S.k contestare

SM6VVG

Well-Known Member
Suttit och lyssnat lite på den s.k stora contesten som pågår för fullt. Sällan har jag hört så mycket felaktigheter nånsin innan.

CW-delen på bandsegmenten fullkommligt nedlusade med s.k SSB-contestare oftast körandes splitspeed. Hur står det igentligen till med regel och moral därvidlag? Hur reagerar berörda instanser på dom uppenbara brotten mot bandplanen? Det är ju inga andra än FUSKISAR!!
 
Hejsan,
Jo, har hört precis samma sak.
Är nog tyvärr inte mycket att göra något åt.
Vi får fortsätta att informera om IARU bandplaner och hoppas att man i alla fall undviker de frekvenser som är "skyddade", t.ex. 14.100, 21.150, etc. (fyrfrekvenser). Hörde en hel del aktivitet "spot on" 14.100 och även på CW QRP anropsfrekvensen 7.030.
Sorgligt men sant, men vi får nog stå ut med detta...

Det som förundrar mig är att dom får svar (nu senast en dansk) när dom ligger och ropar "CQ contest" på 7.030? Ingen borde väl leta efter en SSB station där ;-)

//Hasse
 
Är bara att konstatera att kunskapen är lika med NOLL! Tittade ett tag på diverse testers villkor och noterade att uttrycket "bör" användes flitigt i stället för "SKA". Detta även tester ihopknåpade av svenska amatörer? Naturligtvis ska begreppet "SKA" användas!!

Någon mer än jag som noterat att f.d östblocket är speciellt framträdande med SSB på CW-banden? S56?, Tjeckien, Ryssland.
 
Det borde inte alls vara svårt att stävja detta missbruk! Varje medlemsland i IARU utser en särskild "contest-watch". Denna "vakt" skall ha som uppgift att kontrollera att de regler som finns efterföljs. Olagliga effekter, som numera är legio, kan vara svåra att bevisa men överträdelser av bandplaner torde vara lätta att upptäcka. "Vakten" skickar sedan sina observationer till någon av IARU utsedd central där man sammanställer de observationer som gjorts varefter varje medlemsland plus arrangören av tävlingen får en utskrift. De deltagare som brutir mot bandplanen blir diskvalificerade och förslagsvis publicerar varje land förbrytarna i sina medlemsorgan.

På detta vis skulle man effektivt kunna få slut på ofoget med överträdelser av bandplanen. Finns viljan så går det. Frågan är om viljan finns.....

Det måste bli ett slut på tävlingsmänniskornas arroganta uppträdande. Vi som vill ägna helgen till rag-chew och dx-ande under "normala" förhållanden skall inte tvingas bort från banden bara därför att det finns ett antal individer som inte har ett minimum av vare sig hyfs eller civiliserat uppträdande!!

F.ö. borde det ligga i varje ordentlig och skötsam tävlingsdeltagares intresse att verka för att reglerna efterföljs. De som inte tävlar under lika villkor har mindre chans att få en plats i resultatslistan.
 
Last edited:
Hej alla,
Jovisst, IARU's regler och bandplan finns.
Det borde ligga i allas intresse att undvika dessa övertramp.
Argumentet man hör är; "det är bara en helg per år".
Tyvärr så är det väl inte "en" helg längre utan en rackarns massa helger.
Visst, de som gillar tester och tävlingar ska absolut få ha detta varje helg, men då får vi snart avsätta speciella testsegment för att "vanlig" trafik ska få plats på helgerna.
 
Här i Sverige är vi inte helt oskyldiga, mycket tyvärr!. En svensk conteststation hördes under hela testen på 3.795 Mhz. Jag har för mig att vanlig hyfs säger att man skall undvika 3.790 - 3.799 under alla omständigheter om man inte vill köra "normal" DX-trafik. Saken blir inte bättre av att den svenska stationen ägs av en medlem av SSAs högsta skikt.....
 
Det är contest av någon sort i princip varje helg.
Men enbart 2 ggr per år är det CQ WW. SSB siste helgen i October och en månad senare är det CW-testen som körs.
Jag har uppmärksammat debatten tidigare och tycker faktiskt att det enbart är vid de här stora testerna som bandplansgränserna körs över. Så de andra testerna tycker jag nog vi kan stryka i denna fråga.
Jag kan hålla med om att det fuskades en hel del med bandsegmentena. Flera SSB-stationer föll nedanför bandplansgränsen dock hörde jag inte en station på CW-segmentet, "bara" på digitalsegmentet. Många körde i DX segmenten på 80 och 40m men vid CQWW CW så kommer det även vara stationer som kör CW i i både RTTY och SSB segmentet.
CQWW är bara 4 gånger per år och hälften av dem är väldigt populära SSB och CW. Det innebär 2 helger på år. Andra helger brukar det vara fritt fram på antingen CW, digitala eller Phone för det brukar i princip bara vara en test som märks av.
Om den testen är på CW så kan man ju alltid köra RTTY eller SSB.
Om inte så skulle vara fallet så finns ju WARC och även 160m för det är sällan 160m är inkluderat i testerna.

Vad gäller att köra i DX segmenten så verkar det ju vara standard hos oss Svenskar att ligga och småprata i DX segmentet på 80m, om inte i phone så PSK31. På 40m så har ju tyskarna fått för sig att det är deras lokalsnackarband och ve den som avbryter, tilltalar dem på Engelska eller försöker påpeka att det är DX segment och ber dem flytta.

Att ha en kontrollant från varje land skulle nog bli lite väl mycket. trots allt så finns det ju många länder i en test som kanske bara har en aktiv station igång. Att ha några kontrollanter i varje kontinent för att kolla att rekomendationerna uppfylls borde ju isåfall vara upp till contestledaren.
Om inte annat så ser ju oftast contestledaren vilken QRG man har kört något i en test på. Det flesta har väl idag rigstyrning från datorn och ett loggprogram som håller reda automatiskt vilket band man är på. I allafall om man är contester, detta för att man inte ska logga på felband och fär att man ska ha en fungerande bandmap där man lätt ser nya multipliers och dupes.
Om contestleedningen finner det viktigt att IARUs rekomendationer följs så kan dom ju massa avdrag direkt i loggarna.

Tycker det inte är något att bråka om, det är 2st av 52 helger det handlar om och WARC-banden är fortfarande contestfria.

73 Magnus
 
Last edited:
"Tycker det inte är något att bråka om, det är 2st av 52 helger det handlar om och WARC-banden är fortfarande contestfria."

Väljer att enbart kommentera det sista stycket. Dom regler och förordningar som finns kvar efter "avregleringen" är inte speciellt många och det som finns är i princip bandplanen, effektgränserna är sedan länge struntade i. Idag är effekter på upp till 15-20 KW inte ovanligt. Bandplanen ger användaren en viss chans att hävda sig. Att strunta i den är lika med att strunta i dopningen i idrott.

Mvh Jan
 
"Jag kan hålla med om att det fuskades en hel del med bandsegmentena. Flera SSB-stationer föll nedanför bandplansgränsen dock hörde jag inte en station på CW-segmentet,"

Vet inte var du lyssnade men på 40 meter var HELA cw-delen PACKAD med SSB stationer. Likaså cw-delen på 160 meter plus då dx-fönstret på 80 meter.

Inget att bråka om? Jamen då skall vi inte ha någon bandplan alls!
 
Tycker att Magnus skrev ett så pass bra svar att jag inte behöver fylla i så mycket...
Sverige är inte ett stort contest-land som många andra är... Veckan före CQWW körde jag ganska mycket på 20 meter och nästan alla avslutade med SE Ya in the contest. Nu är det problem med dom största testerna och 40 Metersbandet, flera stationer än bandbredden klarar av.... Då blir inte jag direkt förvånad att stationer kryper ner på cw-segmentet eftersom det inte finns något olagligt i det. Jag har inte upplevt det som ett problem på andra band.

Många Svenska Ham´s ser contesters som ohyra, det verkar i många fall vara tradition i Sverige, vilket jag tycker är tråkigt. Samma personer tycker det är mycket trevligare att köra dx-expeditioner
i stället. Tack och lov är det oftast "duktiga" contesters ute på dessa expeditioner, annars skulle det snart vara omöjligt att genomföra med dagens diciplin på banden.

Att börja snacka om kontrollanter som DLZ sa gör att jag drar på smilbanden...
Jag har kört contest i 20 år.... jag har också sett att amatörradion har förändrats genom åren, men att tro vi skall kontrollera varandra och vara poliser är inte lösningen.

Amatörradio är en mycket trevlig hobby som gett mig väldigt mycket,
Men handen på hjärtat "varför består amatörradion i Sverige av så mycket Världsmästare som hela tiden vet bäst" vissa diskutioner är ju skrattretande i hur man "tjafsar" om vem som vet bäst

Ha en bra dag! 4PEL
Peter
 
Jag har med intresse läst ovanstående diskussion. Vad gäller CQs tester är det ju så, att CQ är en organisation som står utanför IARU och därför skiter fullständigt i bandplaner och annat nojs. Jag har tidigare bett dom att ta med i reglerna att bandplanerna skall följas, men vem är lilla jag i jämförelse med -
SMx-BigContester, livstidsmedlem i SSA, som talade om för mig för ett par år sedan att bandplanen "bara är en rekommendation" och alltså inget som han behöver följa. Nej, det är han förmodligen för stor för.
Jag försöker dessa CQ WW-helger att köra så mycket CW som möjligt ovanpå SSB-signalerna för att i möjligaste mån störa och trötta ut dom. Oftast har jag inte mycket att sätta emot dessa kw-giganter och är den som tröttnar först. Jag hade dock i söndags ett trevligt QSO med DK7FC, som var ute i samma ärende som jag. Om vi blev flera som gjorde samma sak, kunde vi kanske försvara "vårt" bandsegment bättre.
Kör mer CW!
73
Kurt / SM6BZE

PS: Hittade detta i min "textsamling".

DL7 SM7EQL på SM7 hemsida 2004-12-20.

Det fåtal ”eterns marodörer” som väljer att till varje pris trilskas med sina medamatörer genom att köra SSB på CW-delarna, lokaltrafik i DX-segmenten etc blir snabbt impopulära och hatade objekt – även om de enligt PTS Föreskrifter per definition inte bryter mot Föreskrifterna i lagens mening.
 
Last edited:
Att vara radioamatör är tydligen att vara kluven.

När det passar då är överenskomna regler bara rekommendationer. Bra att veta för framtiden. Den "hederskodex" som härstammar ur 20-talets dunkla historia, men som fortfarande lever, är också bara en rekommendation. Varför blir det då ett sånt himla väsen om någon anser att någon annan bryter mot dessa "heliga" budord? Varför är den ena rekommendationen viktigare och mer betydelsefull än den andra?

Till sist, den SM0:a som under hela testen befann sig på 3.795 Mhz brukar stuntals vara en ivrig skribent på HAM.se. Han har fortfarande valt att vara mol tyst. Det vore faktiskt klädsamt om han ville förklara sig.

SM7DLZ Hasse
www.radioshack.se
 
Jag vill påstå att detta problem med ssb stationer på cw delen på 40 meter under CQWW har funnits sålänge jag har haft cert.. och det är 22 år nu, tycker inte det blivit mer eller mindre.
Det är ju ändå "bara" några gånger per år.... Har ni lyssnat på dom verkliga problemen på banden???? Folk försöker med flit sabba ett rart dx!!! Detta är kanske nackdelen med dx-cluster.
Vissa vill påstå att det bara förekommer på ssb delen, men INTE, det är full kaos på CW delen oxo. Detta mina herrar är ett mycket tråkigare problem än att snacka hederkodex ett par helger per år!!!!

Att då göra som Kurt gör...... Försvara bandsegmentet med att köra över dom är ju skrattretande.... Jag vet inte om jag skall skratta eller gråta? Jag vill själv framföra att jag kör mera cw än ssb...
Hur man än vrider och vänder på det så görs inte detta övertramp av hederkodex för att jävlas.... Fast det är klart vi kan ju naturligtvis lösa det med krig!!!!! Jag lägger mig oxo här så får vi se vem som vinner...... FÖR JAG HAR JU RÄTT! Grattis!!!!!!!!!!!!!
Snälla försök att stävja dom riktiga hulliganfasonerna i stället!!!

Nej nu skall jag köra lite CW på 40 meter, jag har en ny antenn att testa som verkar funka bra... Skall gå ner i bandkant och lyssna efter DX, och skulle jag höra en Europe som ligger där och pratar med en annan Europe så skall jag minsan lägga mig där och ropa CQ DX för det skall inte köras lokaltrafik där....Eller hur Kurt?
//Peter
 
Last edited:
> Att börja snacka om kontrollanter som DLZ sa gör att jag drar på smilbanden...

Detta visar bara hur okunnig du är vad gäller de verkliga problemen. Att du har kört contest i 20 år är inget argument för någonting. Annat än möjligen då att du försöker läsa in att du därigenom skulle ha någonslags kompetens.

Jag har varit radioamatör i 43 år men använder inte det som något argument. Jag har också under mer än halva denna tid varit ett contesdjur. Dvs varit med i de flesta tävlingar som finns. Inte heller detta använder jag som ett argument för att inbilla någon att jag kan mer än det stora flertalet.

Vad jag däremot VET det är att man försökt på många sätt att stävja missbruket av våra bandplaner och skändligen misslyckats. Det bör, i detta läge, vara på tiden att man tar till hårdhandskarna istället för att vika sig för dem som ger blanka den i överenskomna regler.

< Jag vill påstå att detta problem med ssb stationer på cw delen på 40 meter under CQWW har funnits sålänge jag har haft cert..

Jaha, och? Skall det vara någonslags ursäkt och förklaring till varför det är som det är? Vad har DU, med din lååånga erfarenhet gjort för att motarbeta missbruket??

< Att då göra som Kurt gör......

Borde du inte gråta istället när du hör allt missbruk? Naturligtvis skall man påtala om någon europe missbrukar bandkanten! Genom att, som du tror, göra dig lustig över Kurts mycket kloka reflektioner borde du se verkligheten som den är och agera därefter. Navelskådning tjänar ingen på. Allra minst du själv!

SM7DLZ - Hasse
www.radioshack.se
 
Det är just det som är grejjen! jag har gråtit över mycket i utvecklingen på banden de senaste åren..
Det är just det jag vill belysa... Fokusera på det istället och inte något som inträffar ett par gånger per år....
 
OK! Snälla DLZ.... läs.... nu .... sakta.... så.... du.... förstår .... och.... tolkar .... det .... rätt.... , och.... inte.... som.... du .... vill.... tolka.... det.... ........


DLZ Skrev: Detta visar bara hur okunnig du är vad gäller de verkliga problemen. Att du har kört contest i 20 år är inget argument för någonting. Annat än möjligen då att du försöker läsa in att du därigenom skulle ha någonslags kompetens.
Snälla Hasse! Var i min text försöker jag framhäva min kompetens.... Jag skriver bara hur jag upplever dessa stora contests i dag kontra 20 år sedan.... Om du ändå tolkar det på ditt vis är det i dags att låta någon annan tolka åt dig!


DLZ Skrev:
Jag har varit radioamatör i 43 år men använder inte det som något argument. Jag har också under mer än halva denna tid varit ett contesdjur. Dvs varit med i de flesta tävlingar som finns. Inte heller detta använder jag som ett argument för att inbilla någon att jag kan mer än det stora flertalet.


Förklara för mig hur du kan tolka att jag försöker inbilla folk att jag kan mer än det stora flertalet??
Du skriver att du varit ett contestdjur!!!!!! Ja!!! Ta bort contest och jag tror dig!

DLZ Skrev:
Vad jag däremot VET det är att man försökt på många sätt att stävja missbruket av våra bandplaner och skändligen misslyckats. Det bör, i detta läge, vara på tiden att man tar till hårdhandskarna istället för att vika sig för dem som ger blanka den i överenskomna regler.


Visst ta i med hårdhandskarna du!
Jag har insett detta problem själv så som så många andra!!!! Jag skall dock påtala att jag inte själv lägger mig på cw-delen och ropar, men jag har förståelse för hur folk resonerar eftersom det inte är olagligt, men bryter mot hederskodex!
Jag tycker inte själv det är snyggt när folk kör där, men istället för att pissa in mitt revir och visa mina "rättigheter" på olika sätt, ser jag detta problem genom fingrarna, eftersom jag vet att detta är bara ett par gånger per år.
Jag har aldrig upplevt problemet på mindre tester.....
Jag tycker det finns så mycket större problem på banden nu som retar mig till vansinne!
T.ex folk som avsiktligen försöker förstöra för andra.
Då räcker det inte ensa att Qsy till ett Warc band.
Folk med otroligt dålig trafikdiciplin, som inte ens kan grunderna i hur man beter sig i olika situationer.
Detta tycker jag är mycket jobbigare än folk som ligger utanför en rekomenderad bandplan ett par gånger per år p.g.a att bandbredden inte räcker till. (Nej jag tycker inte det är OK! men jag förstår)

Hasse! Jag förstår att du är 60 år med mycket erfarenhet, själv är jag ju en spoling i dina ögon, bara 40, men jag har insett efter att ha läst dina inlägg bakåt i tiden och undrar?Finns det mycket bitterhet hos dig.
Jag har inte hitta många possitiva inlägg från din sida (om än något) Varför?
Jag har däremot förstått att du tycker det var bättre förr!!!!!
Vet du varför Hasse? Jo för ju äldre man blir ju mera "förr" finns det.... :p
 
Last edited:
Jag tycker det är en typ av fusk att inte följa bandplanerna. Åtminstone som medlem i SSA har man förbundit sig att följa vissa regler t ex "Medlem är skyldig att följa gällande stadgar, fattade beslut samt de regler som styrelsen och den internationella amatörradiounionen, IARU, beslutat om och som regelbundet publiceras i QTC".

Tidigare om åren körde jag mycket tester men då var det reglerat av myndigheten var man fick köra olika trafikslag. Då var det ingen som kom på tanken att köra SSB på CW-delen. Skillnaden idag är att det är vi själva som får skapa regler så vi kan samexistera på banden och det organ vi har, bra eller dåligt, är IARU.

Problemet är att en SSB-station ockuperar minst 3-4 kHz med dom utrustningar och inställningar som är legio. Det går att köra minst 6 CW-QSO utan problem på samma bandbredd. I helgen försökte jag köra DX på 40 men när jag lyssnade var 7000 - 7010 fyllt av SSB-splatter och det är inte bara här vi har problemet. Talade med en ZL och han sa att det är samma sak där och visst har det blivit värre år för år. Sak samma på 160. Det är inte heller så stort problem om det är "något som inträffar ett par gånger per år". Kan man strunta i rekommendationerna ett par gånger per år kan man väl strunta i dom när som helst och snart har vi CW-delarna förstörda av SSB-splatter.

Tidigare år har jag bett arrangerande organisationer att införa i reglerna att man ska följa IARU-rekommendationerna men det har man avvisat utan motivering.

73, Roland SM0BRF
 
< Du skriver att du varit ett contestdjur!!!!!! Ja!!! Ta bort contest och jag tror dig!

Jag diskuterar gärna bandplaner och andra rekommendationer, MEN, och det är ett stort men, inte med -PEL. Han kan inte hålla sig till sak.
 
Roland -BRF sammanfattar på ett utmärkt sätt det jag sagt tidigare. Varför har vi regler om de inte följs? De flesta av oss förstår exakt vad som kommer att hända framöver om ingenting görs nu. Våra bandplaner kommer helt att gå upp i rök och då kan vi fråga oss vad i herrans namn skall vi ha IARU till?? Vi kommer också att få uppleva ett intrång på samtliga cw-delar av våra band även utanför tävlingstid. Detta ofog har redan visat sig på 40-meter.

Argumentet "det händer bara ett par gånger om året" håller inte. Använd detta argument i andra sammanhang. Fortkörning med bil, misshandel av hustru, supande på jobbet etc. och bilden kanske blir klarare?

Visst, det finns en hel del annat ofog på banden. MEN, det ena ursäktar inte det andra!
 
Bra Hasse att du inte svarar :eek:
Jag beskriver hur jag upplevt contests under 20 år och DLZ gillar inte det, då blir det personliga påhopp om att jag försöker vara duktig!!!!
Varför? Om man inte kan argumentera i sak måste man då som DLZ gör, försöka idiotförklara personen.
Är det relevant att jämföra contest med att spöa tanten, köra rattfull ,supa på jobbet?
DLZ måste förstå att det är olagligt att slå sin hustru, köra rattfull etc.
Det är inte OLAGLIGT att kör på cw-delen! Du måste väl ändå förstå att hederkodex och lag inte är samma sak!

Jag skulle själv inte ha något emot att det i test-reglerna blev infört att man blir diskad om man kör utanför SSB delen. Detta borde framföras till respektive organisation som är ansvarig för testen istället för att KRIGA PÅ BANDEN.

När jag skrev mitt inlägg, byggde det mycket på att det i mitt tycke finns så mycket värre övertramp på banden. Varför inte lägga energi på att få bort hulliganerna??? Lyssna på banden hur det låter!!!!!!

En sak är ju uppenbart, det är att det är mer trafik på ssb och mindre på cw-delen nu förtiden.
Kommer då CW delen att minskas? Det går ju många cw stationer på en SSB. Jag hoppas inte det är fallet. Hur skall vi försvara våran CW del då?
Personligen var jag emot att ta bort CW-kravet, bara för att jag tycker så mycket om cw själv och vet att om jag inte behövt lära mig hade jag aldrig kunnat cw idag.
Jag kanske har fel i att cw-provet skulle varit kvar, för vi behöver nya amatörer men jag tror tyvärr att cw entusiasterna kommer få det jobbigt om ytterligare 20 år.
Jag hoppas jag har fel.

//Peter
 
Last edited:
Back
Top