Roligt bygge. Nätagg till gammal mottagare

SA2CLC

Well-Known Member
Just färdigställt ett nätaggregat till en av mina gamla ARC-5 mottagare.
Tack till SM7UCZ som delat scheman och bistått med mycket matnyttigt.
Original hade dessa en roterande omformare, men någon sån har inte jag så jag designade detta att stoppa bak på mottagarna istället.

CD4047 som driver 2 FET'ar, vilka driver en liten kretskortstrafo baklänges.

Funkar finemang. 16763184356092337901982196037607.jpg16763184770035537419074448615153.jpg1676318523986717309723122121077.jpg
 
Japp, 12V in (man får koppla om glöden för 12V istället för 24). Kanske får blir mobilrigg sen :) Har passande sändare också till.
 
Hej!
Tommy, snygg lösning!
Själv har jag en BC-454B som saknar dynamotor.
Jag hoppas att jag får tag i en snygg passande dynamotor.
 
Jag byggde många spänningsomvandlare för länge sen, liknande den här, lindade transformatorerna själv, från skrotade träradio, dvs deras utgångstrafo som plundrades. På den tiden, mitten av 60 talet, var det inte på modet med ferrittransformatorer och höga switchfrekvenser.
Järntransformatorn bestämde frekbensen, bla byggde jag möjligheten till min dåvarande TRIO 9R59 för 12 V drift, redan innan jag hade bil och körkort. 27 MHz stationer som var rörbestyckade fick sådan omvandlare, liksom lite större typ för slutstg på 26 - 39 MHz, den sista jag byggde var en lite en för en RA-190. SM7UCZ har ett eexemple på en DC omvandlare för RA-190 med SG2525 och fetar, med låg sw frekvens och järntrafo.
Det viktiga är att det inte bildas några störningar om man använder omkring 50 Hz och järntransformatorer. Eller i alla fall mycket små problem med störningar. Idag finns billiga småtransformatorer med exvis 2 x 6 V - 230 V vilka kan funka så slipper man linda.
det jag försäker säga är att man kan slippa störninagar med låg sw-frekvens, och bonnjärntrafo.
Kanske lite på bekostnad av verkningsgrad då.

SA2CLC ditt bygge och kretskort se väldigt proffsigt ut!


SM4FPD
 
"Command Sets" var ett ganska billigt och bekvämt sätt att ordna både sändare och mottagare förr.
Radioamatören i gemen var inte så bortskämd, så den stabilitet och selektivitet som erbjöds ansågs vanligen
tillräcklig för ändamålet. Brister i materielen fick kompenseras med motsvarande bättre operatörskunnande.

En ganska trevlig kombination var 6-9,1 MHz mottagaren BC-455 och RF-24 surplus-konvertern. BC-455 tjänade som avstämbar MF i området runt 8 MHz, och genom omtrimning av RF-24 fick man 20,15 och 10 m. När 10 m var vidöppet under solfläcksmaximat 1958/59 så kunde hur mycket stationer som helst höras även med den ganska trista mottagarkänslighet som RF-24 erbjöd. Mer äventyrliga använde den snarlika konvertern RF-26 för att få in 50 MHz där det också kunde uppstå dramatiska öppningar. Allt berättat av min mentor SM4COK(SK).
 
Apropå "Command Sets", finns det någon BC-457 eller BC-458 Command-sändare "ute i stugorna" är jag intresserad.
 
det jag försäker säga är att man kan slippa störninagar med låg sw-frekvens, och bonnjärntrafo.
Kanske lite på bekostnad av verkningsgrad då.
Jo verkningsgraden blir lidande men det kanske inte har så stor betydelse när man ändå kör med rör.
Jag blev lite nyfiken och inspirerad av SA2CLC´s bygge så jag letade fram en "vibrator-transformator" ur gömmorna.
Den satt ursprungligen i en Storno CQM-13 och ska enl. påskriften jobba vid 110Hz och kan lämna ca 50W.
Jag använde en UC3526 pwm-krets och två kraftiga MosFetar.
Först körde jag på 50Hz av misstag och då drog det onödigt mycket ström i tomgång.
Vid 110Hz sjönk tomgångsströmmen och vid 400Hz kändes det som jag hade nått gränsen för denna "järntrafo"
Vid full last hade jag som mest 83% verkningsgrad.
Kan en vanlig 50Hz nättrafo också jobba vid 400Hz så är det ju smart att dra upp frekvensen och kanske minska på efterföljande elektrolyt i likriktaren om man behöver plats. Vid 50Hz surrade det en del men vid 400Hz var det ljudlöst.

En UC3526 har en massa andra finesser som går att utnyttja.
1. Strömbegränsning/kortslutningsskydd.
2. "Slow start" för laddning av stora elektrolyter.
3. och givetvis feedback så man kan få en reglerad utspänning vilket jag provade med gott resultat.

Jag fick ut högre spänning än vad trafon skulle lämna men givetvis har jag ingen aning om vad en vibrator ger avseende praktisk "duty cycle"
Vid reducerad pulsbredd, alltså mindre än 50+50%, blev verkningsgraden lidande.

Nu måste jag göra ett kretskort med en UC3526 så man har för kommande projekt, min provuppkoppling utfördes på en testplatta.
Jag trodde aldrig att jag skulle bygga en switchad kraft på så låg frekvens efter mer än 30 år som switch-kraft-konstruktör:D
 
Vilka säljer UC3526 i SM?
....kanske Mouser.

UC1526, 2526, 3526, olika arbetstemperatur.
LT3526, SG3526 är bara andra fabrikat.
Ja det finns flera olika varianter på denna PWM-controller.
UC dvs. Unitrode är uppköpt av Texas.
Detta är en gammal pwm-krets av "voltage mode" typ, enkel att jobba med.
SM4FPD nämnde SG2525 vilket är en variant i samma familj.
 
Last edited:
Jag byggde många spänningsomvandlare för länge sen, liknande den här, lindade transformatorerna själv, från skrotade träradio, dvs deras utgångstrafo som plundrades. På den tiden, mitten av 60 talet, var det inte på modet med ferrittransformatorer och höga switchfrekvenser.
Lite i samma härad, kanske: Jag provade ett bygge med 2 st 2N3055 och en utgångstrafo från Hammond (inte dyr) för rörslutsteg. Trissorna går i nån multivibratorliknande koppling på högtalarlindningen (många uttag där) och den tuggar på i runt 200 Hz i nuvarande konfig. Man får, med 12 V in, drygt 300 V att leka med efter likriktning och filtrering och den är rätt "styv" vid nerlastning. Startar runt 6 V, verkar inte störa nåt nämnvärt. I princip är det en förvuxen variant av den omvandlare som sitter i Ra200, fast för lägre frekvens. Utströmmen begränsas av vad anodlindningen är tänkt för.
 
Sådant var ganska populärt på 60-talet.
Byggde en sådan spänningsomvandlare med en transformator ur en
"träradio" samt 2 st 2N441 när jag gick i högstadiet.

1679683954871.png




1679683887866.png

1679684478782.png

Detta fungerade alldeles utmärkt så länge som man kom ihåg att alltid ha sekundärlindningen belastad.

En vibratortransformator torde vara ganska optimal att driva med MOSFET:ar och en UC3526, eftersom en vibrator inte är något annat än en enpolig växlingskontakt, vilken ger en fyrkantvåg som drivning till transformatorn, och detta motsvaras tämligen troget av två MOSFET:ar.
 
Byggde en sådan spänningsomvandlare med en transformator ur en
"träradio" samt 2 st 2N441 när jag gick i högstadiet.
Fick till en sådan att fungera när "pojkarna" Radio 88 behövde spänning till sina QQE03/12.
 
Jag väljer att använda UC3527 (mina 3526 har tagit slut) eftersom jag har flera sådana i "junk boxen"
UC3527 har inverterad utgång men då jag väljer att använda gate drivare på utgången så kan jag använda inverterande sådana.
Så varför använda gate drivare?..... jo vid högre frekvens krävs det lite "pulver" för att ladda gate kapacitansen på en MosFet.
Att alltid kunna konstruera med för dagen tillgängliga kretsar är en hopplös ekvation.
Dessutom ska alla kretsar vara tillgängliga i hålmonterad kapsling.....glöm det!!!:cool:
 
Har byggt en tidigare variant med SG2525 till RA200. Också den med pwm-reglering, mjukstart etc. Dock med högre switchfrekvens.

Kul att det byggs. Blir det en mobil trx, rörbaserad kanske ;) ?
 
Back
Top