RTTY på 4583kHz från Deutscher Wetterdiens

SA7CNG

Well-Known Member
Efter att ha scannat runt lite på kortvågen hittade jag bredbandig RTTY på 4583, som är väderinformation från tyska vädertjänsten.

Jag lyckas dock inte bli klok på exakt hur jag ska ställa in FLDigi för att lyckas koda av det korrekt. Jag kör med följande inställningar:

Custom Carrier shift: 450Hz
Baudrate: 50
Bits per character: 5(baudot)
Parity: None
Stop bits: 1
Samtliga övriga rutor avbockade.

Signalen är rimligt stark här och borde kunna kodas av utan några större svårigheter, men resultatet ser ut som följer. Vissa ord är klart avkodade korrekt, men långt ifrån alla. Är det någon som har lyckats bättre?

-----start-----
YRYGYRXRYRYRZYRYR(82,/277--VQ CQ CQ DE EDK
DJG7 DDUAOERF
EQUNCIJU IEPKHZ I766 KHZ 1018 KHZ
OLXRFRYY
YRRYRYRYRRRE
YRFIYRYRZRYRYRZRFGYOYRYGRRYRYRYY
KCI
LDZCFI DDH7
DK9

FR
UE
CIES 4 KHZ Q KHTH 08HPMI KHZ
O
RYRYR
RXRYRYRYCTCYJ64646464646464646&946
64#46464
-----stop-----
 
Inställningarna ser ju i alla fall rätt ut. Är du säker på att du ligger på exakt rätt frekvens?
I en tråd på ett tyskt forum skrev någon att man ev. borde ha "Unshift on space" påslaget.

Brasklapp: jag har aldrig använt FLDigi och sist jag körde/lyssnade på RTTY var förra årtusendet.
 
Efter att ha scannat runt lite på kortvågen hittade jag bredbandig RTTY på 4583, som är väderinformation från tyska vädertjänsten.

Jag lyckas dock inte bli klok på exakt hur jag ska ställa in FLDigi för att lyckas koda av det korrekt. Jag kör med följande inställningar:

Custom Carrier shift: 450Hz
Baudrate: 50
Bits per character: 5(baudot)
Parity: None
Stop bits: 1
Samtliga övriga rutor avbockade.

Signalen är rimligt stark här och borde kunna kodas av utan några större svårigheter, men resultatet ser ut som följer. Vissa ord är klart avkodade korrekt, men långt ifrån alla. Är det någon som har lyckats bättre?

-----start-----
YRYGYRXRYRYRZYRYR(82,/277--VQ CQ CQ DE EDK
DJG7 DDUAOERF
EQUNCIJU IEPKHZ I766 KHZ 1018 KHZ
OLXRFRYY
YRRYRYRYRRRE
YRFIYRYRZRYRYRZRFGYOYRYGRRYRYRYY
KCI
LDZCFI DDH7
DK9

FR
UE
CIES 4 KHZ Q KHTH 08HPMI KHZ
O
RYRYR
RXRYRYRYCTCYJ64646464646464646&946
64#46464
-----stop-----

Prova med DDK9 istället på 10100,8 kHz, den sänder med 10 kW och brukar gå helt störningsfritt i Stockholm.
DDK2 som du lyssnade på sänder "bara" med 1 kW och verkar ligga på en frekvens som ofta är mer störd av andra signaler.
Har väl inte så stor betydelse, men det borde vara 1,5 stoppbitar.
73 Gunnar
 
4583 kHz (och 10100.8 kHz) är båda läsbara med dina inställningar i fldigi (precis provat via WEBSDRen i Twente).
Dock behövde jag klicka på [Rv], men eftersom du får fragment av trafiken har du rätt inställning.

FR 12. PPZ: S 4-5 Q M //
AEGEAN SEA-S (36.0N HQMRE) SST: QU C
WE 10. QWZ: S 3-4 Q M //
WE 10. QIZ: SW 3 Q M //
TH 11. PPZ: S-SW 4 QMT M //
TH 11. PYZ: SW 5 WMT M RAIN MXX
TH 11. QWZ: W 5 YAUV WMT M //
TH 11. QIZ: WANW 3-4 LM //

Gissar att du har störningar.

73 Torbjörn
 
Nu fungerade det felfritt, det var bara störningar som gjorde mottagningen dålig. tack för hjälpen!

Efter att ha meckat runt en stund lyckades jag även koda av väderfaxen från samma leverantör

icemap_zpsu9ju52py.jpg
 
Back
Top