Roligt bygge. Nätagg till gammal mottagare

Kul att det byggs. Blir det en mobil trx, rörbaserad kanske ;) ?
Med den trafon som jag testade så får jag 400V@125mA
Det duger väl till 15 W ut.

Kanske kan jag köra Swan 260 mobilt.
Den har en Royer oscillator-kraft inbyggt.
Men som K-A sade, "parkera i nerförsbacke"
 
Med den trafon som jag testade så får jag 400V@125mA
Det duger väl till 15 W ut.

Kanske kan jag köra Swan 260 mobilt.
Den har en Royer oscillator-kraft inbyggt.
Men som K-A sade, "parkera i nerförsbacke"
I min ungdom hade jag en EY-transceiver i min PV444H, 1955 års modell. Högspänningen kom från en vibratoromformare med grejer från CO. Glöden gick ju att köra direkt eftersom det var ett 6-voltssystem. Jag körde bara radio parkerad. Det var för skakigt att köra mobilt.
 
Last edited:
För den som vill labba lite med "lågfrekvens SMPS" så är det smart att använda transformatorer där primär och sekundär lindning ligger på varandra. Många små transformatorer är linade med lindningarna i två separata fack på bobbinen. Detta ger onödig läckinduktans men är inte direkt kritiskt vid 50Hz. Kanske kan en sådan trafo uppfattas som lite "Mjuk" vid belastning.
Dessutom bör man kolla hur bladningen ser ut. Transformatorer med dom tunnaste järn klippen är bättre än dom med tjocka klipp.

Val av PWM-krets beror lite på vad man vill åstadkomma men de flesta "voltage mode" typerna fungerar ganska lika.
Ser att Electrokit har SG3525 som är väldigt lik den UC3526 jag använde. SG3525 saknar "current sense" men är för övrigt lika.
 
Nä, lindade om en ferrittrafo från ett skrotat pc-agg. Går ju bra på RA200 då den enbart används vid sändning ( mottagaren har ju egen inbyggd spänningsomvandlare)
Om jag inte minns galet, är omvandlaren i Ra200 placerad i mottagaren, men driver även sändaren i lågeffektläget (knappt en W). Vid högeffekt med yttre 300 V matning kopplas ett extra slutsteg in för uteffekt runt 8W. Men du kanske menade en omvandlare för högeffektläget? Som ersättare för en omformare 101 eller vad de hette...
 
Last edited:
Det var många byggprojekt för likspänningsomvandlare förr.
En sak som då påverkar störningspektrat är att man använde Ge transistorer.
Någon nämnde 2N441, kolla specifikationer för en sån om ni vågar.... den gick knappt till diskanten i LF...
Liksom OC-26 som jag körde med ofta.
2N3055 är lite kvickare, men även den rätt störningsfri.
Sen påverkar ju järnet i 50 Hz trafon oxo.

Jag minns en artikel i Radio&Television, där man använde HS-trafons ferritkärna, från skorotade TV, och dubbla parallellekopplde 2N441.
det var något nytt med ferritkärna. Har för mig de hade dubbla kärnor.
Men den skulle ju mata en 100 W transiver med 6146:eek:r.

SM4FPD
 
De trafos man använde för linjeavlänkning och högspänning i tjock-TV hade en otäck förmåga att ge linjefrekvens-audio, som jag tyckte var rätt störande på den tiden öronen funkade som de skulle. Vad det nu var för material, så var det uppenbarligen magnetostriktivt. Att använda kärnan bortom hörselgränsen borde ju vara full rimligt; det brukade vara en rätt rejäl historia om jag minns rätt, så viss effekt borde den klara.

Att jag använt 2N3055 i mina försök har mest att göra med att jag annars tycks ha en förmåga att elda upp eller på annat sätt döda halvledare jag leker med, men den trissan verkar tåla en hel del.
 
Ja det tjöt hemskt omkring gamla TV.
Man förstod inte hur farbror TV-reparatören stod ut, vid besök i den lokala TV verkstaden.
Men var int den frekvensen något som linjefrekvensen eller nåt sånd byggde på???? Därmed blev det oxo en annan frekens i forntida Datorbildskärmar med CRT.

SM4FPD
 
Linjefrekvensen var 15625 Hz har jag för mig. Den kunde höras av barn och unga vuxna... bildfrekvensens 50 Hz, gånger 312,5 linjer, vilket i praktiken var 25 faktiska bilder i sekunden med 625 linjers upplösning. Man "ritade upp dem" med 50 Hz och "varannan linje", för att tittarna inte skulle uppleva flimmer.
 
Sen fick man lov att köra biofilm med 25 fps, trots att den var inspelad med 24 fps.

Tur att det inte finns gamla tjock-TV kvar....

SM4FPD
 
Back
Top