SM3BDZ
Well-Known Member
Jag har sedan många år tillbaka använt Philipsröret QBL 5/3500 i några slutsteg. Ett robust rör som tål rätt oöm behandling. Oftast är det fråga om begagnade rör, "pulls", som man kommer över. Det finns behov att testa dessa direkt i slutsteget, men det har inte varit alldeles enkelt då det inte finns någon rörhållare som innebär att man enkelt kan lyfta ur röret för att plugga i ett annat.
Jag, och många andra, har anslutit rörpinnarna med skruv-clips, skärmgallerring med någon typ av fingerstock och anoden via skruv i toppen av röret. Det säger sig själv att det blir en rätt permanent installation av röret.
För ett par veckor sedan kom jag över ett nytt rör och bestämde mig för att i samband med rörbytet bygga om och kabelsanera steget. Efter 18 års labbande och användande blir det lätt lite si och så med kabeldragning och lödningar.
Började då fundera runt möjligheten att bygga en rörhållare som medger enkelt byte av rör.
Efter lite labbande framkom så en lösning som fungerar alldeles utmärkt för mig. Följande behövs:
1 st teflonark 2mm.
1 spiro-rör diameter 103 mm, längd 40 mm
1 st fingerstock för skärmgallerringen.
1 st kontaktbleck för anodanslutning
4 st kontakthylsor för rörpinnarna. håldia 9 mm.
Bild-illustrationer:
Jag hade 4 st topp-anodkontakter i junkboxen med rätt håldiameter
http://privat.bahnhof.se/wb623968/qbl/6001s.JPG
Teflonarket rullas till ett rör, längd 80 mm, innerdiameter 90 mm och utgör isolerad bottenstos. I detta skruvade jag fast spiroröret, som bottendel av stosen. I första försöket fäste jag kontakthylsorna på en bit pertinax enl. bilden
http://privat.bahnhof.se/wb623968/qbl/3002s.JPG
Det var ingen bra lösning. Då jag trycker in kylluften i botten av stosen så skulle pertinaxplattan orsaka allt för stort mottryck. följande lösning framkom då istället
http://privat.bahnhof.se/wb623968/qbl/5002s.JPG
Med två pertinaxbitar på högkant och i kors minskar luftmotståndet radikalt!
http://privat.bahnhof.se/wb623968/qbl/5001s.JPG
Slutligt utseende med anslutningar och fingerstock för skärmgallerring och avkopplingar monterade
http://privat.bahnhof.se/wb623968/qbl/7001s.JPG
Enkelt att montera avkopplingskondensatorer för skärmgallret direkt mellan fästskruv och plåtstos!
http://privat.bahnhof.se/wb623968/qbl/7002s.JPG
Hållare och rör stående upprätt. Monteras med anoden uppåt. Bredvid står skorstenen som nu ska kapas till lämplig längd.
http://privat.bahnhof.se/wb623968/qbl/7003s.JPG
Kanske har jag kunnat bidra med lite inspiration för er som möjligen går i liknande tankar. Att byta rör tar nu inte längre tid än att lyfta ur röret och sätta i ett nytt, någon minut...
73 de Lasse
Edit: Hur gör man för att få med bilderna direkt i dokumentet?
Jag, och många andra, har anslutit rörpinnarna med skruv-clips, skärmgallerring med någon typ av fingerstock och anoden via skruv i toppen av röret. Det säger sig själv att det blir en rätt permanent installation av röret.
För ett par veckor sedan kom jag över ett nytt rör och bestämde mig för att i samband med rörbytet bygga om och kabelsanera steget. Efter 18 års labbande och användande blir det lätt lite si och så med kabeldragning och lödningar.
Började då fundera runt möjligheten att bygga en rörhållare som medger enkelt byte av rör.
Efter lite labbande framkom så en lösning som fungerar alldeles utmärkt för mig. Följande behövs:
1 st teflonark 2mm.
1 spiro-rör diameter 103 mm, längd 40 mm
1 st fingerstock för skärmgallerringen.
1 st kontaktbleck för anodanslutning
4 st kontakthylsor för rörpinnarna. håldia 9 mm.
Bild-illustrationer:
Jag hade 4 st topp-anodkontakter i junkboxen med rätt håldiameter
http://privat.bahnhof.se/wb623968/qbl/6001s.JPG
Teflonarket rullas till ett rör, längd 80 mm, innerdiameter 90 mm och utgör isolerad bottenstos. I detta skruvade jag fast spiroröret, som bottendel av stosen. I första försöket fäste jag kontakthylsorna på en bit pertinax enl. bilden
http://privat.bahnhof.se/wb623968/qbl/3002s.JPG
Det var ingen bra lösning. Då jag trycker in kylluften i botten av stosen så skulle pertinaxplattan orsaka allt för stort mottryck. följande lösning framkom då istället
http://privat.bahnhof.se/wb623968/qbl/5002s.JPG
Med två pertinaxbitar på högkant och i kors minskar luftmotståndet radikalt!
http://privat.bahnhof.se/wb623968/qbl/5001s.JPG
Slutligt utseende med anslutningar och fingerstock för skärmgallerring och avkopplingar monterade
http://privat.bahnhof.se/wb623968/qbl/7001s.JPG
Enkelt att montera avkopplingskondensatorer för skärmgallret direkt mellan fästskruv och plåtstos!
http://privat.bahnhof.se/wb623968/qbl/7002s.JPG
Hållare och rör stående upprätt. Monteras med anoden uppåt. Bredvid står skorstenen som nu ska kapas till lämplig längd.
http://privat.bahnhof.se/wb623968/qbl/7003s.JPG
Kanske har jag kunnat bidra med lite inspiration för er som möjligen går i liknande tankar. Att byta rör tar nu inte längre tid än att lyfta ur röret och sätta i ett nytt, någon minut...
73 de Lasse
Edit: Hur gör man för att få med bilderna direkt i dokumentet?
Last edited: