Rörhjälp med identifiering av rör

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
20240925_134913.jpg
20240925_134926.jpg
Håller som bäst på att inventera/testa rör. Detta rör saknar beteckning och liknar ett EL34 förutom att detta ser ut som ett dubbelrör. Någon som med hjälp av bilderna kan indentifiera röret? The national Valve Museum har mycket bra bilder på de rör som finns i "biblioteket" bara vet beteckningen.

Jag tror inte det är ett dubbelrör, snarare en "seriös" variant av EL34 eller liknande. Överst ser man två getterhållare och två rätt stora kylplåtar som sitter i toppen av styrgallerstöden, men det ser ut som endast en katod, och nederänden (under den nedre glimmerplattan) antyder en pentod, snarare än en stråltetrod.

Det är mycket riktigt ett EL34, Telefunken är tillverkaren av just denna lite udda modell.

Jag tror inte det är ett dubbelrör, snarare en "seriös" variant av EL34 eller liknande. Överst ser man två getterhållare och två rätt stora kylplåtar som sitter i toppen av styrgallerstöden, men det ser ut som endast en katod, och nederänden (under den nedre glimmerplattan) antyder en pentod, snarare än en stråltetrod.
Det är mycket riktigt ett EL34, Telefunken är tillverkaren av just denna lite udda modell.
Jag tackar herrarna och återkommer efter uppmätning!

20240925_171821.jpg
Va 250V Vs250 Vg-13,5V, med dessa värden enligt bokens inställning blev Ia 74mA och S 11mA/V vilket stämmer precis med vad databladet säger. Tyvärr har röret ingen "kompis" men det får hålla alla andra enstöringar sällskap!

Det finns vi som lyssnar på musik genom rör och inte är audiofiler och njuter av rörljud ändå :) Bara man hittar en kompis som är någotsånär lika så fungerar det förträffligt ändå!

Eller så kör man de singel end klass A, man bör kunna få ut ca 7-8W

Man blir förvånad över hur bra ljud det faktiskt är i en bra rörförstärkare! Man tänker sig att en ljudsignal som går genom en stor transformator ska bli begränsad både uppåt och nedåt i frekvens :)

Audiofili ser jag lite som en rikemans-sjukdom, när fysiska lagar inte längre tycks gälla utan det är mer hokus-pokus än vetenskap. Olika stenar man ska lägga på sina högtalare för bästa ljudåtergivning.. Osv.. högtalarkabel för priset av en småbil!

Jag har en låda med Div EL34, vissa mäter bra och andra sämre, men ibland är det bra att ha något lite sämre om man ska testa något bygge först gången :)

Jag har redan en "singel end" (6V6) och myser i takt med alla rör.
Jag ersatte en 6V6 med ett EL34 i min Geloso-VFO modell 4/101 när jag byggde om den till TX för 160m när vi fick det bandet. Det häftigaste tycker jag dock är 6L6 i plåt där skinnet från fingertopparna sitter kvar när man har känt efter hur varmt röret är.

Attachments

• Geloso VFO 4 101.jpg
    Geloso VFO 4 101.jpg
    515,2 KB · Views: 27
Ser ut som en "uppskrämd" Geloso, med 6AG7 Clapp, 6CL6 buffer och EL34 PA.
Måste ha gett en del effekt...

Jag har redan en "singel end" (6V6) och myser i takt med alla rör.
Betydligt mer drag i din HRO än i min nya Sixty. S-metern rör sig knappt på MW-bandet. Den behöver nog lite "alignment"...

Dock har jag tillgång till 2 x 6V6 i PP genom en "phono" ingång på baksidan av mottagaren. Kan bli en intressant upplevelse...

Betydligt mer drag i din HRO än i min nya Sixty. S-metern rör sig knappt på MW-bandet. Den behöver nog lite "alignment"...

Dock har jag tillgång till 2 x 6V6 i PP genom en "phono" ingång på baksidan av mottagaren. Kan bli en intressant upplevelse...
Det du såg/hörde var på 9670kHz och det var en tysk station

Back