RTL-SDR Hjälp

sm0ngl

Well-Known Member
Jag har skaffat en sån här (se nedan) för att ha som enkel reseradio.
Det är i princip en RTL-sticka som kompletterats med lite mojs på i/q- pinnarna för att möjliggöra mottagning även på kortvåg. Separata antennkontakter för respektive 0,1-30 MHz och 25-1700 MHz.

Har någon lyckats få igång den att fungera på kortvåg och kan vägleda mig lite? Eller har allmän koll bättre än min på det här.
Jag har installerat nån drivrutin och fått den högre frekvensdelen att fungera i SDR# (Win) och GQRX (OSX).


NOT: duger för mitt avsedda bruk. jag vet vad den går för, dess brister samt vilka andra alternativ som finns på marknaden. Så jag är inte intresserad av att diskutera just det i denna tråd.

RTLSDR.jpg
 
Är du säker att det är I/Q som de mojsar med?

Har för mig att vad som är tilllagt är en "up-converter" så att du får ut kortvågen någonstans inom 25 .. 1700 MHz. Antagligen så är det anpassningar i mjukvaran så att det hela fungerar. Har bara kört stickor utan hf ingång.
 
Jag har löst det.
Jo, den samplar hela kortvågen på ena I/Q-kanalen. I detta fall "I".
Så man måste såklart välja det i SDR-programmet i en inställning som inte var så uppenbar för mig.
 
RTL2832 samplar ju med 28.8 MHz, så Nyqvist-frekvensen blir 14.4 MHz. För att lyssna på kortvåg behöver man alltså filter som väljer vilken sida av 14,4 MHz man lyssnar på så 20 m-bandet blir svårt, spegelfrekvensen för 14 MHz blir 14.8 MHz vilket möjligen kan funka, men för 14.35 MHz hamnar spegeln bara 100 kHz upp. För att tappa av MF på en RX funkar det förstås utmärkt, där finns ju oftast redan filter även om man tappar före kristallfiltret t ex i MF-grenen för noiseblankern.
/Jan
 
Back
Top