SA2CLC, Tommy

SA2CLC

Well-Known Member
Hej på er alla, namnet här var Tommy, 26år, Qth Burträsk, granne med stationen SJ2W, (ser toppen av 60metersmasten från hustaket).
Jag har väl alltid varit intresserad av allehanda mekaniska ting, gamla volvobilar, Jänkebilar osv, och har väl alltid tyckt att det roligaste varit att mixtra och skruva med dom, radiointresset som på senare tid blossat upp ordentligt hos mig, började väl egentligen med radion som sitter i min Plymouth -58, en philco rör-hybridradio som inte fungerade (innan dess såg jag en radioapparat som en slit och släng manick). Efter lite studerande på nätet så lyckades jag få glöden i rören åter. Intressant och spännande, dock med lite skralt lyssningsutbud. Senare skulle det ju företas en lite längre bilresa med gamle plyman och ett gäng andra bilar. Nån i gänget hade skakat fram ett par 27burkar som hängdes in i bilarna, och det blev nog den roligaste resan vi gjort. 300mil och x antal slantar i bensinkassan så var man hemma, och inte nån att prata med längre.
I vintras skrev jag provet och fick signal, köpte en gammal Icom, hängt upp lite dipoler, lindat toroidbaluner, byggt ett nätaggregat mm. Har väl mest varit aktiv på 80m, men har även kört litegrann på 40 och 10. Gillar 80m mest då det inte känns så stressat, man hinner prata litegrann.
I nuläget planerar jag en stegmatad loop med en z match tuner, och sen så läser jag allt matnyttigt jag hittar på nätet om rörsteg. Finns inget mer fascinerande än den där "strange science" känslan man får av glödande rör, kopparspolar och stora vred :) Även cw är intressant. Brukar försöka lyssna där det går i lagom takt men blir oftast helt lost efter CQ. Cw trainer på ipaden är nog på sin plats.
Jobbar som verkmästare hos en John Deere återförsäljare i Skellefteå, och jag märker att kunskapen man får i denna hobbyn är väldigt användbar i det dagliga jobbet, finns ju drösvis med datorer och canbus i en ny traktor.
Det var väl allt ifrån mig, vi hörs på 3765
73 / SA2CLC
 
Välkommen Tommy!

Du verkar ha hittat rätt hobby!

Kul, vi kanske hörs på banden någon dag :)
 
Välkommen Tommy!

Att du är av rätta virket ser jag direkt - önskar dig all glädje med din fortsatta förkovran inom hobbyn!

73 / Uffe
 
Trevlig och inspirerad presentation Tommy! Du är ju dessutom begåvad med goda grannar! :)
Välkommen hit och till hobbyn!

73/Lasse
 
Hej!

Jag får bevaka 3765 kHz på kvällen så kanske vi möts.
Glödande rör, stora spolar/vridkondingar och stora vred, mmmmm...
 
Likaledes önskar jag dig välkommen till denna trevliga hobby!

Hoppas vi hörs på banden. Kanske till och med till helgen då jag planerar att åka till stugan där min station är belägen.

73 de RM2D, Mats (också SM6LRR)
 
Finns inget mer fascinerande än den där "strange science" känslan man får av glödande rör, kopparspolar och stora vred :) Även cw är intressant.

Välkommen Tommy!
Jag tycker kisel är mer "strange science" än rör. I rören kan man ju nästan se elektronerna flyga! Känns mer påtagligt ;)
CW är ju lite mer "strange". Varför håller man på med sånt i internetåldern?
Javisst ja, CW är ju det enda jag själv kör... Jag är nog lite "strange" :)

// Åke
 
Alla sändaramatörer med riktigt intresse lär sig och kör telegrafi meddelst moden CW. :cool:

Resten är ungdomar som märker att det här inte var deras grej, dessutom växer de till sig och upptäcker att det kan vara mer intressant att skruva på "rattarna" istf. radio..

Var själv i detta läge "long time ago" men överlevde och fortsatte med hobbyn.. Hoppas att dagens rookies gör samma sak.

I vilket fall önskar jag lycka till :)

-Uffe CIQ
 
Last edited:
Välkommen Tommy och ett Grattis till signalen i efterskott, jag blev glatt överraskad när jag fick höra att du blivit radioamatör.
tyvärr har man missat dina anrop på 80m men tids nog hörs vi även på radion.
Nu har ju din polare härifrån också fått signal så nu är är det dags att passa banden ordentligt ;)
Tyvärr är länken mot R1:an nere men du kanske når R5/R2 från Burträsk?

73 de SA2CEM (Micke)
 
Hehe, har faktiskt ingen 2m station än, men det kommer väl antar jag, Har varit qrt sen förra helgen, men bör vara igång på 80/40 snart igen. 735:an fick något fulryck för sig och dog på både rx och tx ibland. fick åka bussgods till en radiodoktor i sm3land, visade sig vara en ic i pll:en som tog pension lite då och då.
Jo, kul att Morgan också fått signal, han har väl rätt fint läge för dipoler?, eller tog han ut alla vettiga träd ifjol.
Tack för välkommnandet!
//SA2CLC
 
Jo han liksom jag tog bort dom flesta träden så höga fästpunkter är en bristvara men det ska väl inte hindra en amatör.
Första 80m dipolen jag körde med nästade jag bara fast längs häcken i huvudhöjd, gick kanon inom SM.
Har lånat ut en DL1000 trumma så Morgan har tråd till många antenner att leka med.
Får se om tid och väder finnes till helgen för antennskruvande, mkt på gång nu. Man vill ju köra sönder bilen i skogen också hehe.

Höres!


CIQ: eller menar du "long time ago"? Det har ju en annan innebörd ;)
 
SA2CEM:

Yes sir! Det menade jag - nu rättat. TNX för påpekandet. Har som du förstår inte direkt någon doktorshatt i Engelska språket..:)
 
Nu är man qrv igen, hängde upp en dipol för 17m igår och trimmmade in den ikväll, (och stamkvistade en och annan tall som var ivägen).
Väldigt roligt band med rätt bra fart.
Vi hörs på banden
 
Nu är man qrv igen, hängde upp en dipol för 17m igår och trimmmade in den ikväll, (och stamkvistade en och annan tall som var ivägen).
Väldigt roligt band med rätt bra fart.
Vi hörs på banden

17m är ett mycket trevligt band.
För nån vecka sedan råkade jag köra Japan på 58w! -Slutsteget stod i Stand By oavsiktligt. Efter det qso,t slog jag på steget och ropade cq på en ledig frekvens och fick en pileup med Japaner som stod på rad. Det var en upplevelse!
Visserligen var det bra konditioner, men ändå, körde bara på min OFC-Dipol.
 
17m är ett mycket trevligt band.

Håller med. Var ute i skogen häromdagen för att köra SMFF på 80/40m.
Hade hängt upp en OCFD ca 1,5m över berget och körde endast 10 W.
Rattade efter ett tag in 17m och fick ett QSO mot Maryland USA med 579 rapport! Lite oväntat!
CW i och för sig, men ändå.

// Åke
 
Back
Top