SA0BTZ - Erik Zalitis

SA0EZS

Well-Known Member
Godagens!

En presentation var det ja.

Har hållt på med citizen band (PR-radio) ett tag, men bestämde mig för att bli radioamatör 2009. Det kom dock av sig på grund av diverse tekniska orsaker. I mars 2011 kopplade jag upp min CB-radio och hörde att det var aktivitet på kanal 20 på 11-meter. Jag surfade senare samma dag in på 27mhz.se och såg att Pristo höll en amatörradioutbildning. På den vägen är det och nu är jag återigen på gång med amatör- och privatradio. I april 2011 fick jag mitt amatörradiocert.

Finns oftast på 145.725 (r5). Passar även 145.450 MHz. Kör kortvåg så ofta jag kan, men från mitt QTH är jag tyvärr begränsad till 15-10 meter för sändning. Har därför en vana att sända 80-meter från närbelägna skogsbryn eller landstället. :)

Hyggligt händig med en lödkolv och bygger diverse enkla konstruktioner för att få radioburkarna att fungera enhetligt vad det gäller ljudöverföringen och PC-styrningen i schacket.

Driver sedan hösten 2012 även en fill-in digipeater för sydvästra Stockholm. SA0BTZ-1 fill-in APRS-Digipeater.

Mitt "Shack"
Datorstyrningen (En PC nettop) är "gömd" i konstruktionen och nås lättast via en annan dator kopplad till det interna nätverket. På så sätt har jag en stor fri yta arbeta på och kan även köra riggen någon annanstans ifrån. Mer information här.

Mars 2012:


Juni 2011:


Maj 2011:


April 2011:


Utrustning: Yaesu 817ND, Yaesu 950E, Yaesu 450D, Yaesu 857D, Yaesu FT-757 GXII, RadioShack Pro 74 (scanner), AnyTone 588, Unica UR-2A :) och en Yaesu VX8-DE.
Antenner: Två kortade baspinnar och en hemgjord dipol med usel placering då jag inte har en balkong. Har även två hembyggda dipoler för att köra 80-meter respektive 10-meter från "fältet". Dessa fungerar klockrent.

QTH: ett hus på ett berg i "norra" Aspudden, Södra Stockholm.

Mer prylar kommer, för ännu är den radioamatör/privatbandare inte född som inte samlar på sig radios. :)

Det var allt för nu.

73 de SA0BTZ
 
Last edited:
Hej Erik. Välkommen hit och till en kul hobby!
Själv hade jag ännu större tidshopp.
Höll på med PR-radio i tonåren på sent 70-tal.
Sedan dröjde det ända till 2010 innan jag satte igång igen.
Dock ej med PR-radio, jag hoppade på telegrafi istället.
Byggde en app för iPhone/iPad för att lära mig morse.
Nu kör jag enbart telegrafi på 10-80m, fantastiskt kul! :)
// Åke
 
Hej Erik. Välkommen hit och till en kul hobby!
Själv hade jag ännu större tidshopp.
Höll på med PR-radio i tonåren på sent 70-tal.
Sedan dröjde det ända till 2010 innan jag satte igång igen.
Dock ej med PR-radio, jag hoppade på telegrafi istället.
Byggde en app för iPhone/iPad för att lära mig morse.
Nu kör jag enbart telegrafi på 10-80m, fantastiskt kul! :)
// Åke

Åke,

Vad heter din app nu igen? Min son visade efter lång tystnad litet intresse för telegrafi :)

73 de RM2D,
Mats
 
Åke,

Vad heter din app nu igen? Min son visade efter lång tystnad litet intresse för telegrafi :)

73 de RM2D,
Mats

Det är egentligen 2 stycken:

CWSpeed - här lär man sig morse från scratch med Koch's metod.
CWText - här förbättrar man sina färdigheter. Olika sagor, ord, sifferkombinationer, anropssignaler mm sänds i morsekod.

Sök i appstore på dessa namn så hittar du dem.

// Åke
 
Hej Erik. Välkommen hit och till en kul hobby!
Själv hade jag ännu större tidshopp.
Höll på med PR-radio i tonåren på sent 70-tal.
Sedan dröjde det ända till 2010 innan jag satte igång igen.
Dock ej med PR-radio, jag hoppade på telegrafi istället.
Byggde en app för iPhone/iPad för att lära mig morse.
Nu kör jag enbart telegrafi på 10-80m, fantastiskt kul! :)
// Åke

Tackar!

Jo, ibland kommer livet mellan. Men det är bra att du hittade tillbaka. :)
 
Back
Top