Rosa papper att putsa reläkontakter med

SM0YDO

Well-Known Member
Hej Elfa hade för många år sedan ett hårt rosa papper i remsor som man
kunde putsa bort oxid på reläkontakter med papperet var indränkt med nått
medel tror jag .

När jag har varit på Elfa i Solna och frågat om det så säger dom att det
inte finns längre.

Är det någon som känner till det och kanske kan rekomendera något
annat likvärdigt putspapper?

mvh Lasse sm0ydo
 
Kan förstå om de inte längre lagerför detta, då det för mig känns som en onödig produkt. Vilket hårt papper som helst, ev. fuktat med någon kontaktolja, torde göra jobbet lika bra!

/Lasse
 
Sandpappter av typen P 1200 eller 2400 borde gå utmärkt. Dessa sandpapper används normalt för att göra extrema finsnickerier som tex våtslipning om man inte nöjer sig med p600 som normalt burkar räcka när man oljar produkterna. P1200 och p2500 används vid piptillverkning för att få fram glansen och den lena ytan. (nu pratar vi inte vanliga möbler utan ännu finare grejer) Normalt brukar jag köra ner till P240 på vanliga saker och sedan beroende på användningsområde våtslipar jag först med P240 och sen drar över med P600. Har provat P1200 och 2400 och materealet du slipar känns som silke. pappret avverkar minimalt, framförallt 1200 och 2400. Du kan prova putsa med p 600 försiktigt och se hur det fungerar,
 
Det är nog ofta bättre att byta reläet, om det nu är den som orsakar problem. Men jag vill nog påstå det är sällan problem med reläer.

Försöker man putsa på reläkontakterna med sandpapper hur fin den må vara kommer den skyddande beläggningen som skall hindra oxidation att skadas, och problemen återkommer snabbare, så det är ingen bra metod.

Kolla med en lupp hur kontakterna ser ut. Är kontaktytorna deformerade har det skett materialvandring mellan ytorna. Det kan också vara dåligt kontakttryck etc som ställer till det. Ser det oskadat ut, ta en remsa tunn hårt blankt papper.


- Som gammal relävårdare på televerkets forntida automatiska telefonstationer, blankt polerstål var ett bra verktyg...

73 de - KRI
 
Det var ett intressant jobb, att väga in RAF och RAV reläer. Den tiden är nog förbi och med den tekniken. Enda kontakter jag har putsat var på moppen och då med en magnetfil.
 
Man polerar ändan av den kapade plastfibern vid kontakten för att få en jämn och slät yta, annars tar ljuset en annan riktning eller sprids på annat sätt än vad det är tänkt.
 
Back
Top