SA0AZT - Online Grey Line Map

SA0AZT

Well-Known Member
Hejsan,

Då mina DX ökar och mer och mer information om när/var/hur solen går upp runt om i världen börjar bli intressant så kände jag att det skulle vara kul med ett program som kan visa mig just det, dock så är det antigen ett program som kostar pengar eller så känns det problematiskt att få det att visas på det sätt jag vill.. Så jag bestämde mig för att bygga en egen variant som kan användas överallt, direkt i webbläsaren!

Sidan är baserad på Google Maps API och ett open-source script som hämtar och räknar ut positionen av solen och vart skuggan ligger över jorden. Den är väldigt lätt men ändå så effektiv. Jag hoppas ni finner den lika användbar som jag och ser gärna att ni kommer med tips och tricks för kommande uppdateringar!

Länk: SA0AZT - Grey Line Map

73 de SA0AZT
 
Mattias, trevligt att kunna se var solen är uppe. Var går gränsen mellan de tre områdena: ljust, mellan och natt? Vad har solen för elevation (vinkel i förhållande till horisonten) i skiljelinjerna?
 
Snyggt jobbat.
Kolla gärna på div. satellitspårningsprogram som brukar rita detta samt även solens och månens läge och fas.
73 Göran
 
Back
Top