Rotorproblem - för den elektronik-kunnige

TOM

Well-Known Member
Hej!
Vill man försöka förstå detta lär man kolla på kretsschemat i denna instruktion:

http://www.radiomanual.info/schemi/ACC_rotator/Daiwa_DR-7500_DR-7600_user.pdf

Har problem med min Daiwa DC-7055 rotor. Tog ned masten i början av augusti pga av värmen och därmed risken för åska. När jag för någon vecka sedan skulle provköra den händer följande; slår på strömbrytaren till rotorn och den går omedelbart till sitt ändläge och stannar. Sedan reagerar den inte på manöverkontrollen överhuvudtaget mer.

Ok börjar mäta, har hela tiden spänning ut på plint 4 (vänstervarv) till följd av att relät drar direkt när jag slår på strömbrytaren. Skiftar kabel 4/5 och rotorn går klockrent och vrider hela antennparken.

Misstänker nu att något är fel från indikeringen uppe i rotorn, men när jag mäter emellan plint 1 och 2 får jag 23 ohm i norrläget och 282 ohm när rotorn gjort ett varv runt. (Ändläget).
Så signal får jag in iaf, det jag inte kan tyda är om jag ska ha ett varierat motstånd emellan plint 2 och 3? Där har jag bara "kontakt" när jag sumrar.
Samt om jag lossar kabeln från plint 3 slocknar powerlampan, vad jag förstår så får manöverboxen sin nolla tillbaka via plint 3, antar att detta är för att rotorn inte ska kunna köras utan att indikeringen är inkopplad. (?)

På vridpotentiometern nere i manöverboxen får jag värden från 0 ohm upp till 280 ohm när jag vrider den. (Mäter emellan mittre stiftet mot det övre och undre stiftet på vridpotentiometern.)

Så någon som har nån ide om hur jag fortsätter, eller om det bara är att skaffa en 2pol brytare och sedan montera en 1500W halogenare riktad upp masten? :mad:

Mycket tacksam för idéer!

Bästa 73 de SM5XGQ i Sala
 
Mellan 2 och 3 bör du ha 282 ohm när det visar 23 ohm mellan 1 och 2 och sedan tvärt om när rotorn står i andra läget.
Jag tycker det låter som om du har kortis mellan 2 och 3.
Kanske hände det något med kabeln när du tog ner masten.

/Micke
 
Hej Micke! Tack för svar.
Nu var det så att jag var lite för hetsig här, när jag lösgör kablarna från boxen och mäter har jag rätt värden emellan 1-2. Det är dock helt dött emellan 2-3, alltså ingen kontakt alls. (Provat med 2st olika multimetrar). Dock har jag kontakt emellan 3-6.
Kan det vara någon skala uppe i rotorn iaf som har givit upp? Borde väl knappast vara kabeln i detta fall om kontakt finnes emellan 3-6?

Rörigt men hoppas du förstod.

73 de SM5XGQ
 
Det måste vara kontakt mellan 2 och 3, alltså resistans beroende av rotorns läge.
Om du inte har denna kontakt så går rotorn direkt i en riktning till sitt ändläge.

Rotorn stannar när spänningen på OP-ampens ingång 2 är lika som ingång 3.

Om du saknar kontakt med lägesgivaren (potten) i rotorn mellan plint 2 och 3 så tappar du all funktion.
DVS det finns ingen lägesinformation.

/Micke
 
Word.
Ok, då har det nog bringats klarhet i var felet sitter iaf. Följaktligen har jag en rotor att plocka ner ur masten imorgon. Jippie.

Hur som helst största tack för hjälpen!

Önskar en trevlig helg och 73 //SM5XGQ
 
Jag vill bara säga.Stopp.
Kolla kabeln först innan du river något.
Klämd?
Skadad på vägen?
Eller har den helt enklet dragits loss när du höjt masten igen. Fast det kanske du inte gjort. Det står inte något om det.
Lycka till.
73 Göran.
PS har en likadan rotor. ds.
 
Mätningarna visar ju att kabeln är hel. Felet ligger mellan anslutning 2 och 3 i rotorn. Antingen kabelbrott mellan potentiometern och kontakt eller avbrott i själva potentiometern (trådlindad?).
 
Hej igen alla.
I inlägg #3 tolkar jag det som att du mäter på sladden inne och inte på själva rotorn.
Stämmer detta?
I så fall så är din kommentar om att du ska plocka ner rotorn i #5 OK.
Fast har du mätt på själva rotorn hela tiden är det bara att ta ner och laga.
73 Göran
 
Ja dessvärre är nog kabeln intakt.

Ja får inget motstånd alls emellan 2-3.

3 verkar vara en nolla som kommer tillbaka med nolla till manöverboxen, och emellan 3-6 har jag kontakt.

Har bara mätt inne men jag kan inte få det till något annat än att det är fel på skalan uppe i rotorn, såsom SM0GLD förklarade. Nej jag kör utan skala ett tag nu. Kan tilläggas att ju längre dagen har gått börjar jag mer och mer komma överens med mig själv att jag ska köpa mig en ny Yeasu rotor. Surt och dyrt, ja. Men känns som att det inte är någon ide att börja riva isär och laga detta, har sånt här börjat eländas så brukar det fortsätta.

Tack för alla svar och hjälp! 73 SM5XGQ
 
Back
Top