RSGB undersökning

Jag noterar att många anger att de är intresserade av tekniska saker och att förstå hur de fungerar som en av huvudanledningarna till att de börjar med amatörradio som hobby. När man däremot tittar vad de faktiskt använder sin hobby till så blir svaret annorlunda då jag ser en klar övervikt till sociala kommunikationshändelser. Jag misstänker det är så att man tror att man är tekniskt intresserad, men att verkligheten för de flesta är ett socialt intresse.
:confused:
 
Vid en snabb genombläddring hittar jag ingen information om hur man har samlat in datat, och hur många svar (i absoluta tal) man fått. Har jag missat något?

73,
Jonas/SM5PHU
 
Jag vet heller inte vilket underlag som ligger till grund för denna rapport, men RSGB har i alla fall ett skapligt antal medlemmar och med tanke på att engelsmän (åtminstone i de generationer som är tongivande i denna grupp) är tämligen plikttrogna mot "drottningen och fosterlandet", så skulle jag misstänka att statistiken inte är helt uppåt väggarna.


Vid en snabb genombläddring hittar jag ingen information om hur man har samlat in datat, och hur många svar (i absoluta tal) man fått. Har jag missat något?

73,
Jonas/SM5PHU
 
Rapporten är svårtolkad men man kan nog dra de förenklade slutsatserna att medelåldern är mycket hög och stigande samt att intresseområdena är väldigt många och kommer att splittras upp ytterligare i framtiden.

Lägger man sedan till det faktum att RSGB:s medlemskår består av såväl unga oerfarna nybörjare som mer erfarna amatörer plus en stor andel riktigt gamla amatörer som började på 40- och 50-talen så inser i alla fall jag att RSGB står inför ett svårt dilemma när det gäller att på bästa sätt tillvarata medlemmarnas skiftande intressen och leva upp till deras förväntningar på föreningen.

Innehållet i RSGB:s tidning Radio Communication kan ju bara skrapa lite försiktigt på ytan inom respektive intresseområde. För att inte favorisera en grupp framför någon annan så går det inte att gå på djupet någonstans. Om nu "rättvisa" skall råda förstås.

Det torde vara samma olösbara problem för SSA och QTC. Målgrupperna är för många och för diffusa, dessutom svåra att nå och etablera tvåvägskontakt med eftersom de använder olika frekvenser och olika moder.

/Bengt
 
Last edited:
Back
Top