Rundradio på SSB...

SA6APZ

Well-Known Member
...fick vi tydligen aldrig, fastän det var beslutat så. Vad hände?
 

Attachments

  • Rundradio SSB.jpg
    Rundradio SSB.jpg
    1,3 MB · Views: 33
För att det låter illa om inte frekvensen hålls exakt konstant? Tack och lov att det inte infördes, jag lyssnar emellanåt på AM i SSB-läge för att få bort störning på ena sidbandet och det gäller att ligga rätt i frekvens. Redan 50–100 Hz fel låter illa.
 
Motståndet i "branschen" var ganska kompakt.

Man såg framför sig att alla mottagare skulle bli omoderna, och
eftersom sändningarna i hög grad riktade sig till tredje världen
så sågs detta som ett stort potentiellt problem.

Frekvensstabilitetsproblemet tänkte man angripa genom
att under en övergångsperiod innan mottagarna blivit tillräckligt bra
också sända en bärvågsrest eller pilotbärvåg som mottagarfrekvensen
kunde låsas till, emission R3E. Några R3E-mottagare för konsumentbruk kom veterligen
aldrig att produceras.

Dessutom så var SSB-sändare för rundradio fortfarande ganska dyra, det skulle dröja ytterligare några år innan ABB och Thales kom med genombrottet att kunna generera SSB med hög verkningsgrad med hjälp av digital signalbehandling på samma sätt som vid AM.

Hela projektet rann ut i sanden under 90-talet och det finns f.n. inga planer på att få HF-rundradio att gå över till SSB.

När sändarna i Hörby byttes ut i början av 90-talet så installerades ABB/Thales sändare med 1000 kW toppeffekt, men de kom aldrig att användas med SSB.

Däremot sändes utlandsprogrammet och P1 på SSB under ganska många år under 70- och 80-talen via en 100 kW Telefunken SSB-sändare, från början installerad för fast trafik, i Grimeton. Sändningarna var avsedda primärt för handelsflottan och svenska företag i utlandet vilka redan använde SSB-mottagare. Sändningarna upphörde sedan Televerket blivit bolag och UD slutat betala notan.

En av mina kollegor som hade absolut gehör "rös över hela kroppen" när i synnerhet fiolmusik på SSB avlyssnades i en lite sidstämd mottagare.
 
Last edited:
Jag minns att det fanns några få som sände rundradio med SSB. Det känns som det var vansinne att använda AM men man får väl tänka på hur primitiva mottagare det var i begynnelsen, och även primitivt på sändarsidan. Att sedan ändra på något som slagit igenom brukar bli svårt och i det här fallet löste sig spektrumbristen för rundradio på kortvåg av sig självt.

Nästa flopp blev DRM. Jag hann i alla fall med att lyssna på några stationer och visst lät det bra jämfört med AM. Ljudkvaliteten med DRM är allt annat än HIFI men man slipper interferensljud, fading och liknande. DRM kom nog alldeles för sent och utbudet av mottagare blev litet och därmed satsades det inte och då blev utbudet ännu mindre och...

Förvånande nog finns det ganska mycket kvar på mellanvåg, nere i Europa och i USA. Här hemma kan man av och tillhöra Absolute radio från UK, en ganska bra kommersiell station. Klart bättre än motsvarande skvalradio här - om man inte tar med ljudkvaliteten i bedömningen. :)
 
DRM var "a solution looking for a problem", och det huvudsakliga problemet var kostnaderna att ta fram mottagare för konsumentbruk till rimliga priser. Jag erinrar mig att under slutet av 90-talet och några år in på 2000-talet så var DRM "hett" och på i synnerhet tyska universitet gjordes mycket forskning för att ta fram algoritmer för att göra DSP-baserade mottagare.

Dock var DSP-teknik fortfarande ganska dyrt, och i synnerhet "inträdesbiljetten" för att göra en integrerad krets för ändamålet, som dessutom inte fick dra för mycket ström. Till sist tröttnade potentiella finansiärer och projektet klingade av.

Huvudproblemet för HF-rundradio är driftkostnaderna för sändarna, den lokala störmiljön och att lyssnarbasen minskar. Det finns en mycket tydlig korrelation mellan Internet-penetration och hur mycket rundradiotimmar som sänds, när folk får 4G till mobilen så det går att strömma musik så faller mängden rejält. I dag krävs det bokstavligen ett propagandaministerium i ryggen för att kunna sända HF-rundradio i större skala.

De små stationer vilka finns på HF är vanligen drivna av entusiaster som älskar att höra sin egna röster, och därför bryr sig mindre om antalet lyssnare.

Problemen med störmiljön blir ännu tydligare på mellanvåg, såg för några år sedan en amerikansk uppskattning av hur stora täckningsområdena blivit för AM-sändare och FM-sändare med samma effekt, och från att ha haft ett par-tre gånger större radie är nu AM-radio nere i samma eller mindre som för FM.
Det är en gåta hur amerikanska kommersiella AM-stationer får det att gå ihop med en sådan utveckling, när antalet potentiella reklamkonsumenter minskar med kanske en 10-potens samtidigt som kvaliteten försämras.

DAB lider till en del av ett besläktat problem, även där är mottagarna ganska dyra och har kort batteritid och i SM var FM-näten lite för bra för att motivera en övergång. Ler fortfarande lite i mjugg åt historien jag hörde i början av 2000-talet, när det varit inbrott i en lokalradioredaktions lokaler och all teknik stals - utom DAB-mottagarna. :)
 
Största problemet med AM-sändningar via rymdvåg är selektiv fading som ger kraftig distortion när bärvågen hamnar i utsläckning. Lyssning i SSB-eller DSB-läge ger i sådana fall generellt bättre och stabilare mottagning för tal. Dock blir frekvensinställningen hyperkritisk om fiolmusik via rymdvågsutbredning skall avnjutas av någon som begåvats med absolut gehör. :)

En mer optimal lösning är synkron AM-mottagning där man tillsätter en bärvåg i mottagaren och som faslåses till sändarens bärvåg. Denna metod minimerar distortionen vid selektiv fading som driver igenom passbandet så att sändarens bärvågs släcks ut mer eller mindre.

Vi som lyssnade på Radio Luxemburg 208 i Blaupunktbilradio på 60- och 70-talen minns väl hur det vissa kvällar under långa perioder lät tämligen risigt.

Jag lyssnar i regel på AM-sändningar i synkronläget med SDR-mottagaren här och med rätt inställningar för filterbandbredd och en smula de-emphasis för att "mjuka upp ljudet" låter AM fantastiskt bra även under relativt svåra fadingförhållanden.

Så vanlig hederlig AM-sändning är förmodligen fortfarande det mest lämpliga sändningsslaget där de allra enklaste och undermåliga mottagarna kan användas liksom mer påkostade med synkrondetektor m m.

AM med reducerad bärvåg provades under en period vid Hörby Rundradiostation på någon av sändarna. Sten Ewerlöf SM7YPL (SK) som var stationschef laborerade med bärvågsundertryckningen för att finna en lagom nivå där ljudkvaliteten inte påverkades för mycket vid lyssning i en vanlig AM-mottagare samtidigt som strömförbrukningen kunde minskas. Kan ha varit i slutet av 90-talet eller en bit in på 2000-talet.
 
Last edited:
Synkron AM fungerar alldeles utmärkt även med kraftigt reducerad bärvåg.
Även DSB helt utan bärvåg fungerar, men kräver en DSP-baserad mottagare för att kunna realiseras med någorlunda resultat.

Det finns en massa "knep" för att få ner medeleffektförbrukningen för AM-sändningar,
och Telefunken var pionjärer med ett "controlled-carrier" system, där man reglerade bärvågen i relation till modulationsgraden. Man kunde spara 20-30% med det.
Dock krävs en modern sändare med digital AM-generering.
 
PÅ 7 MHz amatörband finns några rundradiosändningar med SSB, 7050 och 7055 kHz LSB
Riktigt vad de vill är en bra fråga......
Några få DRM sändningar finns , en på omkring 3960 kHz har jag för mig.
redan vid någon Hz kan det låta illa vid musik.

En tid var det prat om att komradio skulle h SSB, dvs i banden 68 - 88 MHz men det bidde inget.
Idag är bandet tyst....

Det fanns en del radiomottgare för DX_are med synkron AM, exvis en tillsats från tredje part till IC-R71.
Idag är det få som ens vet vad det är eller ens lyssnar.

Ang hur Amerikanska rundradiostationer kan hålla på med mellanvåg.
Jag ställde frågan till min kompis som bor där borta.
Religiösa sändningar, konspirationsteoretiker och vissa politiska sändningar, överväger, och de har ju pengar i överflöd.

Ett bra knep att hålla nere energikostnaden på en AM-sändare är att sända med mycket låg modulationsgrad.
Vi kan höra sådana sändningar i 6 Mhz BC band, (5,8 - 6,2 MHz ) höra är väl lite att överdriva, bärvågen finns och ett svagt mumlande kan möjligen höras.

SM4FPD
 
Mellanvågsradio i USA dök upp på någon av kanalerna som grejar med gamla BC-rx (m fl) på Youtube. Det verkade utifrån den diskussionen som musiksändningar försvinner allt mer. Det som är kvar är "talk radio" och det verkar innebära religiösa sändningar, sport och "allmänt prat". Jag får intrycket att mellanvåg för en tynande tillvaro där. Första gången jag var i USA, någon gång på 90-talet, åktes det en hel del bil och då noterade jag att det fanns hur mycket som helst på mellanvåg och av alla möjliga sorter. Senaste gångerna jag varit där har jag inte tänkt på att lyssna. Verkar som det tom förekommit stereo på mellanvåg. Någon av Youtubarna frågade sig själv varför i herrans namn han ägnade sig åt att renovera gamla radioapparater när det inte fanns ett dugg vettigt att lyssna på. Men det var ju roligt att greja så... :)

Jag kan tänka mig att DAB tilltalade en del politiker då det innebär digitalisering. Det är ju nytt och jättebra eftersom det digitaliseras både högt och lågt överallt och då bara måste rundradio hänga med för att inte bli efter. Samma sak inom amatörradio där en del tycks tro att framtiden ligger i digitalisering och det vurmas över en massa nytt, Dstar, DMR, FT8 och liknande. Mycket tenderar att bli digitalisering som ett syfte i sig utan att fundera på om det egentligen tillför något alls. I fallet DAB kändes det extra uppenbart att det inte tillförde något alls. De flesta var nöjda med FM-ljudet, täckningen är god och RDS gjorde att man slapp ratta runt vid bilkörning och man får reda på vad man lyssnar på. "Du lyssnar på program ett - hur f-.n kan de veta det???" DAB kom nog också försent när annan digitalisering i form av internet och mobilnät tagit över.
 
En "Blänkare" från fordonsbranschen meddelade att elbilstillverkarna tydligen skippar AM-mottagare i nyare elbilar. Man kan ju ana att orsaken dels beror på att AM-intresset är under avtagande samtidigt som all switchad elektronik "ställer till det"...
 
Ja och digital mobiltelefon behöver ju inte ens en sändare.
Det är ju digitalt, dvs oändlig räckvidd, oavlyssningsbart och går utmärkt att debitera.

Ja många tror inte att en mobil är en radiosändare, en komradio helt enkelt.
De blir överraskade om jag kallar mobilen för radiotelefon.

Vad gäller FM rundradio, så funkar det alldeles utmärkt tycker jag.
Men det är oxo stor skillnad på de första FM mottagarna som kom.
Dagens gör skäl dels för namnet FM, del för hög känslighet och god ljudkvalitet.
RDS är perfekt, men i den nya radion i den nya bilen finns inte NEWS på RDS, med väl trafikmeddelanden.

SM4FPD
 
En "Blänkare" från fordonsbranschen meddelade att elbilstillverkarna tydligen skippar AM-mottagare i nyare elbilar. Man kan ju ana att orsaken dels beror på att AM-intresset är under avtagande samtidigt som all switchad elektronik "ställer till det"...
Hej!
I Saab 9-3 M/2003-> så fick vi stryka långvåg på grund av en-tråds kommunikationsbuss....
Några få bistra kommentarer om det saknade LV-bandet kom från främst England...
 
Gamla BC-rx upplevs ofta som väldigt trötta på FM. Kan bero på att ECC85 är slutkört. Radion funkar oftast med ett riktigt dåligt rör men känsligheten blir usel. Sedan sitter det i MF ofta(st) heptoddelen i ECH81 följt av ett EF89 (eller liknande) och det blir mycket bättre i mer påkostade apparater som har ytterligare ett EF89 i MF. Här hemma finns en gammal Philips "high fidelity"-tuner från slutet av 50-talet som jag upplever som riktigt bra. Den går tom hela vägen upp till 108 MHz. Däremot finns inget HF-steg på AM så spegelfrekvensundertryckningen på kortvåg lämnar som alla andra träradioapparater något att önska. Dvs är riktigt usel. Förmodligen förväntades man släppa det gamla och övergå till det nya fantastiska FM. Det finns dock en tregangad vridkonding för AM men den tredje delen används bara för LV och MV till någon koppling som ska förbättra undertryckningen något. Även en knapp för smal/bred MF i AM så någon tanke fanns nog att man fortfarande lyssnade något på AM.
 
DAB var ett rent "beställningsjobb" från den kommersiella radiobranschen.
Den såg sin chans att kunna prångla ut innehållslös och skrikig reklamradio
genom ännu flera kanaler.

Att "digitalt = modernt = bra" är ett mantra som upprepas till leda av våra politiker, vilka
med få undantag saknar varje teknisk förståelse även om de mest elementära samband.

Inom amatörradion tenderar man att helt bortse att riktig amatörradio, dvs Morsetelegrafi, med emissionen A1A per definition är digital;

1665651624251.png

1665651712284.png

1665651866509.png

Morsetelegrafi är precis lika "digitalt" som t.ex. FT-8, fast med skillnaden att trafikslaget kräver kunskaper och engagemang av sina utövare, vilket är själva orsaken till att saken blivit så "laddad" i debatten.

Ett bra knep att hålla nere energikostnaden på en AM-sändare är att sända med mycket låg modulationsgrad.

Modulatorn drar en synnerligen underordnad del av energikostnaden hos en AM-sändare även vid 100% programmodulering. Den "tumregel" som finns i "Taschenbuch der Hochfrequenztechnik" (tack, GXV...) säger att vid 100 % kontinuerlig talmodulering och 9 dB topp/medelvärdesförhållande så förbrukar en klass B-modulator mellan 7 och 10% av ineffekten till slutsteget, så om man upphör att modulera helt (emission N0N) sjunker energiförbrukningen med endast några procent.

100 % tonmodulerad AM medför en ökad förbrukning med dryga 50%.

SSB för "komradio" hade en kortvarig popularitet på västra halvklotet under början av 80-talet. Minns från CCIR Study Group 8A att en strid ström av rapporter presenterades om ACSSB-systemet. Men det blev aldrig något av de storskaliga implementeringar som man sett fram emot.
När amatörradion förlorade halva 220 MHz-bandet i USA till UPS komradio (United Parcel Service, inte avbrottsfri kraft...) så var den ursprungliga tanken att de skulle använda ACSSB, motiverat med frekvensekonomi men det fungerade inte som tänkt, och tog även mycket längre tid.

UPS valde därför ett Mobitex-liknande system vilket använde 900 MHz cellulärt spektrum.
Bandet hamnade sedan "för fäfot". Ett brittiskt företag tillverkade lite senare ACSSB-materiel för europeiska VHF-band under några år på 90-talet. Vet inte hur detta slutade.

Så kan det gå.
 
Bäst före datumet på AM-radio har passerats för länge sedan och vi blir de sista som haft den stora förmånen att få uppleva riktig radio med fading, störningar och interferenser.

Det pågår en stor omställning i hela världen mot ett heldigitaliserat samhälle där ett personligt digitalt ID kommer att stå i centrum. Med detta ID kan access till precis allt vi kan tänka oss och även till otänkbara saker ges liksom access kan begränsas om det finns skäl för det.

Det vore därför rimligt att anta att det som idag sänds via vanlig analog okrypterad radio (MV, KV, FM) efterhand kommer att ersättas med någon sorts digitalstreaming via 5G, 6G, 7G osv eller motsvarande infrastruktur som har mer eller mindre global täckning. Ett sådant system ger också regimen möjlighet att reglera såväl programinnehåll som vem som kan tillåtas få access till vad, på vilka villkor och till vilken kostnad. Ungefär som nuvarande betal-TV fungerar men betydligt mer sofistikerat och utstuderat.

Man kan väl tänka sig att ett antal informationskanaler blir fria och om inte obligatoriska att lyssna på så i alla fall lätt tillgängliga för oss alla helt utan kostnad.

Den som följer med händelseutvecklingen runt om i världen ser väl lika tydligt som jag vartåt det lutar. Det finns mycket positivt i detta men även en del uppenbara risker när ändamålsglidningen och kontrollbehoven tilltar. Den som lever får se om kristallkulan har rätt.Tills dess lyssnar vi vidare på raspig AM och brusig FM tycker jag. :)
 
Last edited:
Det vore därför rimligt att anta att det som idag sänds via vanlig analog okrypterad radio (MV, KV, FM) efterhand kommer att ersättas med någon sorts digitalstreaming via 5G, 6G, 7G
För ett par månader sedan deltog jag i ett seminarium om vilka krav som skulle komma att ställas på infrastrukturen för 6G och liknande. Där framfördes liknande tankar, med "fusion" av ett mycket stort antal olika informationsbärare.

Den "moderna människan" lever i ett informationsbrus som är av en intensitet som man inte kunde ens föreställa sig bara för en generation sedan.

Allt bygger numera på mycket korta responstider för att kunna fånga, i synnerhet yngres, extremt begränsade uppmärksamhetshorisont, och om man inte får omedelbar återkoppling så förfaller ämnet i stort sett på en gång. "Instant gratification generation"
har blivit sociologers namn på företeelsen.

Dock kan det inte påstås att vi som är lite bildade inte blivit varnade. I den märkvärdigt profetiska "1984" av George Orwell gjordes förutsägelsen att varje bostad i ett framtida dystopiskt England eller "Oceanien" skulle vara försedd med en "Telescreen" vilket skulle vara en dubbelriktad videokommunikationslänk, där regimen i den ena riktningen försåg massorna med underhållning varvat med propaganda, och med den andra övervakade dem.

"The telescreen received and transmitted simultaneously. Any sound that Winston made, above the level of a very low whisper, would be picked up by it, moreover, so long as he remained within the field of vision which the metal plaque commanded, he could be seen as well as heard. There was of course no way of knowing whether you were being watched at any given moment. How often, or on what system, the Thought Police plugged in on any individual wire was guesswork. It was even conceivable that they watched everybody all the time."

Den som inte orkar läsa skönlitteratur, men ändå vill ha en känsla av vad det handlar om, kan se Terry Gilliams mardrömslika film "Brazil" där handlingen är tydligt inspirerad av "1984".
 
Last edited:
"'We are the dead,’ he said.
‘We are the dead,’ echoed Julia dutifully.
‘You are the dead,’ said an iron voice behind them.
They sprang apart.
Winston’s entrails seemed to have turned into ice.
He could see the white all round the irises of Julia’s eyes. Her face had turned a milky yellow. The smear of rouge that was still on each cheekbone stood out sharply, almost as though unconnected with the skin beneath.
‘You are the dead,’ repeated the iron voice.
‘It was behind the picture,’ breathed Julia.
‘It was behind the picture,’ said the voice.
‘Remain exactly where you are.
Make no movement until you are ordered.
"
 
Dubbelplusbra citat :)

Men ontopic, jag försöker hålla koll på mina spår och förbereder mig för den dag nån letar upp något man glömt att msn sagt osv...
 
Bra sagt av en "DOUBLEPLUSGOOD DUCKSPEAKER"
Vi kan räkna med framgångsrika framtida karriärer i MINITRUE :cool:

Appendix till 1984 är en ganska fascinerande läsning, där de lingvistiska rötterna till NEWSPEAK reds ut. Man ser vilken bildad språkmänniska George Orwell var.

Man inser också hur hans egen karriär i det brittiska Informationsministeriet under kriget format hans världsbild. Dessutom förstår man hur språket i Tredje Riket totalt förändrades på bara 12 år.

En mycket läsvärd bok av lingvisten Victor Klemperer är "lingua Tertii imperii" eller
"Språket i Tredje Riket" som är en mycket initierad sammanfattning av hur språket togs som gisslan av nazisterna.

"Ord kan vara som mycket små arsenikdoser: de sväljs helt obemärkt, de tycks inte ha någon verkan men efter ett tag verkar giftet ändå"

”...allt i språket var tal, måste vara tilltal, tillrop agitation. Det fanns ingen stilistisk skillnad mellan premiärministerns tal och artiklar, varför hans artiklar också var så lätta att deklamera”. Tredje rikets språk betonade alltid det känslomässiga. ”Betoning av det känslomässiga" uppmuntras alltid av LTI – kopplingen till traditionen uppmuntras endast ibland.”

Med stor olust ser åtminstone jag kopplingen mellan Donald Trumps språkbruk och det ovanstående...

När det gäller "Inconvenient truths" så har jag sedan barndomen förbehållit mig rätten att hysa obekväma åsikter.
 
Last edited:
Back
Top