Rördata

SM6BPX

Member
Har någon rördata + sockelschema på RCA 829? Vore tacksam för svar. Eller tips på Webben om adress.
73 de Bosse.:confused:

Hej!

Bosse, jag kan inte hitta något 829 i mina RCA böcker, TT-4 och TT-5.
Kollade sedan i Radio Handbook 1948, inte heller där finns det.
Förmodligen menar du 829B, för det dyker upp "överallt"?

/Morgan

Tack jag är nöjd för jag har hittat rördata över 829B med sockel och rördata. Tack alla.
73 de bosse.

829 introducerades av RCA vintern 1939/40.
Det var i princip 2 elektrodsystem från 6L6 eller 807 i samma kapsling.

När krigsproduktionen av rör började 1941/42 så förbättrades
konstruktionen mekaniskt så att versionerna 829A och 829B såg dagens ljus.

Dessa är elektriskt och mekaniskt identiska på utsidan men något ändrade internt för att göra bl.a. elektrodsystemet mer vibrationståligt.

829B producerades i stora mängder långt efter kriget, och går fortfarande att få tag i från kinesiska och ryska fabriker.

829 och dess "lillebror" 832 blev stilbildare, och sentida efterföljare är de europeiska dubbeltetroderna QQE03/20 och QQE06/40. Dessa har samma sockelkoppling som sina amerikanska föregångare.

73/

Karl-Arne
SM0AOM

Var på väg att skriva att förutom att QQE- har en gemensam katod för "bägge" systemen till skillnad från 829/832 hade européerna även infört två L-formade elektroder mellan anod och motsatt galler för neutralisering, något som enligt en rörhandbok jag läste i ungdomen saknades för amerikanerna. Men när jag kikade på en 832'a blev jag osäker.

Nu går det utmärkt att få ett QQE att svänga ändå (jag talar av egen erfarenhet), men det är fascinerande hur mycket effekt man kan få ut ur ett sådant rör utan någon större driveffekt. Detta faktum däremot var okänt för många amatörer så sent som på 70-talet spred sitt spektrum brett omkring sig...

Någon intern neutralisering i 832/829-familjen känner jag inte till, men däremot en
inbyggd skärmgalleravkoppling. Förmodligen uppstod parasitsvängningar mellan de två elektrodsystemen utan denna.

QQE-serien är en betydligt "renare" konstruktion, med intern neutralisering och effektiv inre skärmning. Konstruktörerna hos Philips vägleddes av hur 6J6 var uppbyggt, och satte dit skärmgaller samt beam-plattor. Principen blev sedan genomgående i hela familjen;
från det minsta QQE02/5 till QQE06/40.

QQE06/40 i linjärdrift var som sagt ganska "oförlåtande", minsta avsteg från sunda konstruktionsprinciper gav en effektoscillator istället för en förstärkare.
Motståndet på 15 kohm 2 W som satt mellan styrgallren på mitt 144 MHz-PA från 70-talet var inte där av någon tillfällighet...

73/

Karl-Arne
SM0AOM

Back