Russian DX Contest 2014

RM2D

Well-Known Member
En litet påminnelse om helgens stora begivenhet (för de som tycker om tester förstås...)

Russian DX Contest går på både SSB och CW mellan 1200 UTC lördagen den 15 mars och 1159 UTC söndagen den 16 mars.

Man kan välja antingen att köra enbart telegrafi eller foni, eller köra båda trafiksätten.

Alla stationer kan köras men mest poäng för ryska stationer.

Multipliers är länder och ryska oblast.

Regler: Rules - Russian DX Contest

Hemsida: News - Russian DX Contest

Hoppas vi hörs i RDXC!

73 de RM2D, Mats

QRV i RDXC som Multi Single från RM5A


PS En speciell plakett utdelas till den skandinaviska station som kör mest poäng i klassen Single Operator All Band Mixed. Se exempel från 2010 års RDXC då SM6NET vann plaketten: SM6NET.jpg
 
Last edited:
Vi hörs i testen Mats.
Kommer vara qrv som SI6W SOAB - LP mixed eller cw inte bestämt mig ännu.
 
Vi hörs på så många band som möjligt Christer. Conds har ju varit fantastiska på 10 så blir nog att börja där om inget oförväntat händer med SFI och A/K index.

Lycka till!

Mats
 
Det blir att börja med 10m. Håller fortfarande på att lära mig hantera min FT-2000 har inte blivit mycket radiotide sen jag köpte den.
Idag var projektet att göra lite antenn arbete. Påbörjan till ny vertikal i alla fall. Men nedtagningen av VHF antennerna sluta med en spik i foten så då var det färdig promenerat. Imorgon blir det att få stelkramps spruta. Ska se om jag kan få den laddad med koffein med så jag håller mig vaken dom 24 timmarna som testen är.

Lycka till så hörs vi på banden.
 
Kommer Krim att bli en ny OBLAST för multipliers idag?

Jaja, ironi och man ska inte blanda amatörradio och politik. Men jag måste säga att motivationen till att köra en rysk test idag är ganska exakt 0%.

Trevlig radiohelg.
/Kai
 
Jaja, ironi och man ska inte blanda amatörradio och politik. Men jag måste säga att motivationen till att köra en rysk test idag är ganska exakt 0%.
Jaha ja, inte blanda radio och politik skriver du och sedan gör du väl det så det brakar om det ;)

Körde några hundra qso på skoj mellan jobbet på lördag och söndag. Vet inte riktigt hur fördelningen är mellan Ryska och Ukrainska stationer i loggen. Men nog var det en jämrans massa Ukrainare som inte blandade ihop radio och politik. Dom sitter ju kanske lite närmare verkligheten ... men du vet nog bäst ändå ...

/J
 
Jaha ja, inte blanda radio och politik skriver du och sedan gör du väl det så det brakar om det ;)

Körde några hundra qso på skoj mellan jobbet på lördag och söndag. Vet inte riktigt hur fördelningen är mellan Ryska och Ukrainska stationer i loggen. Men nog var det en jämrans massa Ukrainare som inte blandade ihop radio och politik. Dom sitter ju kanske lite närmare verkligheten ... men du vet nog bäst ändå ...

/J

Varför skall det alltid bli så tykna svar och inlägg?
 
Ja, det är litet anmärkningsvärt att man inte ens i Sverige lärt sig att hobbyn är oberoende från vare sig religiösa och politiska ställningstaganden.

RM5A körde närmare 5000 QSO i testen och det fanns rejält med Ukraina i loggen även om det säkerligen saknades en och annan från västliga provinser (där oppositionen mot ryskt inflytande funnits redan sedan andra världskriget då västukrainska trupper marscherade sida vid sida med en annan ockupationsmakt - eller faktiskt hade egna divisioner till och med inom tvåställiga organisationer som svenskar inte ens vågar uttala namnet på.

I Ryssland och Ukraina har man lärt sig att leva med dumma politiker. I Sverige kanske mognaden inte utvecklats lika mycket och man höjer dem till skyarna - om de nu har rätt färg förstås.

Så se till och visa att amatörradio är en helt NEUTRAL hobby och håll fingrarna borta från att kladda ner hobbyn med politiska ställningstaganden och antydningar.

Radioamatörer i Ryssland har inte svurit ideologisk trohets- och lojalitetsed till den ryska politiska ledningen och vad den gör.

För övrigt var vi fem nationaliteter i vårt RM5A team (folk med rötter i Ryssland, Ukraina, Armenien, Litauen och Sverige). Vi hade i alla fall inga problem att fokusera på hobbyn till skillnad från något svenskt världssamvete på HAM.SE

73 de RM2D, Mats
 
Last edited:
"I Ryssland och Ukraina har man lärt sig att leva med dumma politiker. I Sverige kanske mognaden inte utvecklats lika mycket och man höjer dem till skyarna - om de nu har rätt färg förstås."

Jag hoppas att vi i Sverige aldrig lär oss att leva med dumma politiker!!!

73 Leif SM5KNV
 
Som jag tidigare uttryckte, amatörradio är inte hobbyn i vilket politik eller religion i någon form diskuteras. Den som har intresse att debatera politik med undertecknad får gärna göra det i privat epost, men inte publikt via ham.se
 
Back
Top