SA0BLI säger Hej!

SA0BLI

Well-Known Member
Ny på Forumet.
Har pysslat med DX-ing och mellanvågen sedan många år.
QTH på Runsahalvön, i Upplands Väsby, Stockholm.

Som radiolyssnare och amatör, när jag läser olika forum, uppskattar jag det vänliga och proffessionela utbytet med andra likasinnade hobbyister.

Mina intressesområden är båtankare, high-end solid state riggar, svaga signaler och debatten runt signalunderrättelsetjänst.

73 DE SA0BLI
 
Välkommen.

High-end, låter som dyra japanriggar. Kör själv med en Elecraft K3. Inte lika dyra, men definitivt bra på svaga signaler. Och har kombinerat det med en RFSpace SDR-14 för spektrumanalys och signalupptäckt. Så lite signalspaningsaktigt är det. Och jag antar att du menar SIGINT kopplad till radiosignaler och inte dagens damsugning av internettrafiken?

73 de Kai/SM0RCL
 
Nja, jag är nog mest intresserad av högklassig US surplus, ex Harris, Watkins Johnsson osv. Det behöver inte bli dyrt, och det är väl tilltaget och "rejält" i uppbyggnaden.

Beträffande SIGINT så är jag enbart intresserad av kopplingen till radiosignaler. Dagens dammsugning av internettrafiken ligger utanför mitt fokus.

73 Fredrik/SA0BLI
 
Hehe. Harris. Jodå, alla säger att Harris är grejen. Dock så är jag inte lika imponerad. Tyvärr så tar en del företag bra betalt för att de målar burkar gröna och det går att duscha dem. Vi har ett flertal Harris radioapparater i organisationen som jag stöttar. Och jag kan ärligt säga att de är definitivt inte mer känsliga än de bättre amatörradiostationerna. Men det är överdimensionerat och tungt, det kan jag hålla med om. Vi har varianter med 1kW slutsteg till.

Men visst, kan du hitta en Harris som surplus så är det inte dåliga prylar. Deras främsta tillgång är integrerade krypteringssystem, men det har man ju inte så stor nytta av som amatör. Plus att om du hittar surplus, så är nog kryptomodulerna bortplockade.

SIGINT är riktigt kul. Kan rekommendera SDR-14 som övningsradio. Det är med programvara som man kan få till alla roliga finesser. Själv funderar jag på hur man skulle kunna automatbevaka fyrar från 10m och upp till 2m, så att man får koll på konditionerna för banden. Kan vara en intressant utmaning.

73 de Kai
 
Har själv haft funderingar åt det hållet (automatbevakning av conditioner) med hjälp av fyrar. Programvaran skulle sen med hjälp av en rapportgenerator automatisk indexera och rapportera konditioner genom ett webgränssnitt. Fullt genomförbart men kräver en genomtänkt signalinsamling = bra antenner och kanske multipla antennsiter. Plus en ansenlig mängd arbetstimmar.

Betr. Harris 70/80/90-talsburkar så ser väl jag mest styrkan i den goda hanteringan av telefoni- , cw- och storsignaler. Egenskaper som jag antar var utslagsgivande för förmågan upprätthålla taktiska HF förbindelser.

73 de Fredrik
 
Man ska nog signalspana efter fyrar med sina vanliga antenner som man kör med. Blir enkelt att växla till tranceivern då ;) Man vill ju köra roliga stationer också.

För taktisk HF radio är det vanligaste kravet idag att man kan hantera störningar på ett bra sätt. Idag så betyder det frekvenshopp och datamoder. Förr så var det enklare, men med dagens SIGINT utrustning så är det mycket svårt att gömma sig med gamla radiosystem. Men du har rätt, Harris äldre radio är bra för telefoni och CW. Faktiskt så har några förband fortfarande CW högt uppe på agendan. Men mer om detta vid annat tillfälle.

73 de Kai
 
Appropå konditiosbevakning: Faros kan man använda för högre kortvågsband. WSPR kan ju vara kul också.
 
Back
Top