SA0MAD Magnus

SA0MAD

Member
Hej,

SA0MAD Magnus Danielson här. Nybliven radioamatör. Har tänkt bli det av och till sedan tonåren, men nu blev det av.
Jobbande som Senior System Architect på Net Insight, ett telekom-bolag som bygger switchar för nät över fiber-infrastruktur till media-branchen primärt så har jag fått fingrarna skitiga i många elektronik och radio-aspekter genom åren. Lägg till min fäbless för tid och frekvens, och ett ganska så kompetent labb för mätning av frekvens och tid, samt dess stabilitet, så var det väl egentligen en tidsfråga innan jag gav mig in i amatör-radion, delvis som ett sätt att få labba och lära, tvinga mig till lite nya utmaningar samt förstås kunna umgås med flera av de radioamatörer jag redan känner fast via radio.
En kompis drog med mig till TSA/SK0MT och sedan har jag hängt där till och från, pluggat en del men nu som sagt tagit certet. Gillar att dela med mig av det jag nu lärt mig av teknik-kunskap. Har hjälpt till att bygga en ny repeater till klubben, vilket bland annat inneburit att jag måste lära mig trimma diplexer-filter, men det var ju skoj och lärorikt.

73 de Sa0MAD
 
Välkommen och hälsa gänget på MT, var med där under min Stockholmstid.

/73 Tommy NZB
 
Välkommen i hobbyn och grattis till signalen !

Roligt call också :)

Du verkar vara väldigt driven redan och blir säkert en fantastisk tillgång.

Hoppas vi hörs på banden !
 
Last edited:
SM0O,
Tack, tack!
Jovars, jag försökte göra något av mina namn, men det var svårt att hitta något ledigt som börjar på C, men MAgnus Danielson fungerar, och att man är lite galen gör ju MAD rätt och därtill gillar man MAD (i skånsk och dansk betydelse). Sen gillar man förstås Svenska MAD. Ja, man måste ju ha lite humor. :)

Jag har pillat lite med olika saker, signal integrity, EMC, byggt labb, ljud system, digitalt, DSP, telekomsynkronisering, DVB-T SFN, time-transfer, kristalloscillatorer, rubidium och cesium-ur, Allan deviation (läs Wikipedia-artikeln som jag skrivit det mesta av), fasbrus mm. ja så GPS och sådant. Då känns teknik-steget till amatör-radio ganska naturligt, eller hur?

Just nu har jag ingen kortvågsantenn uppe, men det skall väl åtgärdas å det snaraste. En ICOM IC-740 med antenn-tuner står och väntar på att tas i bruk. Har lite 2 m / 70 cm riggar också, samt en pinne för det.

NZB: Får hälsa dem på Måndag, skall ju ändå till klubben och hålla lite föreläsning om repeater-projektet!

Ser fram att höra er på banden!

73 de SA0MAD
 
Hej Magnus
Välkommen! Jag var hos Täby i kväll och såg ditt repeaterbygge... Kul.
Hoppas du kan komma till vår Fieldday den 13 juni på Gålö, där även Täby är arrangörer.
Fyndigt call förresten.
73 Lasse SM0FDO
 
Hej Lasse,

Kul att du gillade repeater-bygget. Mycket av det har Hans SM0UTY gjort, och SM0UCC skall ha heder för att köpt, modifierat och förberett de bägge ICOM IC-F2010H som han sedemera donerade till klubben, vilket gjorde att vi snubblade framåt i oväntat hög takt. Själva WACOM diplexern tipsade SM0OTX om och SM0KDG köpte den. SM7NTJ sålde oss en 4-stack antenn på stående fot i Eskilstuna, när vi ändå stod och snackade mellan sälj-borden.

Tanken är väl att hänga med till Gålö. Har precis kört 36 mil för att köpa mig en IC-706MkIIG som jag tänkte kunde få bli grunden till en mobil-rigg.

Har bara några få saker kvar att göra innan jag kan kasta upp en OCF-antenn hemmavid.

Kul att mitt call uppskattas. Vi hörs på böjan den HF!

73 de SA0MAD
 
Trevligt med en nya amatör välkomen =)
PS trevliga saker du bygger på ditt jobb, jag är bekant med "Nimbra" i mitt jobb på Teracom. senast i dag bytte jag nätdel på en 680 ;)

MVH

Jonatan SA7BHQ
 
Hej Jonatan,

Jodå, de däringa har jag märkligt nog gjort en del i. Bland annat synken går genom min kod. :)
Vad jag hittar på för nya hyss i dem får jag förstås inte berätta :)

73 de Magnus SA0MAD
 
Back
Top