Just så fungerar det.
Man vill att spolens egenresonansfrekvens ska ligga så högt som möjligt.
Det är ju den induktiva reaktansen man vill åt.
OK, men det finns två olika designprinciper för traps. En är att lägga resonansfrekvensen mellan banden så att man får induktiv loading på ena bandet och kapacitiv på det andra. Jag skummade igenom ARRL Antenna Book lite snabbt, och de anger att en fördel är lägre strömmar i trapen och därmed lägre förluster. Men det krävs ändå lite tanke bakom komponentvalen, så man har inte så stor frihet som jag tänkte först.
Det blir väldigt svårt att "designa" en sådan antenn. Många inbördes samverkande faktorer som är svåra att modellera kommer att påverka.
...
P.g.a känsligheten för omgivningens inflytande blir det vanskligt att försöka konstruera en antenn att detta slag bara via beräkningar.
Jag köper att det inte går att designa den här antennen ingenjörsmässigt, men man borde väl kunna komma i närheten? Jag tycker din simulering med Smithdiagrammet och värdena så nära tyder på det. Jag har provat att räkna lite i alla fall men får inte ihop siffrorna, så ni kanske kan hjälpa till och se om jag missförstått något?
Om jag börjar med att se antennen bara som en förkortad 80 metersdipol och försöker bestämma värdet på spolen: CT1EOJ har skrivit en artikel "Designing a shortened antenna" (QST oktober 2003). Om jag förkortar en 2*20,5 m dipol till de angivna måtten enligt hans process, får jag L=196uH. Är det någon som har synpunkter på den metoden, eller beror skillnaden (L=120uH) på att spolen ligger så nära änden på dipolen? Jag har använt följande värden:
f=3,55MHz
Antennhöjd h = 10m
Diameter på antenntråden d = 2mm
Z0=138*log(4h/d) = 593,5ohm
Beta1 (vid 1,53m) = 6,72 grader => X1= -j Z0*cot(Beta1) = -j5039 ohm
Beta2 (vid 9,53m) = 41,8 grader => X2= -j663 ohm
X = 5039-663=4376 ohm => L=196uH
Rothammel anger L=120uH och N=200 varv, d=1mm och 25mm PVC-rör =>r=13mm (l blir 250mm). Jag räknar L=0,001*N^2*r^2 / (228r+254l) = 102uH. Är det fel i min beräkning?
Till sist räknade jag spolens egenresonans utifrån att längden på ledaren = en halvvåg. Lamda = 2*N*PI*D = 32,7m => f=9,18 MHz. Det är inte där jag förväntade mig...
Även om det inte går att räkna på just den här antennen så är jag intresserad av om jag missförstått någon formel eller teori.
/Lars