Rotorproblem efter stormen!

Uffe Stjärna

Well-Known Member
Hej Alla!

Något galet med rotorn efter stormen. Tänkte höra om någon har nån teori innan jag skruvar ned grejerna och börjar felsöka. Antennen går att snurra runt OK, men följande symptom får mig att tro att något är galet:

1, Den glappar i byarna mer än förut. Litet som en vindflöjel. Inte mycket, men märkbart mer än förut. Och den knirrkar däruppe när den vickar i vinden.
2, Skalnålen uppför sig konstigt. När jag skall börja köra så går mätaren först i motsatt riktning, kanske 5 grader, innan den hoppar tillbaka och går åt rätt håll. Detta upprepas inte vi stopp/start igen. Men det upprepas när den stått still ett tag.
3, Skalan stämmer inte vid fulla 360 grader. Före stormen så har den alltid stått rakt i norr både vid 0 grader och 360 grader. Men nu saknas ca 15 grader när den gått varvet runt.

Vad kan det vara? Någon som har kikat inuti nån gång och kan formulera en teori? Kuggar? Lager? Bromsen?

Rotorn är en 4 år gammal Yaesu G800.

73's
SM0NOR /Uffe
 
Jag hade liknande problem efter "Gudrun" (eller var det "Per"?) för några år sedan på min HAM-IV.
Två saker hade hänt: 1. Fixeringsskruven som ska hjälpa klamrarna att fixera boomen till maströret hade gängats ut (kan förklara 180-graderssvängen på nålen). 2. Eftersom beamen svängde lite som den ville, så hade flera kuggar på "stora" kugghjulet slipats bort. Bromsen orkade inte hålla emot...
När jag fällde masten och den kommit till ca 45 graders lutning, så lossnade rotorlocket med maströr och allt ! Alla fyra skruvarna som höll det på plats var borta !! Skrot alltså.
Ett förstående försäkringsbolag ersatte (till hälften, den var 20 år gammal) en ny rotor.
SRS levererade en sådan och sedan dess kollar jag 1 gång / år att alla skruvar är tajta.
Så långt behöver det ju inte ha gått med din, men kolla det jag just berättat innan det blir värre !
Lycka till !
 
Mitt tips är enkelt.

Om mekaniken inte funkar, sluta använda den direkt. Om du fortsätter köra
så riskerar du bara att göra saker värre. Jag skulle personligen ta ner grejerna
så fort som möjligt och kolla.

Better safe than sorry, som det heter....

73 de Kai
 
på towertalk har man kritiserad g800 att vara känslig för vindstötar samt att elektronikkonstruktionen rotor-rotorbox inte klarar vissa elfel och då förstörs komponenter inne i rotorn.
 
på towertalk har man kritiserad g800 att vara känslig för vindstötar samt att elektronikkonstruktionen rotor-rotorbox inte klarar vissa elfel och då förstörs komponenter inne i rotorn.



Tack för all input! Jag får fundera på hur jag skall göra. All felsökning innebär att antennen står på backen i upp till två veckor - om man behöver beställa reservdelar. Överväger att köpa en ny och sen renovera den gamla och ta ut den till landet. Då slipper jag vara QRT mer än 2 timmar :)
 
Tack för all input! Jag får fundera på hur jag skall göra. All felsökning innebär att antennen står på backen i upp till två veckor - om man behöver beställa reservdelar. Överväger att köpa en ny och sen renovera den gamla och ta ut den till landet. Då slipper jag vara QRT mer än 2 timmar :)

En sann radioamatör :).
För att travestera ett vanligt uttryck:

Life is too short for QRT.
 
Back
Top