Rutor

SA5BNZ

Member
Hej

En rookiefråga: I contest spalterna i QTC står det Antal QSO, QSO-poäng, antal rutor och summa. Får inte matematiken att fungera, vilket beror på att jag inte vet vad ”rutor” är. Någon som kan förklara vad det är ? Står inget om det i Trafikhandboken vad jag kan se.

Mvh

//Lars
 
Börja med att googla Maidenhead locator så får du lite kött på benen. :) Sen får någon annan fylla på med regler för poängberäkning i tester.

SA6APZ
 
Börja med att googla Maidenhead locator så får du lite kött på benen. :) Sen får någon annan fylla på med regler för poängberäkning i tester.

SA6APZ

Hej Fredrik

Tack för webtipset, gissade på att rutor hade något med locator att göra men var inte säker.

Ser fram emot poängberäkningsförklaringen

Mvh
SA5BNZ, locator JO78uj
 
Hej Lars.
När jag kör en station i en ny ruta får jag 500 poäng, men kör jag ytterligare en station i samma ruta, t.ex. JO78 får jag inga bonus poäng, däremot 1 poäng per km i avståndet mellan mig och den nya stationen. Om Du och jag skulle köra ett test QSO på frekvenserna nedan får jag 213 (antal km mellan oss) + 500 = totalt 713 poäng.
Hos länken Du fick tidigare kan Du säkert hitta beräkningsprogrammet man laddar ner för att få fram avståndet mellan locatorerna (Radiodistance)

Poängberäkning är enligt REG 1 modell för frekvenser enligt nedan.
50, 144, 432 och 1296 MHz 1 poäng per påbörjad kilometer + 500 bonuspoäng för varje ny körd ruta under testen. OBS samma bonus på alla band.

Mellan JO78uj till JP80FG, som jag har, är det 213 km.

Lycka till // Thord
 
Lokator består av flera par tecken. I varje par är första tecken longitud och andra latitud. Lägsta värdet är i väster resp söder med början vid datumlinjen resp sydpolen. Första paret kallas fält. De är 20 x 10 grader stora AA - RR. Nästa par är ruta, som är 2 x 1 grad stora, 00 - 99. Tredje och normalt sista paret är rutan delad på 24, dvs 5 x 2,5 minuter aa - xx. y och z används inte. I våra trakter är fält ca 111 x 111 mil mil, ruta 11 x 11 mil och smårutorna ca 5 x 5 km.

Det finns fortsättning också, men det används nog bara ibland på mikrovågor. Det fortsätter med varannat par siffror respektive bokstäver.

För avståndsberäkning finns olika modeller, mer eller mindre exakta. Den som används i VHF-tester i Region 1 är sfärisk modell med 111,2 km per grad. Poäng i tester är oftast 1 poäng per påbörjad km, dvs avståndet i km, stryk decimalerna och addera 1. I NAC = NRAU activity contest har vi ofta rutbonus 500 poäng per ny ruta. Avsikten är att det ska vara lönsamt att leta stationer även i glesbefolkade riktningar. Totala poängen är summan av rutbonus och kilometerpoäng. Minsta poäng är alltså 501, ett QSO med grannen som har samma lokator. Thord missade NAC 28 MHz som har samma poäng och bonus. Mikrovågor har också samma bonus, men km-poängen multipliceras beroende på band.

Relaterat till detta är filformatet för VHF-loggarna, REG1TEST. Det finns beskrivet i VHF managers handbook kapitel 5.10. Hela boken finns som pdf på ssa hemsida: http://www.ssa.se/gdoc.php?id=669

Hälsningar /Jan
 
Om man läser i äldre QTC så kan man se att det var starka känslor ang. införandet av de "nya" rutsystemet. Systemet hånades av motståndarna som menade att det gav en överdriven stor noggrannhet som inte fyllde nån funktion. Debatten verkade nå samma våghöjd som D-star och Sub-tone-diskutionen tillsammans.
 
Funktionen man uppnår är att man får veta avståndet i km mellan två rutor/ stationer, mycket bra för poängberäkningen i VUSHF test sammanhang!
Hälsningar// Thord
 
RNA,

Debatten har inte slutat än. I torsdags fick jag en EU-lokator från en tysk i NAC28! Jag frågade efter Maidenhead loc? och fick då den. Tur jag varit med länge så jag kände igen den gamla. FI nånting var JN58 nånting.

/Jan
 
Bäst är att använda program som hanterar detta automagiskt.

Själv kör jag med N1MM, men den har en relativt hög inlärningströskel, men MÅNGA funktioner. Lite som Ham Radio de Luxe med andra ord. Har nog bara skrapat på 30-40% av alla funktioner och finesser. Men man lär sig hela tiden.

På VHF brukar man utbyta sex tecken för rutor och på HF fyra rutor, om det förekommer. Men för VHF så är det endast de fyra första tecknen som räknas som unik ruta.

Hoppas att jag inte förvirrat till diskussionen.

73 de Kai
 
Om man läser i äldre QTC så kan man se att det var starka känslor ang. införandet av de "nya" rutsystemet. Systemet hånades av motståndarna som menade att det gav en överdriven stor noggrannhet som inte fyllde nån funktion. Debatten verkade nå samma våghöjd som D-star och Sub-tone-diskutionen tillsammans.

Inte har väl radioamatörer någonsin satt sig emot uveckling och förändringar va?

Dom som hela tiden ska ligga i framkant av utvecklingen.

På 6M upplever jag ofta att man bara lämmnar dom fyra första, vilket jag kan tycka är väl grovt räknat (i mitt fall täcker det både finland och sverige och i KP08 och KP09 täcker det tre länder) om man vill veta ungefär avstånd.

Att sedan "rutor" räknas så är en annan sak.

Då kommer vi till den filosofiska frågan, vilken "ruta" täcker flest länder?
Fyra borde ju lätt rymmas, men fem då måste man nog söka lite och sex länder i en ruta, finns det ens?
 
Dom som hela tiden ska ligga i framkant av utvecklingen.

Inte då. Undantaget är bara om klausulen "det var bättre förr" faller i. :D

Egentligen är det ointressant vilka rutor som länderna täcker. Man räknar (normalt?) fält, rutor och länder. Tycker det ger en skaplig helhetsbild.

Sen att man i tester hittat på ett poängsystem är en annan sak.
 
Då kommer vi till den filosofiska frågan, vilken "ruta" täcker flest länder?
Fyra borde ju lätt rymmas, men fem då måste man nog söka lite och sex länder i en ruta, finns det ens?

Kul frågeställning!
Fyra:
JN86: Kroatien, Slovenien, Österrike och Ungern.
JN92: Bosnien, Montenegro, Albanien och Kroatien
Fem:
KN02: Albanien, Montenegro, Kosovo*, Serbien och Makedonien. Kosovo är erkänt av Sverige och ett 60-tal andra länder (minst) men har väl inget eget prefix ännu?

Fyra länder i en ruta finns i betydligt fler varianter än de jag hittade, men fem blir nog värre.
 
Kul frågeställning!
Fyra:
JN86: Kroatien, Slovenien, Österrike och Ungern.
JN92: Bosnien, Montenegro, Albanien och Kroatien
Fem:
KN02: Albanien, Montenegro, Kosovo*, Serbien och Makedonien. Kosovo är erkänt av Sverige och ett 60-tal andra länder (minst) men har väl inget eget prefix ännu?

Fyra länder i en ruta finns i betydligt fler varianter än de jag hittade, men fem blir nog värre.

Ja, det är ju inget som är livsviktigt att ta reda på, men en sån där kul värdelöst vetande grej.

Jag gick in på APRS.FI och letae upp landsgränser och skrev in dom fyra första, men hittade inte fler än du.

Hittar vi något kryss där sex eller fler länder möts i en ruta utlyser jag ett diplom för den som först kör alla sex länder i samma ruta :D

(diplomet läggs upp på nätet och man får skriva ut det själv)
 
Back
Top