RPI 3 och SDR RSP1a

SM0GLD

Vänsterhänt
Eftersom jag är helt novis på det digitala behöver jag hjälp att hitta rätt i "digitaljungeln"
Sluta skratta nu..:mad:

Jag vill köra min SDR RSP1a remote kopplad till en Raspberry Pi 3.
Som klient vill jag köra SDRuno eller SDR Console.


Hur gör jag?
En "digitalhandikappad" tacksam för all hjälp
 
Jag har inte kollat om SDRuno eller SDRconsole finns i linux versioner. Men det är i alla fall rätt tjorvigt att köra Windows program på en hallonpaj. Visst det går ju i Wine osv men jag har tyvärr ingen hjälp att bistå med där.

73 de SM7SJR, Björn
 
Du missuppfattar Björn tror jag.
Det här är min förståelse för vad Micke vill åstadkomma:

Antenn---| Remote QTH med SDRPlay och RPI med Linux|---Internet---|QTH i störiga staden, Windowsdator körandes SDRuno eller SDR Console|

Skillnaden för Windowsdatorn är att istf att koppla upp sig via USB så kör man över TCP/IP för att komma åt SDRPlay. Så RPi:n måste vara åtkomlig från internet om man inte VPN-tunnlar eller har andra trix för sig
 
Jag har inte kollat om SDRuno eller SDRconsole finns i linux versioner
Det är just sånt jag inte kan. Kanske därför dom kör CUBEsdr.
Om jag provar att installera valfria image så blir det bara fel.

Jag har i dag en dator på remote-QTH't som jag måste starta för att få tillgång till min SDR-rx.
Målet är att slänga ut datorn och ersätta den med en RPI som är igång 24/7.

Både SDRuno och SDRConsole har serverfunktion som borde kunna funka.
 
Last edited:
Här är en "ny" video teamet har gjort om detta. Rekommenderar att man prenumererar på tillverkarens YouTube för fler tips.

 
Du missuppfattar Björn tror jag.
Det här är min förståelse för vad Micke vill åstadkomma:

Antenn---| Remote QTH med SDRPlay och RPI med Linux|---Internet---|QTH i störiga staden, Windowsdator körandes SDRuno eller SDR Console|

Skillnaden för Windowsdatorn är att istf att koppla upp sig via USB så kör man över TCP/IP för att komma åt SDRPlay. Så RPi:n måste vara åtkomlig från internet om man inte VPN-tunnlar eller har andra trix för sig


Jo, det är inte första gången jag läser i 200km/h, sorry. hi

73 SJR
 
Här är en "ny" video teamet har gjort om detta. Rekommenderar att man prenumererar på tillverkarens YouTube för fler tips.
Jättebra info.

Man får tydligen ge sig på det hela och prova.
Jag vill inte använda CubicSDR, HDSDR eller SDR#.
SDRConsole är min favorit och SDRuno på andra plats.
SDRuno är välanpassad för RSP1 men den har ett i mina ögon konstigt upplägg. Jag hittar inte allt i det programmet.
 
Last edited:
Jättebra info.

Man får tydligen ge sig på det hela och prova.
Jag vill inte använda CubicSDR, HDSDR eller SDR#.
SDRConsole är min favorit och SDRuno på andra plats.
SDRuno är välanpassad för RSP1 men den har ett i mina ögon konstigt upplägg. Jag hittar inte allt i det programmet.

SDRuno kan bete sig väldigt kryptiskt. T ex ändrar den på eget bevåg till Zero IF och då kan man inte fatta varför man inte kan ändra bandbredd. En Boeing 737 har mindre knappar och reglage.
 
Jag har laddat ner servermjukvara + en massa annat från SDRplay.
Min RPI ska ju köras remote där det förekommer strömavbrott.
Hur vet jag att allt startar upp som det ska efter strömavbrottet?
Jag kan ju inte göra om inställningarna remote.
 
Det bör du kunna göra, t ex om du slår på SSH så ska du kunna logga in utifrån på din RPi givet du vet din remote IP-adress.
Jag har använt det rätt mycket under felsökning/utvecklingsarbetet med mitt remote system.

Det finns även grafiska alternativ men det är för folk med mindre hår på bröstet :)

Men det låter ju mer som du ska lägga in att denna mjukvara ska starta vid boot, det finns ett flertal olika sätt att göra det. Det finns inga färdiga script för det där du laddade hem mjukvaran?
 
Det finns inga färdiga script för det där du laddade hem mjukvaran?
Hej Bengt, det är ju detta jag inte har en aning om.
Jag vill vara 100% säker på att allt fungerar när jag har köpt på mig en ny RPI.
Dessutom har jag ingen kunskap att felsöka eller ändra i koden. Det måste bara fungera när jag har startat upp det hela.
Kanske kan SDRplay svara på detta.
 
Tittade lite snabbt på lite info om mjukvaran. Det verkar som du laddar hem en avbildning (image) av systemet, den lägger du på ett SD-kort.
När du så startar din RPi så kommer den vilja ha vissa saker inställda. Efter det är gjort så kommer den alltid starta upp servern vid återstart, det tyder på att du ska inte behöva oroa dig. Är på jobbet så jag hinner inte fördjupa mig så mycket i problemet.
 
Så här gick det.....

Min SDR RSP1a är kopplad till en RPi 3B+ som kör RSP_TCP (Linux) från SDRplay.
Som client måste man använda SDRuno_EXTIO som är en bantad version av standard SDRuno.
SDRuno_EXTIO glömmer dessutom bort ip-adressen efter varje omstart vilket är väldigt opraktiskt.
Det sägs att HDSDR också ska funka men jag får inte fart på det. Läste någonstans att senaste API från SDRplay inte är kompatibel.
SDRplay har nyss introducerat SDRconnect som i mitt tycke känns mycket bättre jämfört med SDRuno.
SDRconnect server ska kunna köras på en RPi men tydligen behöver man då minst en RPi 4B eftersom allt numera är 64 bit.

Hur som helst så bootar RSP_TCP upp snällt efter ett strömavbrott vilket är praktiskt.
 
Tänk på att RPi (med tillhörande switchande nätaggregat) lämnar en hel del att önska när det kommer till EMI, den kommer behöva en hel del avstörningsåtgärder så fixa till det hemma innan du kör flera mil till ditt remote-ställe och placerar ut den ;)
 
Tack för den informationen.
Man får väl montera RPi:n i en metallåda tillsammans med nätdel. RSP1a kan jag lägga utanför lådan.
 
Jag antar att du sett och tittat på Openweb sdr? Eller någon annan som kanske vill prova.
Superenkelt att testa, jag rekommenderar att du kör version 1.2.31, de nyare versionerna får jag inte att funka med ´"headless" installation (såg att 1.2.35 kommit, inte testat) samma guide funkar på alla RPI:er, https://www.nikouusitalo.com/blog/how-to-run-a-raspberry-pi-zero-2-w-headless/

Så börja med att bränna 1.2.31 img till ett sd kort, jag använder Rufus, https://rufus.ie/sv/, lägg en tom ssh fil i boot mappen på kortet, samma sak med wpa.supplicant.conf - lägg in ditt wifi lösenord och släpp i boot mappen, allt detta står i guiden ovan, sätt i kortet i pien och starta, kolla sen i din routers inst. vilket ip som den får tilldelat, sen är det bara att surfa in på detta ip för att börja lyssna på radion, för ext tillgång brukar det finnas en DDNS funktion i routern som du kan lägga in för att komma åt den externt



testade och funkar på pi3 och Zero 2W
 
Last edited:
Back
Top