Rotor model Tic Ring

sm4pbt

Member
Finns det någon i sverige som testat Tic Ring rotor eller annan model som vrider sig runt masten ?
Jag vill gärna ha utlåtande på hållbarheten i sådana,,problem m,m
Det är ju annars dyr men genialisk lösning .
 
Det där var intressant, har Du någon prisindikation, hittar inget på deras hemsida.
 
Hej,

Jag har inte använt någon sådan själv men håller på och bygger liknande konstruktioner.

(just nu en roterande mast men har även samlat delar för en rotor liknande denna)

Om man läser lite på eham så får man intrycket att man nog ska vara lite intresserad av egenkonstruktion för att sätta upp den. Det verkar inte tilltala samma kundkrets som packar upp nya Yaesurotorn och sätter den i masten utan problem.


TIC Ring Rotor 1022 Product Reviews


Annars en mycket bra ide som är lätt kopierbar med hjälp av mindre svängkrans och elmotor. (samt eventuell datastyrning från tex EA4TX)

73 Håkan SM7WSJ
 
Hej,

Jag har inte använt någon sådan själv men håller på och bygger liknande konstruktioner.

(just nu en roterande mast men har även samlat delar för en rotor liknande denna)

Om man läser lite på eham så får man intrycket att man nog ska vara lite intresserad av egenkonstruktion för att sätta upp den. Det verkar inte tilltala samma kundkrets som packar upp nya Yaesurotorn och sätter den i masten utan problem.


TIC Ring Rotor 1022 Product Reviews


Annars en mycket bra ide som är lätt kopierbar med hjälp av mindre svängkrans och elmotor. (samt eventuell datastyrning från tex EA4TX)

73 Håkan SM7WSJ

Hej Håkan.
Jag har läst den länken till eham och kan bara hålla med,,det verkar inte vara helt problemfritt med ticring..jag ska fundera över saken man kan ju faktiskt göra en liknande lösning själv som du säger,,eller rotera hela masten istället,det kanske inte blir dyrare !!
73 Bosse / SM4PBT
 
Ja, det var ju lite oroväckande läsning. En antennrotor bör ju hålla hög kvalitet och vara väldigt tillförlitlig. Det är ju inte så roligt att behöva klättra upp i masten titt som tätt.
Och behöver man bygga om den redan från början så kan man ju lika gärna bygga eget från grunden.

Roterbar mast är en bra lösning. Man behåller mekaniken på marknivå och har "bara" lagring uppe i masten. Betydligt mer servicevänligt.
 
Back
Top