Rotor

Med tanke på att rotationshastigheten väl är rätt låg, så bör även en ojämn lagerbana vara tillfyllest. Det viktiga är att kulorna faktiskt "rullar" i lagret och inte glider, så smörja behövs.

Gamla sintrade glidlager kan som nämnts rengöras med nån form av lösningsmedel eller fotogen eller bensin (alkylatbensin är utmärkt, stinker inte och är mindre hälsofarligt än vanlig mackbensin) fast brandfaran är ju nåt att tänka på. Sen värmning/torkning och en stunds vistelse i varm motorolja är ofta till hjälp.
 
Rotorfaste.jpg

Ett litet längre maströr med ett vinkelfäste en bit ner och ett stödlager en bit upp för det rör som skall rotera med antennerna är IMHO ett absolut MÅSTE (!!! < - Notera utropstecknen). Klent gjutna AluZink-kapslingar med i bästa fall mutterhållare för stålmuttrar i botten och genomgående bultar för överdelen hjälper en del, men i alla fall äldre HAM-rotorer var så uselt konstruerade att bultarna drogs i gjutgodset. Det behövdes inte mycket brytkraft för att överdelen skulle tacka för sig, antennerna "hovra" iväg i blåsten och lämna kvar en ensam bottendel som på en kindtand som tappat sin "krona" i toppen på masten....

Ett stödlager behöver inte vara så svårt att fixa. En tjockt block av nylon med ett 50-mm diameter runt hål som fixeras med ett antal stålbultar på en 90-graders aluminiumvinkel räcker utmärkt. Knepet är att få det hela koncentriskt med rotorn. På den YAESU jag har går överdelen att justera i X-led vilket gör att man kan hamna snett. Hur andra rotorfabrikat gör vet jag inte. Bilden är inte optimal men visar hur jag löst det på ett någorlunda enkelt (billigt) sätt.
 
Last edited:
Har köpt ett stödlager till ändamålet, tänkte sätta rotorn på ett par L-profiler som jag sedan fäster i ett par L-profiler som jag klämmer fast på var sida om mastens vertikala rör. Sedan får jag göra en liknande konstruktion för stödlagret alternativt ta en 2mm-plåt och fästa det i först och sedan i L-profilerna.
 
Har gjort en lucka med L-profiler som jag även tänkte fästa rotorn i.
Profilen som luckan sitter i har en motstående som skall sitta utanpå masten.

DSC_3774s.JPG
 
Nu är själva rotorn fixad, men jag får ingen indikering på mätaren. Verkar efter mycket skruvande vara en zenerdiod i kontrollboxen som är trasig också. Man måste gratulera Emotator för att ha lyckats konstruera den med serviceovänliga elektronikgrunka någonsin haha!
 
Back
Top