SA0CLI Johan

SA0CLI

Well-Known Member
Idag är faktiskt min första dag som certifierad radioamatör, även om jag har pysslat en del med radio tidigare också. (Amatör betyder ju "någon som älskar", och nog har jag hyst en kärlek till radio även innan jag fick min anropssignal. :) )

Bland annat har jag "lekt" med ISM-bandet 433,92 MHz med Arduino och även andra mikrocontrollers på lägre nivå. Länge hängde i köksfönstret en rejäl J-pole lödd av 12 mm kopparrör kopplad till en billig men fungerande ASK-mottagare och en Arduino, och med en sannolikt korrekt konstruerad balun. Den lät mig ta emot data från trådlösa termometrar/hygrometrar upp till 20-30 meter bort. Det projektet ligger just nu på is.

Jag har också experimenterat med SDR med billiga USB-DTV-mottagare. Jag har hållt på med datorer i över 30 år nu, och programmerar gärna. Min första radio skaffade jag väl för ett par år sedan, en Wouxun KG-UV6D, och jag hjälpte till så gott jag kunde i projektet Chirp för att få in stöd för att programmera den. Nu har jag liknande ambitioner för min nya Yaesu FTM-400DE, vars minnesdumpar jag gärna studerar i hexadecimalt format.

Jag bor i Vidja, söder om Ågesta, söder om Farsta Strand i Stockholm, och har gått med i SödRa och Pristo. Provet skrev jag för SM0WQT i Pristos lokaler. Nu funderar jag på hur jag skall få upp en så hög mast som möjligt, och vad jag skall montera i den.
 
Hej och välkommen!
Dina projekt på EF har hållit hög standard, så jag är övertygad om att du kommer att känna dig som fisken i vattnet inom amatörradion.
 
Back
Top