Rotorbekymmer

SM6WET

Well-Known Member
Hej,

Har en Yaesu G-450XL som fått lite strul.
Den vill bara snurra mellan 235° och 277° på ett ungefär.
Nån som vet vad som kan vara fel?

73 de Magnus
 
Inte omöjligt att det är något som går trögt, alternativt något fel med lägesåterföringen. Ökar eller minskar strömmen till rotorn när/där den stannar?
 
Last edited:
Det är inga kablar eller nått som tar emot, den skall kunna snurra fritt.
Rotorn fortsätter inte att snurra när lägesindikeringen stannar.
 
Ja om du redan vet att det inte går trögt, så är det ju sannolikt ett elektriskt/givarproblem, alternativt fel i styrenheten...
 
Innan du tittat efter om så är fallet, så kan ju allting vara en möjlig orsak... Kabelbrott borde nog resultera i ett mer statiskt fel, alltså att inget rör sig alls.
 
Har den rotorn suttit uppe några år rekommenderas nertagning innan antennvädret
sätter in på allvar, dvs snorhala frusna tak, snöstorm och ylande nare.

Först en yttre inspektion av kablering och kontaktdon om det finns korrosion
eller annan fuktrelaterad skada. Klet med tunnflytande underredsmassa
alternativt någon form av kontaktfett rekommenderas ha till hands.

Därefter anskaffas ett större antal gamla tidningar och lättillgängliga
trasor. Innandömet är otroligt väl infettat från fabrik.

Därefter öppnande och om jag inte läser manualel fel, skall man försöka lossa
bultarna med rotorn stående på bänken och f ö r s i k t i g t lyfta upp överdelen.

Viktigt: Notera noga delarnas ihopsättning då överdelen/locket har en gjutning
som skall passa gränslägesbrytararmen. Kommer den fel får man ett
"väldigt begränsat" manöverutrymme...

Gränslägesbrytarens metallbleck skall kunna röra sig. På mina rotorer
manövrerar de små mikrobrytare (som verkar vara något man ofta
hittar under lock på instrument som skall slå av matningsspänningar.)

Rotorns fett kan ha härsknat, lagerkulor kan ha kärvat i sina banor etc.
Sådant måste inspekteras och åtgärdas.

Mekanismen är moterad med tre bultar i nedre höljet. Dessa
måste kontrolleras och kanske efterdras.

Därefter provkörning och återmontering. Rekommenderar att man innan
ev maströr fästs att de bulthål som skall användas i rotorhuset
kletas med underredsmassa för att söka eliminera korrosion
pga stål mot aluzinkgjutgods etc.

Jag vann en större Yaesu-rotor på en auktion men borde kanske tagit Google-bilen
förbi ägarens bostad innan jag bjöd. Varför denne sålde rotorn blev uppenbart när jag insåg vilket
glapp den hade. För stora antenner till för liten rotor.
Först trodde jag att kuggkransen i rotorhuset var "sallad"
men såg att mekaniken hade lossnat och var orsaken till spelet. Det fick bli
nya djupare bultar vilket räddade köpet.


.
 
Tack för tips, rest lite men skall ha tipsen i beaktande, min sitter på skorsten och jag är rädd att om jag tar ned den så finns det inte mycket som håller om antennerna. Kanske skall jag köpa en ny 1000 och ha denna 450 i reserv. 73
 
Här finns en ny, men utan styrkabel. Kanske är samma som till din 450.
 
Back
Top