Runbo Q5 Androidtelefon med komradio, någon som teatat

sa0bmc

Well-Known Member
Runbo Q5 är ju en tålig androidtelefon med komradio som finn i både VHF och UHF.
Någon som testat denna? Framförallt nyfiken på hur (om) man enkelt kan programmera om den själv.

Verkar ju vara en vettig telefon i övrigt för oss som gillar tåliga lurar.
 
Jag har en runbo x6, den går att programmera om på bandet du får, jag har UHF.
När du köper den så titta om den har svensk text,jag har importerat min i från honkong tog 2 dagar med DHL
Den är mycket imponerande 5" bildfönster
 
Jag har en runbo x6, den går att programmera om på bandet du får, jag har UHF.
När du köper den så titta om den har svensk text,jag har importerat min i från honkong tog 2 dagar med DHL
Den är mycket imponerande 5" bildfönster
Kul! Jag tänkte köpa en svensk version, min arbetstelefon har gjort sitt och jag vill ha en tålig. Det får bli en Runbo, men jag köper nog den mindre Q5.
Tack för informationen!
 
Hej SM7DZ!
Nu har jag fått min telefon och hunnit testat den. Jag köpte den från den svenska agenturen så den är ju på svenska när man ställt in allt.
Den kommer ju aldrig ersätta en vanlig handapparat, men perfekt de gånger man inte orkar släpa med sig handapparaten och bara vill passa en frekvens/repeater.
Fantastiskt bra batteritid och alla "telefonfunktioner" överträffar min gamla Nexus, bra ljudkvalitet och riktiga knappar på sidan.
 
Jag har i en tidigare tråd blivit både förolämpad och ifrågasatt när jag påstått att det är legalt
att använda en "amatörradiosändare" på frekvensområden utanför amatörbanden.

Men nu går det tydligen bra.
 
Med risk att förolämpa dig - det är fortfarande inte tillåtet
att köra med amatörradioutrustning utanför bandet då den
inte är godkänd för sådan trafik. Det samma gäller även
denna nya lur - VHF/UHF delen får naturligtvis endast
användas på amatörbanden.

Den inbyggda android luren måste även uppfylla alla de
krav som ställs på en sådan.
 
Jag har i en tidigare tråd blivit både förolämpad och ifrågasatt när jag påstått att det är legalt
att använda en "amatörradiosändare" på frekvensområden utanför amatörbanden.

Men nu går det tydligen bra.

Men nu var det ju frågan om att köra på amatörbanden och inte på ISM eller andra TYPGODKÄNDA band eller hur?
 
Kan hänvisa till Runbos hemsida. Där framgår till vilken målgrupp företaget riktar produkten.

I lagens mening är alla radiosändare, oavsett ursprung, att betrakta som "amatörsändare" om
den används av radioamatör på amatörradiofrekvenser.

Uppfyller sändaren PTS föreskrifter för övriga frekvensområden finns inget hinder för användning.
Oavsett om man är radioamatör eller inte.
 
Enligt Daniel på Runbo så är de lurarna som distribueras av den svenska agenturen godkända för kommersiella frekvenser. Antar att det är med undantag för de frekvenserna där man måste ha en integrerad antenn (typ SRBR).
Jag är dock tveksam till att några yrkesanvändare verkligen kommer använda den som komrado. Det är lite väl enkelt för en användare att ändra parametrarna (frekvens, in- och ut-frekvens) även om man kan låsa den med typp tangentbordslås i radio inställningarna.

Som tålig mobiltelefon med extremt bra batteritid överträffar den alla mina förväntningar. Jag letade en telefon som jag kan ha i arbetet och när jag paddlar kajak och till detta är den utmärkt.
 
Enligt Daniel på Runbo så är de lurarna som distribueras av den svenska agenturen godkända för kommersiella frekvenser. Antar att det är med undantag för de frekvenserna där man måste ha en integrerad antenn (typ SRBR).
Jag är dock tveksam till att några yrkesanvändare verkligen kommer använda den som komrado. Det är lite väl enkelt för en användare att ändra parametrarna (frekvens, in- och ut-frekvens) även om man kan låsa den med typp tangentbordslås i radio inställningarna.

Den springande punkten är vilka standarder som CE-märkningen är utförd efter.
Endast inom de frekvensområden och enligt övriga krav som finns angivna i dessa får apparaten användas.
Detta framgår av tillverkarens "Declaration of Conformity" DofC , vilken är ett krav för att få sälja apparaten inom EU.

Dessutom är det så att vissa av kraven utesluter varandra, så att t.ex. en radio som är typgodkänd enligt EN 300 086
för VHF PAMR kan inte samtidigt vara godkänd enligt EN 300 162 för maritim VHF.

Är det dessutom så att frekvenser och duplex-offsets kan ändras "hur som helst" av en användare är det ytterst tveksamt
om en sådan apparat kan få godkännande för yrkesradiofrekvenser, utan den betraktas sannolikt som "leksak" ur myndigheternas perspektiv.

Det vore intressant att se DofC samt manualen för apparaten.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Antagligen har telefonradion samma sorts förfalskad CE märkning som allt annat Kina-skräp. Man kan nog få alla normer man vill ha på papper vid beställningen.
Importören vet väl knappast vad en riktig CE DofC är heller.
 
Verkar var en alltför "seriös" produkt för det. Hade det varit en julgransslinga....men. hmm.

Vem är först ut med en anmälan?
 
Det ska bli kul att höra vad de säger.
De har svarat snabbt på mina mail och skickade telefonen !ed express så de verkar bra att ha att göra med.
Vi har köpt en till till firman nu, inte för komradions skull men telefonens batteritid är extremt bra för en android.

Jag har nu sett att PMR-kanalerna finns i en meny när man väljer "europe" i en meny, Inte kan denna vara tillåten på PMR i alla fall? Även om det inte är nåt fel på kvalitén anar jag lite ugglor i mossen vad gäller tillståndsbiten för övriga band än amatörradio banden.
 
Fick ett snabbt svar , att alla var på semester på firman och att det skulle vara dyrt att skicka dokumenten via mobilt internet
men jag fick några skärmdumpar av dom.

Dessa är utfärdade av Phoenix Testlab i Tyskland och anger att man verifierat om produkten uppfyller R&TTE 1999/5/EC artikel 10.5 ,
varje dokument har ett annex på några sidor som jag väl får vänta på tills efter deras semester.

Har inte ännu hittat vad R&TTE 1999/5/EC artikel 10.5 innebär i praktiken.
 
Helt klart en telefon i min smak! Bara att den är försedd med en riktig yttre antenn får en ju att bli helt till sig. Det var länge sedan man såg en mobil med en antenn. Förvisso är den till komradiodelen men i alla fall..:)

Kan ni som har dessa kanske svara på några frågor?

Är ljudet bra, riktigt bra i telefondelen åt båda håll? Det får absolut inte låta "kines" - typiskt tillstrypt!
Hur är ljudet i komradiodelen? Typisk kinaradio eller?
Går det att ha medhörning på komradiodelen via blåtandsheadset?
Funkar FM-rundradion med blåtandsheadset?
Är den okej att surfa med, ja alltså på webben?
Är handhavandet segt som kola?

Det finns tydligen fler modeller än som finns på Svenska sidan, kanske utgångna, men X1 är helt i min smak, riktig telefon med riktiga knappar, inget smektjafs. X3 har också fysiska knappar.

// VDT
 
Telefondelen är i världsklass. Men den är ju rätt klumpig och man verkar ha fått plats med riktig högtalare på båda delarna. Snabbare än min tidigare Nexus.
Fm-radion fungerar med BT-headset.

Komradiodelen går inte att köra via Bt (jag lyckas inte i alla fall).

Ljudet i högtalaren är bra, men jag saknar mer steg i volymkontrollen på komradiodelen. Det är från tyst till ganska högt utan mellansteg.

Surfa och allt annar är som en nyare Android med snabb processor.
 
Fick ett snabbt svar , att alla var på semester på firman och att det skulle vara dyrt att skicka dokumenten via mobilt internet
men jag fick några skärmdumpar av dom.

Dessa är utfärdade av Phoenix Testlab i Tyskland och anger att man verifierat om produkten uppfyller R&TTE 1999/5/EC artikel 10.5 ,
varje dokument har ett annex på några sidor som jag väl får vänta på tills efter deras semester.

Har inte ännu hittat vad R&TTE 1999/5/EC artikel 10.5 innebär i praktiken.

Att deklarera compliance mot artikel 10.5 innebär att man inte fullt ut har använt harmoniserade standarder för att bevisa att man uppfyller kraven i direktivet. Jag kan inte förstå varför man inte skulle kunna använda harmoniserade standarder fullt ut, men kanske kombinationen radio/mobil ger vissa motsägelser och därför går man denna vägen. I vilket fall innebär detta att man då har haft en Notified Body som antingen granskat de tekniska underlagen direkt, eller i alla fall granskat att företaget har ett kvalitetssystem som ger dem möjligheten att själv avgöra vilka tekniska underlag som behövs för att bevisa att produkten är laglig att sälja i EU. Tekniska underlagen i detta fall kan tex vara testrapporter, beräkningar samt allt underlag som behövs för att producera produkten.

Notified Body är alltid ett externt testorgan (tex SP eller Intertek i Sverige), vilka är registrerade av EU och har möjlighet att utifrån sin erfarenhet om kraven i ett direktiv själv göra bedömningar och utfärda sk Notified Body Statement som då blir en del underlagen för CE-märkning.

Så har man gjort på detta sättet, dvs använt en Notified Body så är ofta ett starkare bevis för CE-märket än om man gjort en egendeklaration som i många fall är en möjlighet.

Och även om en PMS-radio enligt bandplanen måste ha integrerad antenn så hindrar det inte på något sätt att man tillverkar och marknadsför en sådan radio, inklusive korrekt CE-märkning. Problemet är att det inte är helt korrekt mot kunderna att sälja en sådan produkt i Sverige eftersom man inte får använda radion på PMR-frekvenserna pga antennen. Men den tekniska förmågan att sända på en viss frekvens diskvalificerar aldrig produkten i sig utan bara användandet.
 
Back
Top