Rundradiobanden, kollat runt

SM4FPD

Well-Known Member
Jag kollade runt lite på rundradiobanden,
Och de lite högre frekvensområdena.
1350 - 13870, 15040 - 15800, 1748 - 18000, 18900 - 19020, 21450 - 21850 och 25670 - 26100 kHz AM
Hittade en!! station på 21 MHz faktiskt , länge sen det var aktivitet där. 26 MHz rundradio är tyst.
19 18 15 13 MHz finns det stn på, genemnsamt för alla BC band är att det finns mest Kinesiska rundariostationer.
Ofta mycket starka och med utmärkt ljud, ofta stor bandbredd 15 - 20 kHz.
En del Kineser har engelskspårkiga program.
Nyhterna innehåller som vanligt, som alltid statistik, exvis: "jordbruksproduktionen i Europa under januari har gått ner 76 %, medan jordbruksproduktionen i Kina under Augusti gick upp med 240 %". Så håller dom på hela tiden.
Man kan fråga sig vad de vill med alla denna rundradiosändning? Borde bidra till lägre CO2-utsläpp att sluta sända.
För övrigt är rundradiobanden nästan tysta, jämfört med hur det var förr.
Så när Kina inser att få lyssnar så lär det bli rätt tyst.

49 m bandet, 5900 - 6200 kHz är rätt fullt och liknar lite hur det var förr, men många KIna-stn ändå.
Dagtid låter han i Köpenhamn som återutsänder Radio Luxembung bra och strkt å 5970 kHz nutbart och nostalgirikt.
Senare på kvällarna kan man njuta av en Amerikansk domedagsprofet, eller vad katten han vill säga? på 5900 kHz +- lite. Han borde skaffa sig en modulator med lite mindre dist och kanske en kompressor.

Om man nu inte lyssnar på kommunjakten som verkligen har satt fart på de lägre amatörbandens aktivitet.
Roligt att höra alla röster man trodde hade ledsnat på amatörrdio.
De flsta har tydligen inte insett hur man ger rapporter, och vad första siffran betyder. repetera ditt QTH men du är 59.

SM4FPD
 
Hej!
För den som vill lyssna på CRI så ratta in 17490 kHz under förmiddagen, vanligtvis kanonstark.
Jag avstår från att betygssätta innehållet.
På kvällarna, i synnerhet under helgen så kan man lyssna på frekvenser strax över mellanvågen, gott om stationer från Nederländerna.
21 MHz har gått fint den senaste tiden, med 20 W till 28 m horisontell tråd så når man USA östkust med goda signalstyrkor, CW.
Dock inte så mycket trafik.
 
Saknar den kinesiska jammern Firedrake, den var väldigt aktiv för tio år sedan, den är nog fortfarande aktiv men jag har inte stött på den.
 
Om man nu inte lyssnar på kommunjakten som verkligen har satt fart på de lägre amatörbandens aktivitet.
Roligt att höra alla röster man trodde hade ledsnat på amatörrdio.
Vi är några stycken som kör ZL långa vägen på 60m på morgnarna. Nästan uteslutande FT8. I dag fick jag ett mejl där en ZL-station hade hört en SM6a ropa CQ på SSB på svenska på 5355 kHz. När jag kollade var det kommunjakten som var igång. Den hörs vida omkring.
 
Lyssnade in på 5355 kHz nu. EN hel del Kommunjakt men sedan så kom det på "något tut" två stn somv erkade köra något ARQ-protokoll.
Är 60 meter ett exklusivt amatörband? Vad / vem kör tutandet?
 
De flsta har tydligen inte insett hur man ger rapporter, och vad första siffran betyder. repetera ditt QTH men du är 59.
Hej Roy! Jag kände för att kommentera din rad om signalrapporter. Jag kör själv kommunjakten lite lätt och tycker mest det är jobbigt med andra signalrapporter än 59(9). Då måste jag gå in i loggen och ändra default som är just 59(9). Jag är ju fullständigt ointresserad av min signalstyrka hos en motstation ute i skogen någonstans! Det är kommunen som jag är ute efter! Jag kör på att alla är 59(9) om jag kan genomföra ett QSO. Men det finns säkert andra som tycker olika. 73 de Thomas SM6VVT
NO_FT8.jpg
FTDX.jpg
 
Lyssnade in på 5355 kHz nu. EN hel del Kommunjakt men sedan så kom det på "något tut" två stn somv erkade köra något ARQ-protokoll.
Är 60 meter ett exklusivt amatörband? Vad / vem kör tutandet?
60 m är amatörradio sekundärt. Fast trafik (främst militärer) är primäranvändare.
 
Jo det verkar vara vedertaget att man säger 59 till alla man har någon form av kontakt med, även vanliga tester.
Varför inte då ta bort mer än läsbarheten, eller bara kvittera utan kryptiska siffror.
Och SM6VVT jag har bara konstaterat hur det låter, och inte klagat.

Experimenterar man bygger en ny antenn, eller testar en reparerat en sändare, provar en mikrofon etc så är det för mig viktigt att veta hur jag hörs. Då är ju en standrdmetod för att rapportera rätt bra.
Men visst då kör jag inte tävling.....

Stridsflygarna gör sändningprov och då heter det bara "loud and clear", vi radioamatörer ställer "loud" med volymratten på mottagaren dock.....

Jag kan hålla med om att amatörradion borde förnyas, särsklit vad det gäller att mäta frekvens i meter.
Många nybörjare tycker det är konstigt, liksom löjliga koder med Q och siffror.
Och ser vi på 18 MHz amatörband så kallas det för 17 meter, men är i själva verket närmare 16 meter.
Rundradiobandet som förr kallades 16 meter ligger på 17480 - 1800 kHz dvs mer som 17 meter.
Varje kväll hör man en G station ropa CQ 160 top band, men han är ju på 150 meter och varför han säger top band vet ingen.

Varför använder man Q förkortningar? borde vara ute för minst 100 år sen tycke man, ja 50 år då.....
Enklare att säga jag sänder från Karlstad, eller jag bor i Karlstad.
För när det gäller Morse och andra telegrafimoder så sänder man ju numera inte ens namn sändningsplats eller en meningsfull rapport.

Så både det en och det andra borde förnyas, men det är svårt att lära gamla hundar sitta, och i synnerhet radioamatörer från många andra länder.

Hörde att man kör amatörrdio på 5364 kHz, dvs 2,5 kHz från bandkanten... de flesta sänder nära 3 kHz bandbredd. Dvs 300 - 2700 Hz USB band.
Jag har gnällt på de som kör test på 14350 kHz USB förr.

Nå tråden handlar lite om kortvågslyssning och vad man kan höra på HF utanför amatörbanden, och kanske skanna sig till i VHF och UHF områdena.

SM4FPD
 
Jag kan hålla med om att amatörradion borde förnyas, särsklit vad det gäller att mäta frekvens i meter.
Jag är glad att det inte anges i fot. Till exempel 66-fotsbandet. Eller 280-fotsbandet. Hur många meter är en dipol?
 
Vi som är riktiga radioamatörer och kör telegrafi använder ofta Q-förkortningar som QRK och QSA m.fl. i enlighet
med professionell praxis.
I dag är det få som förstår QSA/QSK......inte heller QSD som är väldigt brukligt i dag med tanke på alla med manipulatorer som de inte kan hantera. Jag får nog börja använda QLF? i de fall då jag skulle säga QSD.
 
"Repetera det sista telegram Ni sänt till mig"

Roland har tydligen gott minne...

En annan Q-kod som man kommer ihåg är QXS, men tror aldrig att jag hörde den använd "i luften".
 
Jo men vissa amatörer mäter frekvensen i meter, och dipolen i fot, eller är det Fot, Ft, FT, ft?
7 MHz bandet är c:a 42 m, BC bandet 7,5 MHz är 40 meter. Konstigt????
Ja Karl Arne, jag körde riktiga Morse kontakter en gång i tiden.
Idag lyckas jag inte hitta en radioamatör som kör "riktiga" radiokontakter med Q förkortningar.
Det enda man hör är 73, TU, och 5nn. Tyvärr försvinner motivationen att använda sina Morsekunskaper, sakta men säkert.
Flygarna använder en förkortning per telefoni, QNH, lufttrycket....

Finns nån Q-förkortning för nedblåst anenn tro??
QWC används ju ibland vid telefoni. = vänta jag måste gå på dass.

SM4FPD
 
Han (SM0AOM) skojar förståss, SM0ZTT,

I alla fall kan man hör en professionell Morsestation på 7508,8 kHz, en sk P-station.
Större delen av dygnet sänder han P, di dah dah ditt, tillfälle att hårdträna tecknet, skriv ner varje P.
Ibland kan det komma kompisar plus minus några hundra perioder, och köra andra eken. E förekommer även det flitigt.
Så låter en riktig och profesionll telegrafist.

SM4FPD
 
Han (SM0AOM) skojar förståss, SM0ZTT,

I alla fall kan man hör en professionell Morsestation på 7508,8 kHz, en sk P-station.
Större delen av dygnet sänder han P, di dah dah ditt, tillfälle att hårdträna tecknet, skriv ner varje P.
Ibland kan det komma kompisar plus minus några hundra perioder, och köra andra eken. E förekommer även det flitigt.
Så låter en riktig och profesionll telegrafist.

SM4FPD
;-) verkar åtminstone vara en fokuserad telegrafist. En F-station.
 
;-) verkar åtminstone vara en fokuserad telegrafist. En F-station.
Jag har faktiskt en fråga till alla mer eller mindre professionella telegrafister. Jag är ganska dålig på telegrafi. Men tycker att det är ett roligt sätt att kommunicera.
Vissa tecken sitter dock som en smäck snabbt. Det är de tecken som jag har ”översatt” till en fras med samma ljudmelodi. Exempelvis f, di-di-dah-dit, låter som frasen ”fy för fanken”. Tecknet v, di-di-di-dah, låter helt enkelt som ”detta är v”.
Frågan är ”: har ni likande fraser för några andra tecken?

Det här knepet lärde jag mig en gång i tiden av Ove, SM7KQ (sk) som verkligen var en professionell och synnerligen sympatisk telegrafist.
 
Tecknet v, di-di-di-dah, låter helt enkelt som ”detta är v”.
Frågan är ”: har ni likande fraser för några andra tecken?
Det förekom, minns en plansch från signalutbildningen i Armén där "ljudbilderna" avbildades.
Kommer just nu inte ihåg mer än sluttecknet @ ...-.- didididahdidah: "nu är det slut, hurra"
 
Back
Top