Ryssar på 28,065MHz FM

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
Är det rysk taxi som använder den här frekvensen (28,065/28,070MHz) eller är det vanliga pirater?
Det är oftast kvinnor som pratar. Jag har för mig att ämnet har varit till diskussion tidigare.
 
Undrar om det är några av de s.k. radioamatörerna som frekventerar 27.555 MHz som
surnar till på att ryska taxichaffisar använder VÅRAT frekvensband och anmäler det till PTS? :)
 
Hej!

Det är ryska taxistationer ända nere från nedre delen av 28 MHz upp till övre delen av 29 MHz. såg ett you tube klipp för några år sedan där en kille bad Olga att flytta på sig men hon tyckte att han skulle göra det....

Go away Olga! No you go away... blev svaret.
 
Är inte vårt 10m band exklusivt även i Ryssland eller bryr sig bara myndigheterna där om "brottslingar" som sjunger på fel ställe med fel text?
 
Allt som är "harmful interference" genemot en viss ledare råder det sällan "problem" med. Brevet är fö 2 år gammalt, störningarna har funnits i minst 10år. De inhemska sändaramatörerna borde ha bråkat tillräckligt för att få bort eländet tycker man.
 
Jag tycker det är jobbigt att ryssarna sänder med FM på 27,555 när alla andra vet att det är USB som gäller.
 
Jag tycker det är jobbigt att ryssarna sänder med FM på 27,555 när alla andra vet att det är USB som gäller.
Är det?
Vad jag förstår så är det en militär frekvens i Sverige. Dom brukar väl köra lite olika trafiksätt på sina frekvenser?
 
Jag tycker det är jobbigt att ryssarna sänder med FM på 27,555 när alla andra vet att det är USB som gäller.

Vilka alla tänker du på, alla som vet att de inte har där att göra, vare sig med USB eller något annat för den delen? Undantaget är de som har där att göra och som kör med det trafiksättet som de har fog/tillstånd för.

Då är det betydligt otrevligare med alla brummare och moderna hackspettar som ofta gör ett segment om 30 kHz obrukbart på olika amatörradioband som är exklusiva för amatörradiotrafik. Hände mig i dag på 15m efter att jag fått kontakt med en W-stn och skulle börja ett till synes trevligt QSO utan 5NN BTU.
 
Jag tycker det är illa att rysk taxi får göra som de gör. De verkar inte få några konsekvenser eftersom det har hållit på i många år. Det blir väl extra tydligt ett år som detta med solmaximum.

Jag håller även på med PR-radio och hela 27 MHz är just nu obrukbart då inte bara Ryssland går in med full kraft och kör över oss som kör 4 watt FM. I Turkiet har man så starka sändare att när de trycker på PTT som hoppar man högt i bilen likt James Bonds katapultstol. Extra jobbigt är den enformiga rösten på tanten som pratar ryska.

Ps. Jag lyssnar bara på 27,555 MHz. Skulle inte falla mig in och sända där. Vill man DX:a för rimliga pengar så rekommenderar jag 10-metersbandet. Ds.
 
Är det?
Vad jag förstår så är det en militär frekvens i Sverige. Dom brukar väl köra lite olika trafiksätt på sina frekvenser?

Jag tror vi "radiopratare" är lite miljöskadade och tänker att frekvenser till 99% eller bara används till kommunikation och att bara för att inte nån sänder så är frekvensen outnyttad. Många militära frekvenser eller system få inte ens använas i fredstid. Ett exempel på det kunde man se i TV-pragrammet "Hemliga Svenska Rum" för ett tag sedan. Det handlade om ett system för att störa ryssarnas flygnavigeringssystem. Stora skyltar som proklamerade att systemet inte fick gå i sändningsläge vid fred. Vad 27 MHz skulle användas till i ett skarpt läge kan man bara gissa. Radar? Tja, vem vet?
 
Ja, det märker man ju med jämna mellanrum att radar, det kör man lite där det passar.

Over the horizon radar funkar ju tydligen utmärkt på våra amatörband, och i krig skulle det inte bekymmra mig om den låg där, men nu körs ju Cypernradarn igång nu och då även i fredstid och det är ju surt...
 
Back
Top