SA2CEM

SA2CEM

Well-Known Member
Hej på er alla.

Mitt namn är då Mikael Johansson, 30 år och bor med min sambo och vår nu 13-månaders dotter i Sveriges längsta by nämligen Gräsmyr, ca 30km SV om Umeå.
Fick signalen SA2CEM efter ett godkänt prov den 31/1 i år.
Har som så många andra kört 27mhz tidigare men har så länge ja kan minnas varit intresserad av amatörradio och efter mycket om och men så slog jag slag i saken.

Nu får man äntligen trycka in ptt:n på dom frekvenser man så många gånger suttit o lyssnat på och det är då framförallt kortvågen som intresserar mig men det är klart jag hörs på 2m/70cm repeatrarna häromkring också.

Ska bli roligt att få experimentera med antenner nu när man kan prova dom fullt ut.
Mitt qth är lagomt avskilt och egen villa vilket betyder nästan störningsfritt på amatörbanden och stora antennmöjligheter.

I övrigt är jag inte ett dugg sportintresserad men däremot motorintresserad.
På vintern är jag ofta ute med min snöskoter och jag är väl den enda i Sverige som tycker det är roligt att skotta snö med min 840 baklastare.
På sommaren så är jag ute o motionskör crosshoj eller så sitter jag väl fast i något lerträsk med min offroadmodifierade Volvo Sugga.
Synd bara att det är så svårt att hitta ställen man får köra på.
Även jänkebilar ligger varmt om hjärtat men intresset där har nog svalnat lite.

Det var lite om mig det.
Kan väl nämna att på kortvåg har jag för tillfället en Icom 751A med div. trådantenner och en GainMaster 10-12m vertikal och för 2m/70cm har jag en Yaesu FT-7900e med en Diamond X-300 samt en enkel 76cm lång duo-bands mobilpinne på bilen.

73 de SA2CEM /Micke
 
Last edited:
Hjärtligt välkommen på banden!

Hoppas vi hörs på 20, 40 eller 80 meter framöver. Lycka till med antennexperiementen och ser fram emot ett QSO med dig.

Under nästa helg finns chanser då vi förmodligen åker ut till sommarstugan (i full vinterskrud) belägen 100 km väster om Moskva.

73 de RM2D (SM6LRR), Mats
 
Back
Top