Rös

SM4FPD

Well-Known Member
RÖS, Röjande signalering, var något som diskuterades kraftigt i datoriseringens barndom för kanske 25 år sedan.
Man kunde få RÖS skyddade datorer, och bildskärmar, om man betalade. Tanken vara att om datorn strålade så kunde lede fi eller spionen sitta i grannkåken och återskapa de data, kanske hela skärmbilden genom att avlyssna störningarna.

Idag åker man bil ute på landet och ett litet rött hus med vita knutar dyker upp, radion blir galen, de har dator i huset. RÖS? Mycket avslöjande!
För att inte säga i stan där det finns datorer i varenda lägenhet.

Hur var det här egentligen, fanns det någon sanning i att man kunde "avlyssna" andras datorer, och se vad de hade på skärmen?
I så fall finns det väl mycket att se idag.

RÖS är tydligen avglömt nu. Och det verkar fritt att spruta ut allt datorn gör som radiostörningar. I alla bryr sig ingen.

Kanske man fortfarande har RÖS skyddade datorer inom försvaret?

Eller var det bara en enda stor bluff det där med RÖS?

Det vore kul att få en lite diskussion i ämnet ifall någon har något att tillägga, kanske man genom en ny RÖS diskussionen kan få till stånd en debatt om att datorer nog borde störa mindre i radio.

Man kunde på den tiden se att det lades enorma pengar på att RÖS skydda sig, skärmburkar i silverpläterad brass, filter som kostade både skorta och kalsingar.
Givetvis är det helt andra bandbredder och uteseende på störningen idag, eller strålningen från dator och bildskärmar, och kanske svårare att få ut något ur stördimman.
 
Last edited:
Visst gick det att titta på andras skärmar... jag hade en laboration i teletransmission där vi testade detta. Vi läste en skärm i ett annat rum.

Men idag plockar man enklast nätverket direkt, de dåliga lösenord som huvuddelen av privatanvändarna använder sig av (om de ens har lösenord) gör att man "enkelt" kan läsa den vägen.
 
RÖS, Röjande signalering, var något som diskuterades kraftigt i datoriseringens barndom för kanske 25 år sedan.

RÖS är tydligen avglömt nu.

Kanske man fortfarande har RÖS skyddade datorer inom försvaret?

Eller var det bara en enda stor bluff det där med RÖS?

Det är absolut inte glömt i försvaret!

Alla datorsystem som hanterar försvarshemlig information måste uppfylla RÖS-skyddskrav satta av militären. Datorsystem som inte uppfyller RÖS-kraven får inte tas i drift.

Sedan är det annan fråga vad man kan få ut från datorer som "strålar". När många datorer strålar, blir det en väldigt "soppa" av det. Jag är tveksam till om det går att få ut något användbart ur det.
 
Eftersom jag jobbar på ett företag som bland annat syssar med rösmätningar åt Försvarsmakten, så har jag egenhändigt bevittnat hur man kan läsa av röjande signaler från både bildskärmar (både CRT och LCD) och tangentbord. Från flera meters avstånd, rummet bredvid eller utanför fönstret, har jag sett bildskärmsbilder återskapas och tangentbordstryckningar avläsas och presenteras.

Så RöS är i högsta grad verkligt, men som påpekades ovan är det i många fall enklare att leta reda på informationen på andra sätt. RöS är kanske i första hand ett problem om man hanterar mycket känslig (försvarshemlig m.m.) information, och man måste vara helt säker på att inte ens en motsåndare med stora resurser kan ta del av ens hemligheter.
 
Att det under vissa omständigheter går att läsa av bildskärmar och tangentbord på avstånd, är ett faktum, men det finns en glidande skala. Från att det är möjligt till att det är omöjligt.

Jag tror också att det är enklare att mäta på en enskild dator, än om man exempelvis har en utrustning där många datorer/CPU:er finns på en liten yta. Varje utrustning måste undersökas och bedömas för sig, vilket också görs.

Avståndet till strålande utrustning en viktig parameter. Därför ingår i RÖS-kraven (åtminstone det jag känner till) ett minsta avstånd till lokaler där annan verksamhet får finnas. Det kan vara i en annan byggnad eller inom samma byggnad. Även närhet till parkeringsplats är en faktor. Utöver detta ska utrustning vara skärmad för att minska utstrålningen.

Det sistnämnda kravet (skärmad dator) är det stora problemet. Standard-PC kan inte användas. Om man ändå tänker göra det, måste den placeras i ett skärmat rum, vilket blir dyrt att bygga. Så kostnaderna sticker i väg, vilket gör RÖS-kraven ekonomiskt besvärliga att hantera.

Att avlyssna nätverk som innehåller försvarshemlig information, är mycket svårt. Sådana nät har inte någon fysisk förbindelse med publika nät eller så är förbindelsen krypterad. (Åtminstone inte i Sverige). Så det behövs i princip en "insider" för att sådan nät ska kunna "sniffas" av obehörig. I dessa fall är styrkan i krypteringen en avgörande faktor.

En form av RÖS som är mycket vanligt är våra mobiltelefoner! Talet på dessa har en enklare typ av kryptering, men den är inte alltför svår att knäcka. Därför finns det speciella mobiltelefoner innehållande krypteringsutrustning.

I det fall någon har obegränsade resurser (dvs. främmande makts spionorganisation) kan det därför finnas möjlighet att komma åt hemlig information, men det är en annan fråga.

Kanske är den största risken den mänskliga faktorn. Om någon bryter mot uppsatta regler kan vad som helst inträffa.
 
Last edited:
Back
Top