorna
så jag vet inte om man kan leta rätt på ett Mullard 5 10 schema och bara köra på eller
om man måste rita av alltihopa på papper så man inte irrar bort sig i huvudet när man håller
på och löder. Dom där gröna axiella ellyterna ser fina ut nästan som en påsksmällare
så det blir till att leta komponenter på nätet för att få ihop det Bhiab i Nyköping har kol
massa motstånd och Tube Town i Tyskland har fina kondensatorer som borde passa.

mvh sm0ydo
 
Tack så mycket för länken ska gå till biblioteket och skriva ut artikeln men det verkar att vara
dom här transformatorerna som jag har
 

Attachments

  • 27E3FAE0-E8EA-4B21-BB43-63DB5F9B5934.jpeg
    27E3FAE0-E8EA-4B21-BB43-63DB5F9B5934.jpeg
    136,2 KB · Views: 10
Last edited:
Här är min plåtburk högtalare som jag plockat ur original högtalaren och satt dit
ett MDS element istället
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,4 MB · Views: 13
Last edited:
"Kommande projekt, eller bara samla damm"
Jag lägger till lite under den rubriken.
Här har jag sparat en "platta" för att lättare kunna koppla upp och testa förstärkarkopplingar.
......men det blev inget av med det.
 

Attachments

  • rör_testbänk.jpg
    rör_testbänk.jpg
    320,5 KB · Views: 16
View attachment 6763

Ett pågående slutstegsbygge (ja, två då eftersom det är monoblock..) med EL84 triodstrappade i pushpull med ECC81 som fasdelare. Transformatorerna är från TBT.


View attachment 6764

Jag behövde mäta rör idag men givetvis så tyckte provaren att det var dags att kasta in handuken,
detta markerades med en liten ljusblixt och ett knäppande ljud. Kvällens utmaning blir att lokalisera reservdelar i någon av alla mina flyttkartonger :)
EL84 väcker minnen. Jag behövde ett till min kristallstyrda TX 1962. Jag "lånade" ett från föräldrarnas radiogrammofon. Det satt två stycken i PP. Ingen märkte något.

Roland
 
Om man ska hålla på och mecka med elektronrör så är det en fördel om
man har den här rörhandboken men den börjar att bli svår att få tag i men
jag har ett exemplar
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,2 MB · Views: 9
  • image.jpg
    image.jpg
    1,3 MB · Views: 9
I Mullard förstärkaren ovan sitter det ett. GZ 30 likriktar rör jag vet inte skicket på det funderar på
om det finns ett ekvivalent rör istället som man kan köpa tex på Tradera eller någon annan stanns

mvh sm0ydo
 
Bra jag har ett nytt GZ 34 köpt ifrån Radiomuseet i Göteborg för flera år sedan
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,3 MB · Views: 4
Lite helgpyssel eftersom jag är trött efter jobbet i veckorna borrade upp några polyamid distanser med
hjälp av en Polygriptång och en borrmaskin så dom passade till Högtalarskruvarna som kommer ifrån
Hifi kit vid ST Eriksplan och lyckades med att få dit alltihopa i dom gamla hålen för Högtalar elementet

Däremot så trodde jag att jag skulle få dit plinten i bak men det går inte magneten bygger för mycket
tur att jag kollade för säkerhets skull innan jag skulle införskaffa en Hålsåg och såga hål
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,3 MB · Views: 7
  • image.jpg
    image.jpg
    1,4 MB · Views: 7
Såg bilden på Tek rörskåpet jag har oxå ett Tek rörskåp som fortfarande fungerar eller gjorde sisst
ialla fall ett 543 B som jag funderat på att recappa men vart hittar man ellyter till det men jag
har en manual till det i alla fall hitta en på EBay för flera år sedan så det finns schema i som
man kan veckla ut

mvh sm0ydo
 
Ajaj. Kunde inte låta bli. 3d utskriven liten rörsändare för 80m. Frisvängande oscillator, tänkt byggas helt utan "speciella" komponenter. Blev en variabel kondensator av två laminatplattor, men blev tvunget fuska med 3 micakondingar.
Frekvensstabil?
Nope.
Borde dock gå genomföra åtminstone ett qso.
För övrigt blev jag nöjd med oktalsockeln som gängas i basplattan, så den går använda till andra idiotprojekt :)
6sn7, push-pull. Ca 4w ut i antennen med 300v på anoderna.16204137447187167866309202146286.jpg16204137802664186717573383855192.jpg
 
Back
Top