RUNDRADIO PÅ LÅNGVÅG MELLANVÅG OCH KORTVÅG

SM3MTQ

Well-Known Member
HEJ.
Det finns stationer att höra på Långvåg Mellanvåg och Kortvåg:
LÅNGVÅG Kan man höra dygnet runt.
Mellanvåg hörs bäst Kvällar Nätter Tidig morgon
Kortvåg Hörs det stationer lite överallt bara att ratta runt.
Vad kan du höra när:
HÄR KOMMER LITE INFO:
MW List Quick and Easy: Europe,Africa and Middle East: https://www.mwlist.org/mwlist_quick_and_easy.php?area=1&kHz=198
SDXF LOGGBOKEN med diverse LV MV KV:
Arctic Radio Club MV Eko. MELLANVÅG: Dock ej senaste numret av MV Ekot :
Shortwave bulletin KORTVÅG:
World Wide DX-Club

Då har ni nåt att kolla på!!

73 de Dan Andersson i Delsbo
 
Absolute Radio lägger ner sina sändningar på MW snart...

Radio Luxemburg stängde sin LW sändare häromdagen...

Fler lär följa....
 
Det skulle vara intressant att se kalkylerna hos de som försöker driva AM-sändningar på kommersiell basis.
Energiförbrukningen för RTL anges till 6 000 MWh/år, eller runt 20 miljoner SEK/år.

Med tanke på att det blir allt färre lyssnare blir det nog allt svårare att motivera sådana driftkostnader.
I USA anses att driva en "AM station" vara ett "bombsäkert" sätt att förlora pengar.

Det finns anledning att anta att de som fortsätter med AM-sändningar på ena eller andra sättet har
ett propaganda-ministerium bakom sig.
 
Trist men knappast oväntat. Jag är glad att jag som barn och ungdom fick vara med och lyssna på RIAS 2 och NDR, för att inte tala om kuststationerna på gränsvåg.
(RIAS 2 brukade jag lyssna på med en Philips Philetta på nattygsbordet. Jag tror att det finns i alla fall en kvar i föräldrahemmet. Den skall jag inte göra mig av med. Doften av varm rörradio sitter fortfarande kvar i långtidsminnet.)
 
Det finns en rolig filur på Youtube som kallar sig Shango066 som håller på och lagar diverse mer eller mindre hopplösa objekt, däribland radioapparater. Han har ställt sig frågan upprepade gånger varför. Första gången jag var i USA blev jag förvånad hur otroligt mycket det fanns på mellanvåg. Jag var där i höstas men glömde bort att kolla. Men de som grejar med BC-apparater i USA verkar över lag anmärka på att det finns allt mindre på mellanvåg. Verkar finnas en hel del religiöst och det faller väl under propagandaministerium. En annan kategori är "talk radio" och det kan väl passa in när ljudkvaliteten inte är så hög. Sport verkar också vara vanligt och det är väl samma sak där.
Men det verkar som de flesta MV-stationerna i USA har ganska måttlig effekt (inte "clear channel") så det kanske inte blir så sanslösa driftskostnader ändå.
 
Det finns en rolig filur på Youtube som kallar sig Shango066 som håller på och lagar diverse mer eller mindre hopplösa objekt, däribland radioapparater. Han har ställt sig frågan upprepade gånger varför. Första gången jag var i USA blev jag förvånad hur otroligt mycket det fanns på mellanvåg. Jag var där i höstas men glömde bort att kolla. Men de som grejar med BC-apparater i USA verkar över lag anmärka på att det finns allt mindre på mellanvåg. Verkar finnas en hel del religiöst och det faller väl under propagandaministerium. En annan kategori är "talk radio" och det kan väl passa in när ljudkvaliteten inte är så hög. Sport verkar också vara vanligt och det är väl samma sak där.
Men det verkar som de flesta MV-stationerna i USA har ganska måttlig effekt (inte "clear channel") så det kanske inte blir så sanslösa driftskostnader ändå.
Många kör med 50 kW dagtid och många sänker effekten upp till 1/10 del eller ännu mera mer på natten beroende på vad FCC tycker. Många USA-stationer på mellanvåg som är hörda i sverige sen kväll / tidig natt har hörts medan man fortfarande går på full effekt. Sen finns det stationer med mycket låg effekt som är hörda här också. Jag tror effekten sänks successivt i skymningen och höjs igen på samma vis i gryningen.

Många har inkomster från reklam m.m.
 
Dessa mellanvågsändare i USA, verkar enligt min kompis som bor därborta, mest vara av religiös karaktär, sam konspirationsteoreteiker som ju då kan samla in stora pengar.
De lär vara tänka för markvåg, dvs något tiotals km räckvidd, med vertikal antenn, därav att de sänker effekten på natten för att "drabbas" av överräckvidder.
Ljudkvaliteten verkar vara bra, mottagarna, ex i bilradio är ju breda och direktvåg, gör att selektiv fading inte blir en disktorsionfaktor.
Lyssnade en gång på kompisens Kiwi, och kunde då höra den lokala mellanvågstationen.

Med höga effekter lär det bli dyra elräkningar som KA räknade på.....
Kanske inte förvånande att Radio Moskva lade ner sina stora sändare....,

Men nu finns ju trådradion, (internet) som ger propagandan ännu starkare möjligheter.

Det fanns ju en sån mellanvågstation i Karlstad en gång i tiden.
En gång vid förmpedålder var amiljen på besök i Karlstad, jag köpte en kristallmottagare, och den funkde ju fint.
Men efter hemkomst till Haagfors var det tyst i mottagaren.

NA stationernan kör med de gamla 10 kHz kanalavstånden, och kan därmed höras i CW läge mellan övriga stationer, som svaga bärvågor, om man vill DX:a.

Ja vi lär nog innan nästa solfläckscykel (dvs inom 10 - 15 år) få uppleva ett helt tyst frekvensområde upp till 1,6 MHz. Om vi lever.....och om riggen fortfarande funkar..


Vad gäller kostnaderna att rundradiosända.
Läste att streaming av radioprogram, dvs att sända BC, på trådradionätet, (Internet), är mer energikrävande än RF sändningar. Förmodligen då beräknat på VHF UHF.

SM4FPD
 
Läste att streaming av radioprogram, dvs att sända BC, på trådradionätet, (Internet), är mer energikrävande än RF sändningar. Förmodligen då beräknat på VHF UHF.
Energibehovet för Internet-distribution ligger primärt i serverhallar och annan tyngre infrastruktur.
Själva distributionen via fibermodem och liknande är underordnad. Däremot, när distributionen sker via
4G och 5G mobilnät kommer deras förbrukning in, och den är betydande med dagens utrustningar.

Det går ganska lätt att räkna ut en genomsnittlig energikostnad per kvadratkm för FM-täckning,
För en "storstation", t.ex. Nacka FM/TV med 4 "riksprogram" med vardera 2,5 kW sändaruteffekt och en antennhöjd av 250 m så blir täckningsområdet grovt räknat 50 km i radie, eller c:a 10000 km^2.

Ungefär 20 kW förbrukas, och vid en sändningstid av 8760 timmar/år blir summan 175 MWh/år. Säg att elen kostar Teracom 2000 kr/MWh i genomsnitt så blir kostnaden 350 kkr/år. Om vi slår ut detta på en miljon potentiella lyssnare så kostar detta 35 öre/år och lyssnare. Saken kommer dock i ett annat läge i mer glesbefolkade delar av landet.

Det fanns ju en sån mellanvågstation i Karlstad en gång i tiden.
En gång vid förmpedålder var amiljen på besök i Karlstad, jag köpte en kristallmottagare, och den funkde ju fint.
Men efter hemkomst till Haagfors var det tyst i mottagaren.

Under 40,50 och 60-talen fanns det lokala mindre mellanvågssändare i många städer. I början var de endast avsedda för "lokalprogram" och återutsändning av riksprogrammet, men kom senare att användas för "synkronnät" eller "Gleichwellen" där flera sändare delade frekvens. Karlstadsändaren på 1562 kp/s var en sådan.

1672998288569.png
När P2 kom omdisponerades många av dessa för att sända P2 innan FM-utbyggnaden tagit fart på allvar.

Dessa mellanvågsändare i USA, verkar enligt min kompis som bor därborta, mest vara av religiös karaktär, sam konspirationsteoreteiker som ju då kan samla in stora pengar.
De lär vara tänka för markvåg, dvs något tiotals km räckvidd, med vertikal antenn, därav att de sänker effekten på natten för att "drabbas" av överräckvidder.

Idag med den svåra störmiljö som råder så blir den användbara täckningsradien liten för en AM-sändare på, säg, 5 kW. Tittar man noga på 50-talets fältstyrkekonturer över land så ligger 2 mV/m på c:a 20 km avstånd från sändarantennen, och det ansågs vara vad "god lokalmottagning" krävde.

Man kan numera räkna med att störfältstyrkorna ligger 30-40 dB över de som fanns på 50-talet, och då krymper området rejält. Har inte sett några exakta uppgifter på vad störfältstyrkorna ligger på, men en antennbrusfaktor av 80 dB motsvarande runt 30 µV/m i 10 kHz bandbredd är nog inte i överkant,

1672999069940.png

Då blir det högsta signal/brusförhållandet c:a 25 -30 dB, vilket knappast är njutbart. För att få en ljudkvalitet jämförbar med FM-radio så behöver nog områdets radie reduceras med 2/3, till högst 10 km.

Om jämförelsen görs med FM med samma effekt och antennhöjd, säg 60 m, blir täckningsradien där ungefär 25 km och utbredningsdämpningen mellan isotroper mellan 145 och 155 dB. En 5 kW sändare har en EIRP av 70 dBm, så
det skulle bli -85 dBm kvar. Bruströskeln hos en FM-mottagare på 100 MHz ligger i häraden -110 dBm så det är 25 dB S/N innan FM-detektorn. FM-vinsten vid 75 kHz deviation ligger på 20 dB när tröskeln passerats, så 45 dB kommer ut ur högtalaren. Detta upplevs som "bra" av de flesta lyssnare.

Det går alltså att täcka grovt räknat 4 gånger så stor areal med god lyssningskvalitet med FM jämfört med AM på mellanvåg.
 
Intressanta fakta!!!!!!
Skall bara tillägga att jämförelsen mellan radiosänd TV och streamad även lägger till mer grejer hemma som oxo drar ström.
Exvis dator, TV som dra lite mer ström, fibermodem, eller trådlöst bredband....
Många ser streamad TV på mobilen och den skall ju laddas, så en miljon laddningar per dygn ...

Frågan är hur detta kommer att påverka framtiden?
Men det är nog politik som styr inte energiförbrukning och miljö.
Ja marknaden styr förstås men via politiken.....

Men nu gällde dock tråden Rundradio på lång och mellanvåg.

Motala långvåg var dock något man verkligen minns....
Och trådradion.....

SM4FPD
 
Under 40,50 och 60-talen fanns det lokala mindre mellanvågssändare i många städer. I början var de endast avsedda för "lokalprogram" och återutsändning av riksprogrammet, men kom senare att användas för "synkronnät" eller "Gleichwellen" där flera sändare delade frekvens. Karlstadsändaren på 1562 kp/s var en sådan.

Jag har aldrig fattat riktigt hur synkronkörningen funkade. Det fanns ju ett antal frekvenser avsatta för det och det var väl vad som kallades "Svenskt relä" på gamla träradios MV-skalor. Var det bara så att man med synkront bara menade att det var samma program som gick ut på alla sändare? Eller hade man gjort något för att stabilisera frekvenserna mot någon gemensam frekvensnormal för att slippa interferens mellan sändarna? Sändarna var ju svaga och normalt kanske man aldrig upplevde någon interferens som lokal lyssnare.

MV_svenskt_relä.jpg
"Svenskt relä" på en Luxor Magnefon från 1952.

Jag tror den brittiska "Absolute radio" synkronsänder med flera sändare i UK på 1215 kHz. Det kan låta lite mysko ibland när man sitter här i SM och lyssnar, jag antar att man kanske av och till hör de olika sändarna parallellt här medan en lokal lyssnare i UK bara hör den närmaste.
 
De svenska synkronnäten eller "svenskt relä" använde pilotbärvågorna i bärfrekvenssystemen som referenser.
Genom att dessa distribuerades hierarkiskt i varje teleområde så blev sändare som låg relativt nära varandra synkroniserade mot varandra. Dessutom var genereringen av pilotbärvågorna gjord från en distribuerade högstabila normaler. Frekvensnoggrannheten i LME BF-system låg i häraden ett par Hz.

Har aldrig sett någon sammanställning av hur stort detta nät blev till sist, men kan misstänka att när P2 byggdes ut nådde det sin största utbredning.

"Gleichwellen" hade utexperimenterats i Tyskland hos Telefunken och Lorenz under slutet av 1920-talet.

1673006516297.png

I de tidigaste näten användes pilot-toner i det övre audio-området som sändes i metalliska telefonnät och sedan frekvensmultiplicerades till rätt sändarfrekvens.

1673007308727.png


De första storskaliga näten byggdes för "Großdeutsche Rundfunk" i början av 40-talet.

1673007020527.png
1673006798851.png

Mitt "liv och hus-organ" "Taschenbuch der Hochfrequenztechnik" innehåller ett par kapitel om "Gleichwellen".


1673006120017.png
 

Attachments

  • 1673007288620.png
    1673007288620.png
    292,1 KB · Views: 2
Last edited:
Det hände mycket i Tyskland när det gäller radio.

De nyblivna doktorerna Rohde&Schwarz utvecklade frekvensnormaler och kvartsur redan i mitten av 1930-talet,
med en långtidsstabilitet god nog att upptäcka att jordrotationen hade avvikelser från medelvärdet som låg till grund för definitionerna av tid och frekvens.

1673025202866.png
Plott över trender i jordrotationens avvikelser från kristallstyrd tidsreferens


1673024973341.png
Bild från presentation på seminariet samband med Radionavigeringsnämndens
70-års jubileumsfirande i december förra året
 

Attachments

  • 1673025263288.png
    1673025263288.png
    105,4 KB · Views: 3
NA stationernan kör med de gamla 10 kHz kanalavstånden, och kan därmed höras i CW läge mellan övriga stationer, som svaga bärvågor, om man vill DX:a.
Det är inga problem att höra NA stationer även i AM läge om man har hyfsad antenn och solens aktivitet är låg. Jag har hört många men lider tyvärr av mycket störningar även på dessa frekvenser. På SDXF anläggning i Parka så har man ju helt andra förutsättningar. Här är en inspelning av KBRW (Alaska) som går in som en lokalstation nästan dagligen nu. Men säkert inget exceptionellt ur en DX:ares synpunkt. Ett par andra stationer hörs också. Men solen är ju ganska aktiv nu så inte de bästa förutsättningarna

 
Är det så att sändning på KV/MV/LV verkligen är slut för all framtid? Med tanke på den censur som många plattformar tillämpar på Internet, är då direktsändning till mottagare ett sätt att slippa denna censur. Dessutom är väl grunden i Internet fortfarande öppen i stora delar av världen, utan censur, men det kan ju ändras snabbt om "rätt" regering kommer till makten. Vi har ju redan exempel på det i Kina och andra diktaturer.
 
Det hela handlar om "pris/prestanda", och där kommer radiosändningar på lägre frekvenser långt ner på listan.
Väger man in frågor som "informationsfrihet" kan det ta en lite annan vändning, men man ska ha klart för sig att i den avreglerade och marknadsorienterade världen väger sådant ganska lätt. Det är lätt att komma med vackra ord, men när de verkliga kostnaderna ska betalas är det inte lika roligt längre.

En "fri åsiktsbildning" är något som vi kan kosta på oss när andra saker är betalda, och när "propagandaministerier" av olika slag står bakom förment "fri information" är skillnaderna mellan "demokratier" och "diktaturer" rätt små i praktiken.

Saken berördes på ett alldeles utmärkt sätt av den franske filosofen Emmanuel Todd, som i sin bok "Après la Démocratie" skrev så här om saken för drygt 10 år sedan:

”I det långa loppet kan vi inte ha både demokrati, allmän rösträtt och frihandel. Du kan inte be väljarna bestämma vem som ska styra, när förutsättningen är att systemet gör att deras inkomst sjunker och deras sätt att leva, själva livsstilen, förändras till det sämre.”

De nyligen timade händelserna på båda sidor av Atlanten har gett honom rätt.
 
Radio Devin (Slovakien) har också lagt ner sina sändingar på 702/1098 KHz vid nyåret. 1098 kHz "störde" ju MFR2 på 1107 KHz en del men den lär väl snart också försvinna tyvärr...
 
Att det trots allt fortfarande finns rundradio på LV och MV kan kännas lite märkligt. En sån som jag, född på 70-talet och uppvuxen i Sverige, har aldrig upplevt något annat än att inhemsk rundradio = FM.
Nu är jag ju givetvis radiointresserad, och har varit ganska länge, så jag kände ju till Motala och Sölvesborg redan som ganska ung, men där fanns inte mycket att hämta som inte fanns på FM med betydligt bättre ljudkvalitet. Åtminstone Sölvesborg hade ju dessutom som uttalat mål att förse utlandet med svenska program.

Jag har svaga minnen av att detta har diskuterats tidigare på forumet men hittar inte tråden... Men hur ser, och såg, det ut nere i Europa? Saknades det FM-nät i större utsträckning än i Sverige?
Kalundborg LV på 243 kHz sänder än i dag ett fåtal program främst för fiskeflottan antar jag, men in på 2010-talet sände man P1 och P3 dygnet runt på 243 resp 1062 kHz. Hur motiverade man det? Hela landet lär väl ha täckts av ett FM-nät sedan 60-talet?
 
Jag har svaga minnen av att detta har diskuterats tidigare på forumet men hittar inte tråden... Men hur ser, och såg, det ut nere i Europa? Saknades det FM-nät i större utsträckning än i Sverige?
FM i sin moderna form har sina rötter i Tyskland, där man efter nederlaget 1945 fick se helt andra förutsättningar för rundradiodistributionen.
Segrarmakterna ville inte ge Tyskland det antal frekvenser som skulle behövts för att ge bra rundradiotäckning till hela befolkningen med ett antal program. Dessutom kom Förbundsrepublikens uppbyggnad av delstater in i bilden.

Däremot så var det lättare att tilldela spektrum i VHF-området för regional täckning, så man bestämde redan 1948 att börja bygga delstatliga FM-rundradionät, med början i Sydtyskland. Det inte alldeles obekanta företaget Rohde&Schwarz blev först till marknaden med sändarmateriel.
I tätbefolkade länder som Tyskland är det dock mycket lättare att motivera utbyggnad av FM-nät. Upplägget för FM-distribution av dels riksprogram och dels regionala program blev stilbildande.

I Sverige så var man dock till en början skeptisk mot FM, utan ville initialt bygga "dubbelprogram" med trådradio istället. Detta blev intensivt debatterat i både dagspress och fackpress under ett par årtionden, industrin ville ha FM, gärna reklamfinansierat, Radiotjänst var kluvet i frågan medan statsmakterna och Telegrafverket förespråkade trådradio. Den som läser Populär Radio/R&T från 1950 och 60-talen får en inblick i hur infekterad frågan var.

Det som slutgiltigt tippade över vågskålen till FM favör var den mycket snabbare TV-utbyggnaden än väntat. Extrakostnaden för att bygga
FM-kapacitet i de "högmaster" som skulle försörja befolkningen med TV blev mycket mindre jämförd med mellan/långvåg och trådradio.



Kalundborg LV på 243 kHz sänder än i dag ett fåtal program främst för fiskeflottan antar jag, men in på 2010-talet sände man P1 och P3 dygnet runt på 243 resp 1062 kHz. Hur motiverade man det? Hela landet lär väl ha täckts av ett FM-nät sedan 60-talet?
I Danmark var Statsradiofonien ganska tidigt ute med FM, men den storskaliga utbyggnaden utanför Köpenhamnsområdet dröjde. Det var inte förrän under 1960-talets första år som FM blev utbyggt med regional täckning.
 
Last edited:
Back
Top