Rundstrålande + kabel (?)

Ozgood

Member
Hallå där!
Jag tänkte bygga mig en rundstrålande halv-dip att sätta på taket till min 2 metersstation. Frågan jag har att ställa är, vilken koax är bäst att använda till VHF signaler?
Jag har inte kört VHF så mycket så jag har mest erfarenhet av HF. Och det jag minns från amatörradiokursen är att RG58 inte ska vara så effektiv när det gäller att leda VHF. Är jag ute och cyklar?
Om ej, vilken kabel skulle ni rekommendera att jag använder?
Helst ingen miljonärskabel då såklart.

//SM4YZC

Max 5 meter RG-58 på 145 MHz är vad jag tycker är realistiskt.
Med en mini dB calculator, gratis hemladdad kan du se alla kablar vid önskad frekvens.
mini dB Calculator
3 dB är halva effekten kvar.....

När det gäller kabelförsluster är lifvet hårt.
Dessbättre är måttliga kabeltyper RG-58 och RG-213 inte särsklit dyra nuförtiden.
Och håller i 20 - 30 år så de är en bra investering för hobbyn.

de
SM4FPD

Eller enklare: Coax Attenuation Chart
Eftersom du tänker sätta upp en rundstrålande antenn, kanske det mest är frågan om att köra lite kanaltrafik på FM. Då kanske en och annan dB inte är så viktig. Ett prisvärt alternativ kan då vara en TV-koax av den tjockare modellen "RG-6". Visserligen 75 ohm, men billig och dämpar endast obetydligt mer än en tjock och dyr RG-213. En nackdel är att den inte är lödbar så man får göra en "sockerbitsövergång" till en RG-58 för att få på en kabelkontakt till riggen.

Hallå där!
Jag tänkte bygga mig en rundstrålande halv-dip att sätta på taket till min 2 metersstation. Frågan jag har att ställa är, vilken koax är bäst att använda till VHF signaler?
Jag har inte kört VHF så mycket så jag har mest erfarenhet av HF. Och det jag minns från amatörradiokursen är att RG58 inte ska vara så effektiv när det gäller att leda VHF. Är jag ute och cyklar?
Om ej, vilken kabel skulle ni rekommendera att jag använder?
Helst ingen miljonärskabel då såklart.

//SM4YZC
Du har rätt i att RG-58 dämpar signalen en hel del vid VHF men du kommer att komma underfund med att det inte spelar någon större praktisk roll.
Det som är viktigare är att din antenn är högt och fritt placerad.
Är den det så spelar inte 10-20 meter RG58 så stor roll för normalt bruk.

Med RG-58 kan man dessutom göra en enkel antenn om man skalar den ca 50 cm, drar skärmen tillbaka över kabeln och stoppar in det i ett glasfibermetspö från tex Biltema.
Se länk. 2 Meter Vertical Bazooka - Build A Vertical Bazooka from Coaxial Cable by VE3VDC

//Harry

Back