Rör PA med drivsteg

SM6FPG

Fritidskonsulent
Letar dåligt kanske men hittar inga rörslutsteg med drivsteg som kan drivas med 10 watt.
4 x 811A med ett drivrör (ett extra 811A) borde väl vara lika lättbyggt som ett utan drivrör eller tänker jag fel?

Att seriekoppla två GG-steg med rör är rätt opraktiskt, i varje fall när det ska vara "bandswitchat".

Förr när man ville ha ett lättdrivet rörslutsteg använde man katodjordade 813 eller liknande, men då tillkommer
komplikationen med gallerspänningar och neutralisering.
En kombination som ger rätt mycket "bang for buck" är 2 parallella triodkopplade 813 i GG med 2800 V anodspänning eller så.
Då får man ut runt 400-450W med 10W drivning.

Även den lösning som SM5DFF beskriver på sin hemsida med 3x813 kan vara värd att titta på.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Hej!

I "Radio Handbook, 23rd edition" den senaste (sista?) finns ett projekt med som kanske inte riktigt är det du är ute efter, men kanske en inspirationskälla?
Ett katodjordat 4CX250B driver ett gallerjordat 3-1000Z.
Beroende på graden av motkoppling så krävs en driveffekt i häradet 0.5-1.5 W om jag minns rätt.

National NCX-2000 med två 8122 var ju så lättdrivet att det blev populärt på 27 MHz i USA. Jag har två katodjordade 4CX250B som ger 700 W ut i AB1. Med belastningsmotstånd 50 ohm räcker det med 30 W drivning, men om man använder 200 ohm med 1:4 bredbandstransformator framför kommer man undan med lägre driveffekt. Neutralisering behövs inte med så låga värden på gallermotståndet.

Lennart

Det finns andra lättdrivna rör.

8122 har en nära släkting i 4CX350A som klarar sig med 50 ohms gallerresistans och 10W från en transistorförstärkare räcker med råge att styra ut två i parallell till fulla data. Precis detta gjordes i fartygssändaren S.P. Radio T-1127.

Om man sätter en kompensationsinduktans av c:a 500 nH i serie med 50-ohms motståndet så får man en pol med ingångskapacitansen vid 30 MHz och därmed en nästan konstant ingångsimpedans av nära 50 ohm i hela HF-området.

Problemen med behov av fläktkylning och gallerspänningar kvarstår dock.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

3-4 stycken GU50 kanske skulle vara något? med rätt ingångskrets bör de inte behöva så mycket effekt in.. hittar dock inget bra schema i brådrasket men de kan kanske vara ett kul alternativ utan forcerad kylning.

Back