RX-strul i IC-765

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
Min 765:a blir döv emellanåt, och får tillbaka "hörseln" när man knackar på volymratten. Detta uppträder som regel när den är kall. Har den stått på ett par timmar märks det inte så väl. 80m tycks vara känsligare.

Någon som har tips om var det är lämpligt att börja leta, eller rentav känner till problemet....Roy?

73 de Bjarne/SM7FBJ

Nej det är inget typiskt fel och det är nog 10 år sedan jag hade en på operationsbordet.
Men man får först fråga sig vad döv betyder?
Med några enkla frågor kanske vi man ringa in felet.

1. Total avsaknad av LF ljud? har du provat lurar eller anna högtalare?
2. Inget brus från HF delarna eller anennen, bara lF brus från MF, låter PBT låter det olika brus med trafiksätten?
3. Rör sig S-metern men inget hörs?
4. Dör oxo S-metern och kan mycekt starka sigs höras ex BC stationer
5. Går sändaren när den är "döv"
6. Påverkar det om na kopplar in respektiver ur antenntunern, man kan misstänka relän som kan glappa efter 20 år i drift.

Jag glömde ju att specificera mig...
Nejdå...ljud är det. men signalerna blir dämpade, mindre S-utslag. Sändaren går utmärkt. Det verkar vara dålig jord eller nåt. Radion blir alltså inte helt döv...utan bara med sämre hörsel. Jag märker ingen skillnad på de olika trafiksätten.

Bjarne

Om du inte märker skillnad på trafiksätten får vi leta felet i MF. Men kanske du menar att felet, med den döva mottagaren är lika på alla trafiksätt?
Prova att manövrera antenntuner och PTT i jakt på dåliga relän. relän i antenntuner kan vara glappa liksom PRE-amp relät.

Här är fyra uppgifter att göra tills i morgon:

1. Vrid flera ggr på PRE-AMP och Attenuator vredet, försiktigt så det inte "knackar" på radion. Relät i PREamp rör sig då och är det glappt kan den komma ibland då.

2. Nästa steg är reläna som kopplar in och ur antenntuner, tryck knappen flera ggr för att se om RX kommer ibland.

3. Sist provar du att trycka PTT flera ggr och se om den kommer sig ibland.

4. Man kan även koppla in antennen direkt till mottagaren, bak finns en bygel från RCA jackarna, RX in och RX antennen. sätt anennen i RX ant in, och se om felet finns kvar.
Då finns bara PREamp relät kvar i kretsen.

Jag bugar och tackar för tipsen Roy....ska strax sluta jobbet. Får titta på det i kväll, om jag hinner. Jag skriver ut dina söktips.

/Bjarne

Det verkar vara reläerna i tunern.....men jag måste testa mer. Riggen måste vara nystartad/kall.

Bjarne

Släng in den i Kylen elelr frysen. det kan man göra med lite mindre apparater hi hi. Den här är väl lite stor.
Ja prova lite mer, det kan vara lite klurigt då glappisar är svåra att säkert hitta. Men kan man upprepa effekten flera ggr så kommer man närmare en lösning.

Tänk på att antennen direkt till mottgaren i RCA jacken bak går förbi Tunern, och med antennen där så borde då inte felet finnas. Dvs ett sätt att bekräfta saken.

Det är reläerna i Tunern, men jag ska göra som du sa, inte kylen...men testa att koppla förbi tunern.

/Bjarne

Back