S-match enligt PA0FRI

RNA: Om det känns jobbigt att läsa, finns ju fler trådar att ta del av. Det som diskuteras här handlar egentligen inte om balansvillkor, utan om verkningssättet hos en avstämmare!

73/Lasse

Jag tror du missförstår mig. Känns inte jobbigt att läsa i tråden och inget negativt om tråden i sig. Men jag tänkte att det kunde vara intressant att höra om alternativet att inte gå omvägen via obalanserat. Jag tror jag bara en gång sett ett slutsteg, ett push-pull-steg med rör, som vart balanserat, men i de fallet satte de ändå en balun till obalanserat i slutet.
 
AOM skrev; "Transformatorn är däremot varken powersplitter eller fasvändare, eftersom den cirkulerande strömmen genom en resonanskrets alla delar måste vara i fas. Skulle en halva av transformatorn vara i motfas med den andra så blir det omöjligt att mata in effekt i anordningen, eftersom strömmarna då kommer att sträva efter att ta ut varandra."
----

Låter rimligt men i inlägg 29 så ser det ut som om transformatorn i det mittersta schemat delats i två separata transformatorer i det högre men att ena trafons primär kastats om. Tänker jag fel?

Edit: Hmmm, ser nu att det nog bara är 50 ohms matningen som flyttats in till centrum för att få bättre balans kanske? Rittekniskt förvillande...

/Bengt
 
Last edited:
På ritningen går det inte att se polariteten hos transformatorerna.

Dock är det så att strömmen genom en sluten resonanskrets vid resonansfrekvensen är i fas, eftersom kapacitansen ger en fasvridning - 90 grader och induktansen + 90 grader. Nettofasskiftet blir då = 0, vilket är en av definitionerna av resonans.

Skulle man försöka sig på att mata den ena transformatorhalvan med 180 grader fasskift blir resultanten av matningsströmmen = 0 om transformatorerna är exakt lika utformade.

Jämför med det som händer när man seriekopplar två glödströmslindningar.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Det är högintressant att försöka bena ut hur S-Matchen egentligen arbetar.

Jag håller med.
Jag slängde ut frågan tidigare - kan ingen av er kunniga (t ex Karl-Arne) ta kontakt med PA0FRI och reda ut saken?
Vore toppen.
// Åke
 
>>>Jämför med det som händer när man seriekopplar två glödströmslindningar.
----

Jag ritade om det högra schemat på mitt sätt att rita och ser nu hur transformatorerna är kopplade. Tack för klargörandet!

/Bengt
 
Lite längre ner i sin artikel har PA0FRI angett transformatorernas (vi tänker oss 2 st separata) respektive faslägen. Enl bifogad bild.

Vad jag kan förstå, styrker det min tes, men kanske är det så att även han tänker fel...

73/Lasse
 

Attachments

  • s-match_fas2.GIF
    s-match_fas2.GIF
    3,8 KB · Views: 259
Åke,

Min uppfattning om PA0FRI är att han är "en riktig radioamatör", som är mer intresserad av ATT hans grejor fungerar än HUR de fungerar, även om han naturligtvis alltid funderar över hur han kan förbättra dem. Han är en praktiskt lagd man, som ständigt är sysselsatt med verkliga experiment av olika slag, vilket framgår av hans hemsidor. Om han t ex hade gjort datorsimuleringar, så skulle han ha publicerat dem.

En de luxe-version av S-matchen tillverkas f ö (på beställning) av PA0LL
LL-Tuners

Gör som PA0FRI: Experimentera mera!

Groetjes,
Kjell, SM6CPI - PB3SM
 
Lite längre ner i sin artikel har PA0FRI angett transformatorernas (vi tänker oss 2 st separata) respektive faslägen. Enl bifogad bild.

Vad jag kan förstå, styrker det min tes, men kanske är det så att även han tänker fel...

73/Lasse

Som det är ritat är sekundärlindningarna i medfas. dvs om man använder konventionen att ström går in i änden med en "prick" och att primärlindningarna är seriekopplade på samma sätt.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Som det är ritat är sekundärlindningarna i medfas. dvs om man använder konventionen att ström går in i änden med en "prick" och att primärlindningarna är seriekopplade på samma sätt.

Jag får en känsla av att vi (troligen mest jag) drabbats av begreppsförvirring när vi egentligen menar samma sak. Då min strävan är att förstå, inte att argumentera emot, vill jag åter igen knyta an till PA0FRI's bild där faslägen i transformatorerna visas.

När den vänstra övre primäranslutningen är positiv, måste rimligtvis den nedre vänstra primär anslutningen vara negativ. Det är det jag tolkar när jag säger att primärlindningarna i respektive transformator är 180 grader ur fas, i förhållande till varandra. Detta fasläge överförs sedan till sekundär lindningarna, som i sin tur matar resonanskretsen (resonanskretsarna).

Jag menar att om så inte vore fallet skulle ingen ström kunna flyta i resonanskretsen, då strömmarna isåfall blir motriktade, möts på mitten och tar kål på varandra! :)

73/Lasse
 

Attachments

  • s-match_fas2.GIF
    s-match_fas2.GIF
    3,8 KB · Views: 257
BDZ DE EQL

Jag undrar om vi inte låter oss vilseledas av hur de olika schemana ritats. Prova att rita om schemat enligt mittersta bilden i ditt inlägg 29.

Vad är egentligen den stora skillnaden mellan det mittersta och det högra schemat?

Utvecklingen från det vänstra till det mittersta schemat ser man tydligt men sedan blir det faktiskt onödigt otydligt. Jag har inte uppmärksammat detta tidigare och har nog fått för mig att det ändå var något mer mystiskt med kopplingen än det i själva verket är.

Eller vad?

/Bengt
 
EQL DE BDZ

Mmm... jag kan inte heller se någon elektrisk skillnad mellan mittersta och högra schemat. Men DET förändrar väl inte mitt resonemang?

73/Lasse
 
Bygge av S-Match i QRO-utförande

Påbörjat! Någon fler?

73/Lasse
 

Attachments

  • S-Match_BDZ_web.JPG
    S-Match_BDZ_web.JPG
    86,5 KB · Views: 138
Hej Bjarne!
Jag har tänkt att använda 2 st stackade T225-A2, för effekttålighetens skull...

73/Lasse
 
2 st Amidon T200 blev det, då det var vad som fanns i junkboxen. En annan fördel med att stacka 2 kärnor, är man bara behöver linda hälften så många varv!

Kontrollmätning av induktansen visar 2,8uH för den större lindningen och 1,4uH för de två mindre(8vv resp 4vv). C:a 3uH säger PA0FRI att den större lindningen ska vara, så det får väl duga.

73/Lasse
 

Attachments

  • S-match_T200x2_web.JPG
    S-match_T200x2_web.JPG
    90,3 KB · Views: 175
Gu Måran!
Snyggt Lasse!
I Västerås finns en ham som satt i gång att bygga om en Harris automattuner som han köpt på loppisen i E-tuna. Det är ett stort kraffullt vattentätt L-filter som han bygger om till en s-match. Han kommer att den på balkongen och fjärrstyra den.
Tore
 
Gu måran!

Jag har även en tanke om att i fas 2 (!) av projektet försöka ordna automattuning med lämplig stegmotorstyrning och detektor. Stegmotor sitter redan i det byggblock jag använder (från CT1000).

EQL: Jag håller med dig att PA0FRI's schema är onödigt tillkrånglat och det är lite svårt att förstå anledningen. Så här vill jag rita upp kopplingen:

73/Lasse
 

Attachments

  • S-match_drw.jpg
    S-match_drw.jpg
    96,2 KB · Views: 99
Just precis Lasse. Nu ser det ju ut som en "vanlig 2 x 6,3 V glödtrafo" och det framgår klart och tydligt hur lindningarna är kopplade. Men primären är väl även den uppdelad i två separata lindningar som seriekopplats. Sedan kan man välja att mata in signalen antingen som du gör i schemat eller i mellan de båda lindningarna där de yttersta anslutningarna kopplats samman.

Som sagt, varför har PA0FRI ritat sitt schema så himla tillkrånglat som han gjort?

När du byggt klart din S-match så får du mäta upp förlusterna med hjälp av den indirekta metoden vid olika impedanser. Jag skall själv labba lite med mätmetoden på dels min hembyggda matchbox, dels en liten MFJ som står här på hyllan.

/Bengt
 
Jag tror PA0FRI gjort sitt "krångliga" schema, med de olikfärgade lindningarna, för att åskådliggöra hur toroiden ska lindas. Kompletterat med toroidlindningsbilderna blir det ju "solklart"! :)
 
Har hittat ett stycke T-200-2 i junkboxen. Kanske väl lite för 1 kW. Någon som har för många?
 
Back
Top