Har den rotorn suttit uppe några år rekommenderas nertagning innan antennvädret
sätter in på allvar, dvs snorhala frusna tak, snöstorm och ylande nare.
Först en yttre inspektion av kablering och kontaktdon om det finns korrosion
eller annan fuktrelaterad skada. Klet med tunnflytande underredsmassa
alternativt någon form av kontaktfett rekommenderas ha till hands.
Därefter anskaffas ett större antal gamla tidningar och lättillgängliga
trasor. Innandömet är otroligt väl infettat från fabrik.
Därefter öppnande och om jag inte läser manualel fel, skall man försöka lossa
bultarna med rotorn stående på bänken och f ö r s i k t i g t lyfta upp överdelen.
Viktigt: Notera noga delarnas ihopsättning då överdelen/locket har en gjutning
som skall passa gränslägesbrytararmen. Kommer den fel får man ett
"väldigt begränsat" manöverutrymme...
Gränslägesbrytarens metallbleck skall kunna röra sig. På mina rotorer
manövrerar de små mikrobrytare (som verkar vara något man ofta
hittar under lock på instrument som skall slå av matningsspänningar.)
Rotorns fett kan ha härsknat, lagerkulor kan ha kärvat i sina banor etc.
Sådant måste inspekteras och åtgärdas.
Mekanismen är moterad med tre bultar i nedre höljet. Dessa
måste kontrolleras och kanske efterdras.
Därefter provkörning och återmontering. Rekommenderar att man innan
ev maströr fästs att de bulthål som skall användas i rotorhuset
kletas med underredsmassa för att söka eliminera korrosion
pga stål mot aluzinkgjutgods etc.
Jag vann en större Yaesu-rotor på en auktion men borde kanske tagit Google-bilen
förbi ägarens bostad innan jag bjöd. Varför denne sålde rotorn blev uppenbart när jag insåg vilket
glapp den hade. För stora antenner till för liten rotor.
Först trodde jag att kuggkransen i rotorhuset var "sallad"
men såg att mekaniken hade lossnat och var orsaken till spelet. Det fick bli
nya djupare bultar vilket räddade köpet.
.