Rundgång vid sändning Anytone AT-6666

Anytone AT-6666 rundgång vid sändning det tjuter bara i högtalaren.
Har provat med andra microfoner med samma resultat.
Vad kan felet vara?
Mottagning fungerar som vanligt.
 
Vissa av de billiga China burkarna har medhörning i högtalaren, den går att knappa på i menyn. Om den är på så kanske det blir rundgång.

Troligen tänkt att man ska ansluta hörlur och kunna lyssna hur man låter utåt.
 
Och / eller så prova göra en "factory default", dvs grundintällning som vid nyleverans. - Brukar vara att starta med viss knapp intryckt eller att välja i menyn, se manualen eller googla.

/Sven.
 
Har du haft radion sedan den var ny och uppstod problemet helt plötsligt eller efter det du gjort något med radion?

/Sven.
 
Vissa av de billiga China burkarna har medhörning i högtalaren, den går att knappa på i menyn. Om den är på så kanske det blir rundgång.

Troligen tänkt att man ska ansluta hörlur och kunna lyssna hur man låter utåt.
Jag tror också på det där. Det kallas ibland ’Monitor’ och är påslaget från början. Man får in i ngn meny direkt och slå av både det och det vanligen högljudda pipet det blir när man trycker på knapparna.
 
Vid sändning, okej, kolla hur det är med antennen/antennkontakten och att inte RF-en ställer till det på något vis.

/Sven.
 
Kanske finns garanti kvar på den?
Vad händer om du ställer den på låg effekt?
Vad händer om du sänder på en konstlast?
Kan den ha blivit fuktig, kanske det blir bättre när den torkat?

SM4FPD
 
Ingen garanti kvar.
Låg effekt lite bättre men inte mycket.
Har tagit bort locket & låter den stå en vecka så får man se.
 
Låter som att PA läget blivit aktiverat på något sätt ?
Går det ut något sändning ?
Påverkas rundgången av volymen ?
 
Jo lite av volymen men samma tjut fast lägre.
Svårt att veta om det går ut nån sändning man håller inte in knappen länge pga tjutet.
 
Kolla här i menyn hur det ser ut.....Här tror jag du har medhörningen
 

Attachments

  • meny.jpg
    meny.jpg
    83,3 KB · Views: 12
Hittar du inget mjukvarumässigt så lite felsökning kanske.
Signalen in till AF-förstärkaren (grön linje) jordas av Q22 när PTT trycks in.
Kolla om du får en hög nivå från CPU på den röda linjen när du sänder.
 

Attachments

  • AF.jpg
    AF.jpg
    64,6 KB · Views: 9
Här ser du signalerna till och från CPU
Gul linje är den som fortsätter som röd linje i föregående bild, går den via kontakt från CPU till Q22 så kolla anslutningen där.
Lila linje är PTT signalen till CPU, kolla den.
Ljusgröna är från knappen där du väljer mode men PA kan inte ligga med från knappen då du kan byta mode så är den med samtidigt så fel i mjukvara eller CPU.
Jag förbehåller mig rätten till fel i beskrivningen då jag inte kollat igenom detta så jättenoga men jag tror det stämmer så här.:)
 

Attachments

  • af2.jpg
    af2.jpg
    267,7 KB · Views: 14
Monitor gain är ju default "off" och borde så vara efter en default reset!?

/Sven.
Japp, så är det så det tyder på annan orsak.
Vid felsökning på distans brukar jag ta med alla felkällor, även de som ägarna kan stå för.
Nu tror jag inte att Mats missat något vid återställningen men jag har sett många orsaker skapade av operatören.
Allt från stationer som kommer för slutstegsbyte med mikrofonfel som orsak till dålig kontakt i säkringshållaren på DC-sladden.
För ett tag sedan fick jag en station utan effekt där ägaren provat med nerdragen mic-gain på SSB utan att ha koll på att man måste modulera radion i SSB-läge så man tar inget för givet längre.
 
Last edited:
Signalen in till AF-förstärkaren (grön linje) jordas av Q22 när PTT trycks in.
I schemat står det Q22 NC. NC betyder ju "not connected" vilket också gäller dom närmaste kringkomponenterna.
Audio mute sker tydligen via D48 in på LF-förstärkaren.
 
Back
Top